2015.03.30. 10:20
Bohózat tanulságokkal (?)
Ha egy hölgy többször is rajtakapja leendőbelijét, azaz vetélytársat – vagy esetleg egy pongyolát, papucsot – talál szállodai szobájukban, minimum, hogy hisztizik, saját szemének hisz és nem a kétségbeesetten magyarázkodó párjának.
A néző azonban tisztában van vele, hogy a férfi ártatlan, azt azonban nem tudja, hogy az ismeretlen nő miért, mi célból lopakodott az idegen szobába, miért akar mindenáron rosszat a nősülés előtt álló úriembernek. Ezért elsősorban erre a kérdésre vár választ s – bár a darab bohózatnak minősül – felhőtlenül nevetni nem tud, legfeljebb mosolyogni az érintettek téblábolásain.
Aztán a második felvonás – ami lényegesen mozgalmasabb ugyan az elsőnél, de még annyira sem humoros – meghozza a megoldást, kiderül az úgymond „agyafúrt” titok. Evelyne, a sokáig ismeretlen „Vörös bestia” – amely a mű címének megfelelően a ruhája, haja színe alapján is illik a Pikali Gerda alakította női főhősre – és Molly, a huga – Koncz Andrea megszemélyesítésében – azért haragszik a szinte végig a színen lévő bankigazgatóra, Félixre – akit Kautzky Armand formál meg rutinosan és meggyőzően – mert úgy vélik, hogy miatta bukták el részvényeiket. A testvérek – a rafinált Evelyne irányításával – visszavágnak és fondorlatos módon úgy mozgatják a szálakat, hogy bankár kerüljön bajba, menjen tönkre anyagilag is. Természetesen – sok kimódolt, mesterkélt bonyodalom után – végül is érvényesülnek a vígjátéki szabályok és mindenki révbe ér: Evelyne és Félix egymásba lesz szerelmes, az eredeti feleségjelölt, Hedvig – Nemes Wanda játssza – pedig a bankigazgató barátja, Basil, a gazdag magánzó (Jánosi Dávid) oldalán talál vigasztalást. S ez így rendben is lenne, de váratlanul a bohózati konfliktusok megoldódásától abszolút idegen tanulságok levonása következik. Mintegy előre ugorva az időben minden párról, személyről kiderül, hogy vagy a szibériai Gulágra került fogolyként vagy a Hortobágyra kitelepítettként vagy más egyéb módon lett a hatalmi viszonyok áldozata. S figyelembe véve, hogy Vaszary János, a múlt század első évtizedeiben ismert színész, rendező, színházigazgató és mindenekelőtt népszerű színpadi szerző – akinek a második világháborút követően emigrálnia kellett a szovjetek elöl – 1934-ben írta „A vörös grófnő”-t, ezek az erősen politikai színezetű, a későbbi időszakokat idéző betoldások nem származhatnak tőle s minden bizonnyal Pozsgai Zsolt rendezői koncepciójából fakadnak. Pedig a budapesti Újszínház 2013 őszén éppen Vaszary János tiszteletére, halálának ötvenedik évfordulóján tűzte műsorra ezt a minap Salgótarjánban is bemutatott darabot.
A már említetteken kívül a színészgárdából kiemelendő Bicskey Lukács és Gregor Bernadett az amerikai úr és neje, Nagy Zoltán a szintén amerikai pénzember, valamint Incze József Félix üzlettársa (majdnem apósa) szerepében. A velencei Lidó nyári hangulatának érzékeltetéséhez szükséges díszletek Berg Glória nevéhez fűződnek. A bárzongoristát ifj. Farkas Sándor játssza a szó szoros értelmében.
fotó: Egy valóban vígjátékba illő jelenet: Félix (Kautzky Armand) sajátos módon „közeledik” Evelyne-hez (Pikali Gerda) FOTÓ: P. TÓTH LÁSZLÓ