Kajak-kenu

2023.12.15. 17:28

Nyolcvanéves Hesz Mihály, Nógrád olimpiai bajnok kajakozója

A példás szorgalmáról is híres dr. Hesz Mihály december 15-én ünnepli 80. születésnapját.

Bakos László

Hesz Mihály Nógrádon született és gyerekeskedett, majd Vácon és a Fradiban kajakozott. Tizennégyszeres magyar bajnok, 1963 és 1972 között volt válogatott. A tokiói olimpián tíz centi hiányzott a győzelméhez, Mexikóban aztán – kiváló taktikájának is köszönhetően – olimpiai bajnok lett, bár majdnem elaludta a rajtot. Ezzel az első magyar, aki kajak egyesben, 1000 méteren olimpiai bajnok lett. 1980 óta Németországban, Sindelfingenben él, és egy magán fogorvosi praxist vezet. A nagy versenyeken rengeteget merített a nógrádi vár történtéből, ha teheti, ma is meglátogatja Nógrádot, ahol nevét viseli az iskola.

A kemény edzések mellett fogorvosi diplomát szerzett. A korszak legjobb úszónője, Gyarmati Andrea (a háromszoros olimpiai bajnok vízilabdázó, Gyarmati Dezső és a szintén olimpiai bajnok úszó, Székely Éva lánya) lett a felesége, gyermekük, Máté később válogatott vízilabdázóvá vált.

Hesz Mihály ha teheti, ma is kijár a nógrádi várba
Forrás: MTI

Pár éve így emlékezett vissza az olimpiai szerepléseire.

– Álmomban sem tudtam elképzelni, hogy én menjek Tokióba, pláne úgy, hogy 1960-ban még a tévé előtt szurkoltam a magyar Szöllősi Imrének, aki második lett a római olimpián. Én voltam az egyik legnagyobb csodálója. A válogatók közül kettőt is megnyertem, de nem mertem gondolni arra, hogy a nagymenők helyett engem választanak. Amikor mondták, hogy mégis én megyek, kinevettem őket, mert azt hittem, hogy csak meg akarják viccelni ezt a klottgatyás, nógrádi legénykét. Nem mertem elhinni addig, amíg el nem indult a verseny. Az olimpia olyan, mint egy álom. Azokat az embereket, akiket az újságban láttam, ott találkozhattam velük, ezt 21 éves fejjel alig akartam elhinni. Szorgalmasan készültem, de hogy ez mire lehet elég, nem tudhattuk. Ilyenkor sokat segített, ha arra gondoltam, honnan is jöttem.

– Eszébe jutott a nógrádi vár?
– Amikor tehettem, mindig felmentem a várba. A nagyapámtól sokat hallottam a nógrádi várról, és a település történetéről. Lehet, hogy patetikusan hangzik, de sok erőt adott az, hogy eleink ott küzdöttek, és bebizonyították, milyen kemények a magyarok. Úgy éreztem, hogy ha ilyen bizalmat kaptam a kajak válogatott akkori vezetőitől, az őseink szellemei sokat segíthetnek abban, hogy minél jobban szerepeljek. Amikor otthon, hazai vizeken versenyeztem, ez nem volt olyan erős érzés, de ha kikerült az ember külföldre, ez hatványozottan előjött. Nálam a teljesítményem fokozását segítette elő, amikor a nógrádi várra, és elődeinkre gondoltam. Az olimpián is, amikor elmentem bemelegíteni, arra gondoltam, hogy magyar vagyok, Nógrádról jöttem, a kis glottgatyás gyerek vagyok, akit nem lehet csak úgy megverni. Nem lehetnek kifogások, bizonyítanom kell. Magyarországot képviseltem. Volt a mezőnyben három olyan, akiknek már előre odaítélték az érmeket. Nekem már az is szenzációs érzés volt, hogy bekerültem az olimpiai döntőbe. Amikor elindultunk, eszembe jutott a számtalan kilométer, amit a Dunán leeveztem, és eszembe jutott a nógrádi vár is.

