Építkezés

2022.11.07. 17:27

Egyedi megoldásokat terveznek Őrhalomnál: árvízszint alatt vezethet az út az új Ipoly-hídhoz

Javában zajlik Őrhalom határában, a folyó túlpartján lévő ipolyvarbói római katolikus templom tövében található új híd építése. A munkálatok során egyedi megoldásokat is alkalmaznak a kivitelezők – derült ki a magyarepitok.hu internetes szakportál nemrégiben közzétett beszámolójából.

Jövő ősszel akár már át is adhatják a hidat

Forrás: magyarepitok.hu

A Interreg szlovák–magyar együttműködési program keretében, állami beruházásban megvalósuló összeköttetés kialakítása jelenleg a cölöpösszefogó gerendák megépítésénél tart a közvetlenül Ipolyvarbó szélső házai alatti szakaszon. 

Építészeti szempontból maga a híd egy egyszerű, kéttámaszú, egynyílású szerkezet, amely az egyik legősibb típus. A vasbeton hídfők két sor cölöpön állnak és párhuzamos szárnyfalakkal rendelkeznek. A támaszköz 31,5 méter, a szerkezet teljes hossza pedig 35 méter – részletezte a kialakítást a tervező, dr. Vigh Attila építőmérnök.

A készülő hídhoz a magyarországi oldalon megközelítőleg egy kilométeres, szilárd burkolatú út vezet majd, amely Őrhalom belterületén csatlakozik a 22-es számú főúthoz. A közeli határátkelőhelyek – mint például a balassagyarmati – miatt az építtetők nem számítanak itt mindennapos nagyarányú gépjárműforgalomra, és mivel a híd megközelítése csak a széles árteret átszelve lehetséges, illetve a száz évvel ezelőtt kialakított, magasított „promenád” statikailag nincs megfelelő állapotban, ezért a kivitelezők úgy döntöttek, hogy egyedi megoldást alkalmazva a tervezett aszfaltszakaszt a mértékadó árvízszint alá helyezik. 

Őrhalom, Ipoly-híd
Jól haladnak a híd munkálataival, egyedi tervek készültek
Forrás: magyarepitok.hu

Az év nagy részében járható utat így az Ipoly áradásakor lezárják, ennek okán a legnagyobb mértékben lecsökkentették az esetleges hullámtérbe kerülő forgalomtechnikai elemek számát. Ez a szakasz hat méteres pályaszélességgel készül, és a megengedett legnagyobb sebességet negyven kilométer per órában határozták meg. A bekerülési költségeket tekintve ez a megoldás sokkal olcsóbb, mintha az alapszintből kiemelve, hidakkal tarkított töltést emelnének a helyszínen. Így a főmeder mellett csak egy kisebb átkelőt kell létesíteni, az Új-árok elnevezésű holtág fölé.

Dr. Vigh Attila végezetül hangsúlyozta, az előkészítés során számára a legnagyobb kihívást az jelentette, hogy olyan Ipoly-hidat tervezzen, amely a lehető legjobban illeszkedik a környezetébe, egyben esztétikai többlettel is rendelkezik.

A kivitelezés része még, hogy Őrhalomban, a 22-es főút csatlakozása, és a Balassagyarmat-Ipolytarnóc vasútvonal között vezető Varbói utat is felújítják.

Nemrégiben írtunk arról is, hogy jól haladnak a Drégelypalánk és az Ipolyhídvég között épülő Ipoly-híd munkálatai. A híd főtartóit szeptemberben emelték be, ezáltal a műtárgy elnyerte közel végleges alakját. A létesítmény várhatóan jövő októberben nyílik majd meg a közúti személyforgalom előtt.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában