2021.02.05. 13:50
Michelisz Norbert is felfedezte a világklasszis tarjáni virtuális ralist
Az elmúlt években megnövekedett a népszerűsége, egyre elismertebb lett az úgynevezett e-sport, amely leegyszerűsítve professzionális módon történő, versenyszerű videójátékozást jelent. Sokan nem tudják, hogy ebben a versenyzési formában a világ egyik legjobb szimulátorosa (videójátékosa) a salgótarjáni származású Báldi Gergő, aki 2019-ben és tavaly is a WTCR hivatalos online bajnokság győztese lett.
Együtt a nagy csapat (balról): Michelisz Norbert, Báldi Gergő és Bári Dávid
Fotó: PROFOCUS
Tavaly több nemzetközi versenyen sikerült nyernie, majd az év utolsó napjaiban zárult #NextMichelisz és a M1RA versenycsapat által szervezett, ötfordulós, négyezer-ötszáz főt megmozgató, hazai komplex kiválasztó tehetségkutató versenyen is diadalmaskodott. Ez a siker új utat nyitott a 25 éves fiatalember életében. Báldi Gergő a videójáték kormánykereke mögül kikerülve, Michelisz Norbert (pályafutását ő is szimulátorosként kezdte) és csapata 2021-ben egy spéci versenyautóba ülteti, ahol majd egy teljes idényben képviselheti csapatát és hazánkat a WTCR versenysorozatban.
– Hogyan mutatná be röviden az e-sportot? – kérdeztük elsőként Báldi Gergőt.
– Az ezredfordulótól kezdődően az egész világon elterjedőben lettek a különböző videójátékok. Megnövekedett a népszerűsége, egyre elismertebb lett az úgynevezett e-sport, amely leegyszerűsítve professzionális módon történő, versenyszerű videójátékozást jelent. Ennél nyilván mélyremenőbben el lehet magyarázni, hogy miért nevezhető sportnak, miért jelent akkora mentális megterhelést egy ilyen verseny, mint amekkorát egy futballmérkőzés vagy futóverseny jelenthet. Az e-sportok közül a legmegfoghatóbb alkategória, az egyetlen, amelyből létezik átjárás a virtuális világból a valós sportba, az a szimulátorversenyzés. Michelisz Norbert, 2019-es túraautó-világbajnok, is így kezdte. Jómagam az európai országokon kívül e-sport-megmérettetésen az Egyesült Államokban és Malajziában (első lett – a szerző) is jártam már.
– Két éve világraszóló eredményeket ér el ebben a sportolási formában.
– Én több mint egy évtizede ismerkedtem meg a virtuális autóversenyzéssel. Az egyre nagyobb tapasztalatomat követően a valós pályaversenyzéssel is megpróbálkoztam. Legjobb eredményemet 2016-ban a Hungaroringen rendezett gyorsasági ob-n értem el, ahol kategóriámban országos bajnoki címet szereztem. Ezt követően a munkám és az egyetemi tanulmányaim miatt kissé háttérbe szorult az e-sport. Amikor jó két éve Michelisz Norbi, még a világkupán aratott győzelme előtt, megalapította saját M1RA csapatát, felkérésre ebben én is helyet kaptam. Nagyon örültem ennek a lehetőségnek. A csapattal ezt követően az eWTCR – Túraautó Esport Világkupán 2019-ben sikerült bajnoki címet szereznünk. Tavaly a koronavírus-járvány miatt elmaradt sportrendezvények picit jobb helyzetbe hozták a szimulátoros e-sportot, ugyanis rengeteg olyan bajnokságot rendeztek, ahol a szimulátoros versenyzőkön kívül a valós pilóták is megmérettették magukat, így jött létre 2020 elején az eWTCR – Beat the Drivers. Ezen a világversenyen húsz szimulátorversenyző mellett további tíz valós, a világkupán induló autóversenyző is megmérettette magát. Végül ebben a mezőnyben is sikerült nyernem. Az elsőségemet a szervezők egy 5000 euró értékű Tag Heuer órával jutalmazták, melyet a túraautó-világkupa hungaroringi fordulóján vehettem át.
– A sikerei mellett az elmúlt évben egy olyan komplex tehetségkutató versenyen is diadalmaskodott, mely a jövőben nem akármilyen lehetőség elé állítja...
– Az e-sport-világkupával párhuzamosan a Hungaroring, Michelisz Norbert és a M1RA csapata egy ötfordulós tehetségkutató programot rendezett, amely minden magyar állampolgár számára egy ingyenes kiválasztással indult, ahonnan a legjobbakat egy fizikai és elméleti felmérőn, majd pedig a valós versenypályán is teszt alá helyezték, azzal a céllal, hogy megtalálják a #NextMicheliszt, azaz a következő Michelisz Norbertet. Ennek az elméleti kiválasztási folyamatnak 4500 részvevője volt. Öt fő, közte én is a döntőbe kerültem. A Hungaroringen tartott záró tesztfelmérésen a Hyundai TCR-be ülve egy rendkívül szoros küzdelmet követően végeztem az első helyen. Elismerésképpen a jutalmam az idei WTCR versenysorozatban való rajthozállási lehetőség lesz.
– Ez egy hatalmas lehetőség, de mi lesz az e-sporttal?
– Volt idő, amikor néhány évig az eredmények elmaradása miatt erősen gondolkodtam a szimulátoros versenyzés feladásával, ami ugye számomra az autósportos álmok végét is jelentette volna. A tehetségkutató megnyerését követően óriásit fordult velem a világ. Az álmomat valóra válthatom, igazi pályaversenyző-pilóta-lehetek. Nagyon hálás vagyok ezért Michelisz Norbinak és a M1RA csapatom vezetőjének, Bári Dávidnak, de ha lesz rá időm, én továbbra is élnék a szimulátorozás lehetőségével is. Úgy készülök fel az idei WTCR versenysorozatra, hogy a világ bármely versenypályáján tartandó gyorsasági futamokon, bármilyen mezőnyben kelljen helytállnom, az autóból és magamból a legtöbbet tudjam kihozni. Egyébként az autóversenyzés mindkét fajtáját élvezem, igazából nem az számít, hogy autóban vagy szimulátorban ülök, hanem az, hogy ugyanabban a közegben gyorsabb legyek a riválisoknál.