2022.09.21. 13:50
Jövő ősszel akár már át is adhatják az Ipoly-hidat Őrhalomnál
Jó ütemben haladnak a tavasz végén indult kivitelezési munkálatok az Őrhalom és Ipolyvarbó között létesülő új közúti hídnál. A határon átnyúló együttműködés jóvoltából készül az átkelési ponthoz vezető egy kilométeres út, és hamarosan a pillérek is helyükre kerülnek a folyó partján.
Idén tavasszal Szijjártó Péter külügyminiszter jelenlétében lefektették az újonnan épülő közúti híd alapkövét
Forrás: Nool
Fotó: Hegedűs Márk
Régóta vártak már arra a két szomszédos település lakói, hogy az Ipoly immár ne elválassza őket egymástól, hanem összekötő kapocsként szolgáljon. A barátok, ismerősök, családtagok hosszú évtizedeken keresztül csak jelentős kerülővel jutottak el a másikhoz – vagy még úgy sem.
Aztán a schengeni egyezmény után lehetőség nyílt egy kis gyalogos fahíd felállítására, ami szorgos kezek munkája által a legdacosabb időkben is állta a próbát, sokan mentek át rajta a túlpartra, például falunapokra. Végül elérkezett az a napos tavaszi délelőtt, amikor az ipolyvarbói templom tövénél Szijjártó Péter magyar külügyminiszter szlovák partnerei és a két érintett polgármester társaságában lefektette az újonnan épülő közúti híd alapkövét.
Következő lépésként hamarosan a tényleges munkálatok is megindultak. Az őrhalmiak nagy többsége, akik nem sétáltak le kíváncsiskodni a helyszínre, mindössze annyit észleltek, hogy a falu központjában rendre fordultak le az Ipoly felé a kőrakományokkal megtöltött teherautók.
Nemrégiben mi is szemlélődtünk kicsit a kivitelezésen. A község határában található vasúti kereszteződésen túl csak néhány méterig jutottunk, mert az Új-ároknak nevezett holtág közelében javában építették a szakemberek a hídhoz vezető utat. A folyó eme szakaszának sajátossága – hasonlóképpen Drégelypalánkhoz, ahol ugyancsak most zajlik ilyen jellegű beruházás –, hogy a széles árterület döntő hányada a magyar oldalra esik, így a part megközelítése autóval is némi időt vesz igénybe. Ezért épül a megerősített alapzatú, szilárd burkolatú, megközelítőleg egy kilométer hosszú út a híd tövéhez, míg a szlovák részen ez csupán néhány méter a túloldali katolikus templomnál. Ráadásul a szegélyzetet a megszokottnál magasabbra emelik, annak érdekében, hogy ha beköszönt egy hosszan tartó esősebb időszak, és kiönt a folyó, a közutat ne mossa alá tartósan a víz. Az Új-árok melletti kanyar előtt egy nagy méretű markológép serényen dolgozott, körülötte a munkások buzgón illesztették helyükre ezeket a szegélyköveket.
Mivel beljebb nem férkőzhettünk, így saját szemünkkel nem tapasztalhattuk, miként is halad a kivitelezés magánál a hídnál, így Farkas Egont, Őrhalom polgármesterét hívtuk segítségül, aki ugyancsak a közelmúltban tájékozódott a helyszínen. Elmondta, az eredeti elképzelések szerint megy az építkezés ott is, a magyar oldali partszakaszon viszonylag jelentősebb földfeltöltést hajtottak végre, hogy statikailag megerősítsék a területet, ahová majd maga a tartószerkezet elemei kerülnek. A cölöpözés befejezése után pedig hamarosan következhet a látványosabb fejlemény, maguknak a pilléreknek a beemelése.
Ha minden a tervek szerint működik és komolyabb akadályba nem ütközik a kivitelezés, jövő év őszén akár már a tényleges gépjárműforgalom megindulhat az új átkelési ponton Őrhalom és Ipolyvarbó között.