– Mi történt a döntőben?
– Én általában úgy versenyeztem, hogy a többiekhez képest gyengébben kezdtem, és a táv második felében jöttem fel. Ötszáz méternél hatodik-hetedik helyen voltam. Azt mondtam magamban, hogy ez nem lehet, nógrádi palóc fiú vagyok, gyerünk csak! Összeszedtem minden erőmet, és zsinórban előztem meg a többieket. A svéd fiú, aki nyert, még be tudta magát húzni, 10-15 centivel előzött csak meg. Második lettem, amit akkor nem fogtam fel, mert úgy ki voltam fáradva. Az akkori magyar kajak-kenu csapat legjobbja voltam a megnyert ezüstéremmel. A szerény Hesz Misa vitte hátán a csapatot.

– Aztán jött Mexikó…
– Akkor én voltam a legjobb magyar, és mindenki azt mondta, hogy meg kell nyernem az olimpiát. Ez iszonyatos terhet rakott a vállamra. Az volt az egyik legnagyobb feladat, hogy elodázzam tőlem ezt a terhet. A másik nehézség a verseny helyszínéből fakadt. 2600 méter magasan kevés volt az oxigén, erre kellett tengerszinten felkészülni. Én azt találtam ki, hogy az edzéseken nem veszek levegőt, de keményen hajtok. Sokszor volt, hogy ájulásig is elmentem. Ezt a területet próbáltam minél tovább kitágítani. Nagy odaadással készültem, mindent megtettem, hogy jól szerepeljek. De azt senki nem tudta megmondani előre, hogy ez mire lehet elég. Próbáltam az esélyesek felelősségét kizárni, mert ha magamra veszem, csak rossz irányba terelt volna.

Így emlékszik vissza a Nógrádban eltöltött évekre
– Gyerekkoromban Nógrád sportélete jelentős aktivitással bírt, mert az akkori tanítók által készített sportszerekkel megszerettették velünk a mozgást. A szpartakiádok – mindegy, hogy milyen apropóból – nagy tömegeket mozgattak meg. A kötelező részvétel után óhatatlanul életünk része lett a mozgás, hisz ezeken a versenyeken senki sem akart utolsó lenni. Persze ez nem adott életre szóló kötődést a sporthoz, de a mozgást az emberek közelébe hozták. Nagyrészt könnyűatlétikai számokban indultam, de fiúként természetesen a labdarúgást is szenvedélyesen űztük. Az akkori gyerekek életének része volt az állatok legeltetése is. Befestettük egy színűre a libáinkat, hogy majd szét tudjuk válogatni őket, mi meg elmentünk focizni. A felvég játszott az alvéggel, mindig jelentős küzdelem alakult ki a két tábor között.

– Mi volt a különbség az előző olimpiához képest?
– Ezúttal az olimpiai nagy faluban kaptunk szállást, Tokióban messzebb voltunk. Ott nemzetközi szakácsok főztek, amiből csak a ham and eggs volt ehető, és amikor már két hete azt ettük, akkor már minden bajunk volt. Mexikóban saját szakácsunk volt, aki magyar ételeket készített, így nem esett vissza a teljesítményünk. A szállásunkon volt egy nagy tábla, ahol a magyar érmesek és pontszerzők eredményeit gyűjtötték össze. Egyszer csak megálltak az éremszerzésben a magyarok, és az esélyesek is csak botladoztak. Ekkor azt mondták, hogy na, majd jönnek a kajakosok… Mindenki ránk számított. A probléma az volt, hogy az ezer méteres egyes mindig az első szám, tehát én kezdtem a sort. És a régi sorminta szerint, ahogy az első végez, úgy végeznek a többiek is utána. Ha a csapatból az elsőnek induló jól megy, ettől a többiek feldobódnak, követendő példaként tekintenek rá, és megnyitja a zsilipeket, mert ha neki sikerült, nekünk is sikerülhet.

Hesz Mihály nagy sikereket ért el sportágában

– Egy apróbb közjáték is megzavarta előtte…
– Ebben az időben jött be az a verseny felkészülési forma, hogy a rajt előtt legalább egy-másfél órával az ember leevezi a távot, hogy az idegeskedést levezesse, és az elképzelt taktikát mélyebben rögzítse, mert a verseny élesben megy, ott már nem lehet gondolkodni. Akkorra már mindennek automatikusnak kell lennie. Utána visszamentem a csónakházban, hogy amennyire csak lehet, rápihenjek a döntőre, meditáltam. Szóltam az egyik edzőnek, hogy negyven perccel rajt előtt ébresszen fel, és befeküdtem az egyik hajó alá. Megmondom őszintén, elaludtam. Az edző nem szólt, és magamtól felébredtem, fél órával a rajt előtt. Ha nem ébredek fel, senki meg nem talált volna, és nem lettem volna bajnok.

– Amihez a kiváló taktika is kellett.
– Tudtuk, hogy ha nem figyelünk oda, hatszáz méternél bekövetkezik az az oxigénhiányos állapot, ami eldönthet mindent. A többiek tudták rólam, hogy gyengén rajtoló versenyző vagyok, és később erősítek bele. Azt mondtam magamban, hogy próbáljuk őket összezavarni, és olyat kell csinálnom, amit nem szoktak meg tőlem. Ez azt jelenti, hogy a rajt után úgy elindultam, ahogy csak tudtam. Kétszáz méternél egy fél hajóval én voltam elől. Mivel tudták, hogy jó az állóképességem, összezavarodtak és elkezdtek kapkodni. A levegőt is kapkodták, de csak felszínes oxigénfelvételre volt képes a tüdejük. Ekkor visszaengedtem, visszaállt a keringésem, és figyelő álláspontra helyezkedtem. Lemaradtam két hajóhosszal, ez nálunk körülbelül tíz méter. Vitray be is pánikolt, mert sehol sem látott a monitoron. Én a hatszáz méterre koncentráltam, ezt nagyon sokat gyakoroltuk. 30-40 csapást teljes erőből megnyomok, majd visszaengedek, és megint elölről, amíg az erő tart. Egy csodálatos érzés, ezt nem is lehet elmondani.
Olimpia négyévente van, teljesen más szelleme van, mint egy világbajnokságnak, itt egy csomó sportág legjobbjai gyűltek össze, és azokkal vagy együtt. Amint korábban említettem, az olimpián nagy terhet jelentett, hogy a kajakosoknál én voltam az első induló. A győzelmem után megnőtt a magyar szurkolók száma, és a sikeremen felbuzdulva más is győzni tudott, és mindenki nyert érmet. Többen is megköszönték azt, hogy erőt adtam nekik és utat mutattam. Feldobódtak, maguk fölé nőttek.

Hesz Mihály

Született: 1943. december 15., Nógrád
Sportág: kajak
Klubjai: Váci Hajó (1960–1963), Ferencvárosi TC (1964–1980).
Nagyobb eredményei: 1962-ben szerezte első felnőtt bajnoki érmét, összesen tizennégyszer nyert magyar bajnokságot. 1963-től 1972-ig volt magyar válogatott. Olimpiai bajnok (1968, Mexikóváros, K1 1000 m), és ezüstérmes (1964, Tokió, K1 1000 m). Kétszeres világbajnok (1966, Berlin, K1 10.000 m és 1971, Belgrád, K1 4×500 m).
Elismerései: Az év magyar kajakozója (1964, 1966, 1968), örökös bajnok, Nógrád és Vác díszpolgára. Az FTC népligeti sportcentrumában a sétányon áll mellszobra, amelyet 1999-ben, a klub centenáriumának évében avattak fel, 2018-ban a Ferencváros Sportjáért díjjal tüntették ki, 2022-ben pedig megkapta a Magyar Olimpiai Bizottság (MOB) fair play életmű trófeáját.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!