Színdarab

2018.10.08. 11:33

Az ördög című vígjátékkal kezdte az évadot a Zenthe Ferenc Színház

Verdi A végzet hatalma című operájának gyönyörű nyitányát vezényli az előadás elején a címszereplőt alakító Mészáros Máté.  Nemcsak látványos, de találóan szimbolikus is ez a remek rendezői ötlet, jelezvén, hogy a következőkben minden történést ez a különös, Mefisztó-szerű ember,  ha úgy tetszik démon irányít majd.

Salgótarján, A címszerepet alakító Mészáros Máté (b) és Fenyõ Iván (j) János szerepében Molnár Ferenc Az ördög címû vígjátékának próbáján. MTI Fotó: Komka Péter

Ő diktálja Jolánnak a szerelméhez írott levelet, ő nem adja át a címzettnek s ugyancsak ő cseréli fel – véletlennek álcázva, de valójában tudatosan – egy tűzbe dobott számlával. S így sodorja egymás karjába a férjezett gazdag úrinőt és az iránta már régen epedező festőművészt.

Figyelemre érdemes epizodisták

Két villanásnyi megjelenése van mindössze Erdélyi Gábornak, mégsem lehet nem észrevenni, hogy ott van. Ugyanez vonatkozik Kántor Zoltánra – aki nem mellesleg az előadás asszisztense, de mintegy ráadásként táncol is – Baranyi Gréta, Juhász Krisztián és Nagy-Szelei Krisztina társaságában – azon a bizonyos estélyen, ahol ördögi cselek szerint alakulnak az események. A két pár forgószínpadon eltáncolt keringője emlékezetesen szép mozzanata az előadásnak.

A szerző, Molnár Ferenc (1878–1952) egyrészt a Pál utcai fiúk című regényével, másrészt olyan színművekkel, mint a Liliom, A testőr, A hattyú, az Üvegcipő, a Játék a kastélyban, az Olympia írta be nevét a magyar irodalom, illetve drámatörténetbe. Valamennyi arról tanúskodik, hogy a csapongó, kalandokban gazdag életvitelű, olykor agresszív, máskor depresszióra hajlamos, az élet apró mozzanataiból építkező író mestere volt a színpadi hatáskeltésnek. Nincs ez másként az elsőként – 1907-ben – papírra vetett és a Vígszínházban bemutatott, önmaga által rendezett Az ördög című vígjátékában sem. Ennek a középpontjában is a titokzatos, gyakorlatilag megfejthetetlen férfi-nő viszony, a szerelem áll.

János műtermébe László viszi el a feleségét, hogy fessen róla mellképet. Jolán viszont látszatra – amelynek nagy a szerepe a darabban – azon mesterkedik, hogy megnősítse a festőt, nehogy felmelegedjék az egymás iránt érzett vonzalmuk. S ekkor jelenik meg a sehonnan sem jött, sehová nem menő, ördög és akcióba lép annak érdekében, hogy fondorlatos próbatételeivel felélessze Jolán és János leplezett vágyait.

Az életmű e korai darabjában már tetten érhető szinte minden Molnár Ferencre jellemző írói erény: a fordulatos, alkalmasint meseszerű cselekményszövés, a személyes szituációkban is megbúvó társadalmi motiváció, a fel-felsejlő erkölcsi tanulság, a finom erotika, a szarkasztikus humor és nem utolsósorban a szellemes nyelvi megformáltság.

A címszerepet alakító Mészáros Máté (b) és Fenyõ Iván (j) János szerepében Molnár Ferenc Az ördög címû vígjátékának próbáján. MTI Fotó: Komka Péter

Az utóbbit példázzák a következő mondatok: Mindenki úgy hümmög, ahogy tud.

– Féltékeny vagy? Hazudjam? Akkor: nem. – Mit fizetsz, amiért most a szavadba vágok? – Csak meg tudok különböztetni egy tengeri hajót egy hajó tengeritől – Ami gurul előlünk, annak utánamegyünk! Azt kergetjük! – Az élet csak akkor kincs, ha pazarolják.

Az előadás – minthogy közös produkciója a Zenthe Ferenc Színháznak a Váci Dunakanyar Színházzal – Bakos-Kiss Gábornak, az utóbbi társulat művészeti vezetőjének a rendezésében került színre. Arra törekedett, hogy napjaink közönségéhez szólva is megőrizze a múlt század eleji évtizedek atmoszféráját. Még úgy is, hogy – kérésre – a három felvonásból kettőt kellett csinálnia. Ebben komoly segítséget kapott a mesterfokozatot a Károli Gáspár Református Egyetemen szerzett Deés Enikő dramaturgtól. Ugyancsak sokat tett a műterem, illetve a bálhelyszín autentikus miliője, a szereplők jellemének érzékeltetése érdekében Ondraschek Péter díszlet- és jelmeztervező is.

Az előadást uraló, cinikus ördög szerepét a rendező Mészáros Máté Jászai Mari-díjas színművészre bízta, s e választás minden bizonnyal Molnár Ferenc tetszését is elnyerné. Változó hangerővel, kitűnő hangsúlyokkal, gesztusokkal rajzolja meg a végül is jót akaró, hedonista figura akár bármelyikünkben is benne rejlő tulajdonságait. A festőt a főként filmművészként ismert, elismert Fenyő Iván alakítja s fokozatosan erősödik, válik határozottabbá, férfiasabbá jelenléte a színpadon, illetve a történetben. Igazi szerelmét Bozó Andrea formálja meg, s a tőle megszokott jó színvonalon érzékelteti a vonzó hölgyek férfiakra tett hatását, a női lélek kiismerhetetlen bonyolultságát.

A gazdag, elegáns és érthetően a féltékenységtől sem mentes férj szerepében Máté Krisztián korrekt, hiteles alakítást nyújt. A festőművész állandó modelljét, Selyem Cinkát – született Seiden Cecíliát – Házi Anita játssza kedvesen buján és a figurához illő őszinte naivitással. Az Eke Angéla megformálta Tóth Elza tipikus polgári hölgy, aki szintén szereti Jánost és nem tudja miként – pikírten vagy szolidan – viselkedjen, hogy felesége lehessen.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!