Óvatosság

2023.10.03. 21:20

Ne hagyja, hogy a csalók lenullázzák a bankszámláját! – íme a nógrádi rendőrök tanácsai

Ne dőljenek be a csalóknak, fogadják meg a nógrádi rendőrök tanácsait!

Gerhát Karina

– Nógrád vármegyében az utóbbi időben előfordult, hogy csalók telefonon keresztül, a sértett bizalmába férkőzve megszerezték a bankkártya- vagy a személyes adatait, és a számlájáról pénzt emeltek le – mondta el portálunknak Király-Kollár Ramóna, a Nógrád Vármegyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense.

Hozzátette, az elkövetői módszerek az alábbiak: a hívó fél banki alkalmazottnak adja ki magát, majd arról tájékoztatja az áldozatát, hogy csalás történt a bankkártyával, ezért fontos egyeztetni a személyes- és a kártya adatokat. Az érintettek sokszor elhiszik a telefonálónak, hogy a bankjuk ügyintézője, hiszen a pénzüket féltve nem gondolják végig, hogy az adatok a bankok részére elérhetők, miért kellene azokat nekik megadni, vagy egyeztetni. Még az is előfordul, hogy megadják a bankkártya hátoldalán található, úgynevezett CVC kódot is, amit soha, semmilyen szolgáltató nem kér.

A másik módszer, amikor megtévesztő e-mailekben arra kérik az ügyfelet, hogy telepítsen egy programot (kémprogram), amelyen keresztül a csalók minden személyes- és bankkártya adatot meg tudnak szerezni.

– Kérjük, annak érdekében, hogy elkerülje az áldozattá válást, fogadja meg a tanácsainkat! Ne adja meg bankkártya- vagy online banki adatait és ne küldjön másolatot okmányairól! A banknak elég a név, a születési hely és az idő, esetleg a lakcím. A beazonosításhoz nem kell sem a bankszámlaszám, sem pedig a bankkártyaszám megadása. A banki ügyintézők sosem kérik el ezeket az információkat, mivel ennek a birtokában vannak már! – hívta fel a figyelmet Király-Kollár Ramóna.

Kifejtette továbbá: soha ne adjuk ki ismeretleneknek, sem telefonon, sem e-mailen, sem pedig üzenetben a háromjegyű biztonsági CVC kódot, PIN kódot, illetve netbankunk belépési adatait! Amennyiben rosszat sejtünk, kérdezzünk rá az „ügyintézőnél” egy korábbi tranzakcióra, hiszen, ha tényleg a bank munkatársával beszélünk, akkor neki azt látnia kell az adatsorban és tudnia kell rá válaszolni! Ne töltsünk le semmilyen programot a telefonos ügyintéző javaslatára! Az e-mail üzeneteknél először bizonyosodjunk meg róla, hogy valóban az e a feladó, akinek állítja magát és ezelőtt semmiképp se kattintsunk rá az abban elhelyezett linkre! Nem megbízható forrásból származó linkre kattintva vagy ismeretlen webhelyeken online banki tranzakciókat ne indítsunk! Legyen a számítógépen és a telefonon aktív, az üzeneteket, letöltéseket és a webhelyeket is ellenőrző program!

– Amennyiben mégis bűncselekmény áldozata lett, haladéktalanul értesítse a rendőrséget vagy tegyen bejelentést a 112-es ingyenes segélyhívószámon! – emelte ki Király-Kollár Ramóna.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában