Sorozat

2017.11.23. 11:29

Lélekbúvárok nyomában, avagy mit rejtenek a Terápia díszletei?

A nagy sikerre való tekintettel folytatódik az utóbbi évek egyik legjobb magyar sorozata, a Terápia. Azon szerencsések közé tartozunk, akik részt vehettek egy forgatási napon, ráadásul interjút is készíthettünk Mácsai Pállal, amit a Nógrád Megyei Hírlap csütörtöki számában olvashatnak.

Takács Zoltán

Hétpecsétes titokként kezelte a HBO a sorozat harmadik évadjának gyártási munkálatait, amelyek tavaly március közepéig tartottak. Ministábunk a 61. forgatási napon kukkanthatott be a kulisszák mögé.

Az Origo Filmstúdió egyik többezer négyzetméteres óriásstúdiójának folyosóján tábla, rajta jelenetfotók, öt rendezett sorban. Ebből kiderül: a koncepció változatlan, a Mácsai Pál által megformált Dargay András, a sármos pszichológus ebben az évadban is négy páciens lelki problémáit igyekszik feloldani, majd az ötödik napon ő maga keres fel gondjaival egy terapeutát.

 

Mácsai Pál Fotók: HBO

 

A hatalmas hangárba érve nyomban fel is tűnik a főszereplő, aki két jelenet közti lazításként éppen egy pingpongütővel a kezében koncentrál. Ilyenkor ugyanis egy kis forgózással üti el az időt a stáb éppen várakozó része. A többiek persze bőszen pakolnak, a díszletezők az utolsó simításokat végzik, a világosítók és az operatőrök pedig már a következő beállítás fényeit tökéletesítik.

Amíg minden összeáll a folytatáshoz, Pinczés-Pressing Ádám, az HBO sajtókapcsolati vezetője elárulja: ezúttal az eredeti amerikai karakterek közül hármat tartottak meg, kettő pedig teljesen magyar szövegírók szüleménye. Mindjárt az első történetszál originál magyar ötlet, a szövegíró pedig egyben a rendező is, Gigor Attila. Ebben a sztoriban a páciens egy fiú, akit a börtönben látogat meg hétfőnként a kirendelt szakember, hogy sötét titkokra derítsen fényt. A fiút Vilmányi Benett alakítja, aki a rendező szerint az évad egyik legnagyobb meglepetése lesz. A keddi páciens ezúttal egy erdélyi bácsika lesz Czintos József alakításában, szerdánként Schell Judit érkezik a kanapéra, aki háziasszonyként a családon belüli erőszak egyik vállfaját szenvedi el nap, mint nap. A csütörtöki vendég egy szövegfelejtési és egészségügyi problémákkal küzdő színésznő, akit Udvaros Dorottya játszik, míg péntekenként Balsai Mónika, mint pszichiáter látja vendégül Dargay tanár urat.

 

Balsai Mónika, művésznővel a színpadon

 

A sorozat egyik különlegessége, hogy a történet jellegéből adódóan a jelenetek többsége egy szobában, egy kanapén és egy fotelben ülve játszódik. Ez persze nem azt jelenti, hogy mindössze egy helyszínt kellett felépíteni.

Gáti Miklós gyártásvezető végigvezet a négyféle díszleten, amelyek között akad fából készült lépcsőház, ahol olyan élethű a metlaki, hogy nem hiszem el, hogy nem kőből készült, amíg rá nem lépek. A börtön terápiás szobájában nem érzem túl jól magam, az akvárium oldja csak némiképp az ingerszegény környezet nyomasztó hangulatát. Egy másik belső díszletnél az ablakok előtt hatalmas vászon, szemben két hatalmas projektor. Ezekről vetítik a folyamatosan rögzített utcaképet az ablakokba.

Kipróbálhattam Mácsai Pál pszichológusfoteljét is, amelyet direkt a színészre „szabtak”, hiszen napokat tölt el benne, hátfájósan viszont nem tudta naponta topon lenni. Márpedig a szellemi és testi fittségre szüksége van, mert a 800 oldalnyi szövegből a legnagyobb rész az övé, egy átlag 22 perces epizódot pedig két nap alatt vesznek fel. A „sokat látott” kanapén ülve kérdezem a főszereplőt a kedvenc foteljében, hogy mennyi azonosság van személységében Dargay András karakterével, de azt mondja, ez a nap megválaszolhatatlan kérdése. Mácsai Pál szerint a kételkedés és önelemzés is jellemző rá, de biztosan nem pont olyan pszichológus lenne, mint Dargay. Mindenesetre sokat tanult a forgatás alatt és nem csak a sorozatfilmezésről. Az Örkény Színház igazgatójaként sokszor kerül olyan helyzetbe, hogy valakivel le kell ülnie megbeszélni egy-egy cselekedet mozgatórugóit. Mára megtanulta, hogy az azonnali reagálás és cselekvés helyett sokszor jobb a nyugalom, ehhez pedig hagyni kell beszélni a másikat.

 

Udvaros Dorottya, színésznővel közösen is feltűnik a filmvásznon

 

Gigor Attilával a „börtönben” ülünk le a forgatási nap végén. A szövegíró-rendező szerint a Terápia egyik nagy titka abban rejlik, hogy olyan élethelyzetekbe enged betekintést, amelyek némelyikébe a néző vagy a környezete is belecsöppent már vagy beletenyerelhet még élete során. Ráadásul a magyar viszonyokra adaptált vagy eleve onnan eredő szálak olyan súlyos társadalmi kérdéseket boncolgatnak, mint hogy milyen eséllyel lehet kitörni a reménytelen szegénységből, hogy milyen formákat ölthet a családon belüli erőszak, vagy hogy miként lehet szembenézni egy súlyos betegséggel.

Terápia 3.

A harmadik évad heti öt része közül kettőt Gigor Attila rendezett, egyet-egyet pedig Schwechtje Mihály, Enyedi Ildikó és Nagypál Orsi. A főszereplő Dargay Andrást Mácsai Pál alakítja. Ezúttal hétfőnként Vilmányi Benett egy megtévedt fiatalkorú bűnözőként, keddenként Schell Judit egy családon belüli erőszaknak kitett háziasszonyként, szerdánként Czintos József egy Erdélyből „ideszakadt” bácsiként, csütörtökön pedig Udvaros Dorottya egy szövegfelejtő, egészségügyi problémákkal küzdő színésznő szerepében keresi fel a pszichológust, aki péntekenként maga megy szakemberhez, akit Balsai Mónika játszik. A filmsorozat operatőrei Herbai Máté és Fillenz Ádám voltak, a jelenetek szövegeit pedig Tasnádi István, Gigor Attila, Székely Csaba, Baráthy György és Jeli Viktoria írták. A Terápia harmadik évadát november közepétől láthatják a mozicsatorna nézői.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában