Közlekedés

2023.11.29. 06:58

Aláírták az Ipoly-völgyi vasút helyreállítására készült memorandumot a gyarmati fórumon

A Civitas Fortissima Kör és az Ipoly-Táj Területfejlesztési Társulás „Gazdaság, Vasút, Turizmus” címmel tartott fórumot hétfőn este, a balassagyarmati városházán. Az eseményen résztvevők aláírták az Ipoly-völgyi vasút helyreállítására készült memorandumot is.

Lászlók Judit

Visszaállítanák a személyforgalmat az Ipoly-völgyi vonalon

Forrás: Nool.hu

Fotó: Lászlók Judit

A rendezvényen Medvácz Lajos, Balassagyarmat korábbi polgármestere köszöntötte a megjelenteket. Köszöntőjében kiemelte a fórumnak az egyik lényeges eleme a vasút, az ezzel kapcsolatos memorandum célja, hogy minél többen aláírják, és azt végül eljuttassák az illetékesekhez. A fórumot Csach Gábor, a város polgármestere nyitotta meg.

– Az Ipoly-völgyi vasút  helyreállítására készült memorandumot vasutas szakemberekkel készítettük el, alapvetően a Balassagyarmat-Ipolytarnóc vasútvonalra koncentrálva. Ugyanis a közlekedési miniszternek korábban volt egy olyan nyilatkozata miszerint decemberben felülvizsgálják azt a tíz magyarországi szárnyvonalat, ahol szüneteltetik a személyszállítását, és ehhez minél előbb szerettünk volna a legszélesebb szakmai érveket felsorakoztatni – mondta Csach Gábor, aki szerint ez a fórum egy jó példa arra, hogy bemutassák ezt a memorandumot. 

A megnyitót követően Ipacs László, az Ipoly-Táj Területfejlesztési Társulás projektmenedzsere részletezte előadásában Nyugat-Nógrád gazdasági lehetőségeit, megvalósult projektjeit és a 2024-es Interreg pályázatokat. Aztán Gere József, a MÁV Forgalmi Csomóponti Főnökség volt vezetője az Ipoly-völgyi vasút kezdeteiről beszélt a jelenlévőknek. Majd Medvácz Lajos, Balassagyarmat volt polgármestere tartotta meg a „Megvalósíthatósági Tanulmány az Ipoly-völgyi vasút működtetésére” című előadását, valamint ismertette a Nemzetközi Bankárképző Központ tanulmányait is. A vasút és a turizmus összefüggéseiről pedig Olexa Miklós, az I. Kerékpámúzeum vezetője beszélt. Végül pedig Galbács Tamás fotóriporter mutatta be az Ipoly-völgyi vasútról készített fényképeit. A rendezvény végén a résztvevők feltehetették a kérdéseiket a szakembereknek, valamint megoszthatták a javaslataikat, észrevételeiket is. 

Memorandumba foglalták kéréseiket a vasútvédők 

A fórumon résztvevők aláírták az Ipoly-Völgyi vasút helyreállítására készült memorandumot is. Ebben Nyugat-Nógrád önkormányzatai, vasútvédő civil szervezetei és polgárai ismét kinyilvánítják óhajukat az Ipoly-völgyi vasút részét képező Balassagyarmat-Ipolytarnóc vonalszakaszon érdemi egyeztetés és indoklás nélkül megszüntetett személyforgalom mielőbb, az alábbi indokok alapján kerüljön visszaállításra. 

Az első pontban a térség gazdasági érdekére hivatkozva kérik, hogy a vasút Losonc és Ipolyság között a személy és teherforgalom szempontjából teljes hosszában újra használható legyen. Továbbá a MÁV-START Vasúti Személyszállító Zrt. és a szlovák partnere, a Železničná spoločnosť Slovensko a.s. nyáron még zajló egyeztetései folytatódjanak az ipolytarnóci határátmeneten a nemzetközi személyszállítás újra felvételének céljából. A másodikban részletezik, hogy a Balassagyarmat-Ipolytarnóc vasútvonal különleges helyzetben van: államközi egyezmény alapján Ipolytarnóc és Nógrádszakál között szlovák vasúti átmenő péage forgalom működik. Mivel ennek fenntartásához szükséges a személyzetet a szolgálati helyeken tartani, ezért értelmetlennek tartják a vasúti személyforgalom szüneteltetését. Kiemelték, Nyugat-Nógrádot elérte a főváros környéki agglomerációs övezet. Az érintett szakasz a 75-ös és a 78-as számú vasútvonalak része, amelyekre a telítődő közúti közlekedés miatt egyre nagyobb igény lesz. 

Épülnek a hidak az Ipoly felett

A Balassagyarmat-Ipolytarnóc vasútvonalat hamarosan három új Ipoly híd köti majd össze Szlovákiával, ami újraéleszti az Ipoly-völgyében a korábbi komplex közlekedési rendszert. Ebből kivenni a vasúti személyszállítást e pozitív folyamatokkal ellentétes. Kifejtették továbbá, a vasúti személyszállítás megszüntetése már most is jelentős életminőség romlást eredményezett. A vasúti személyszállítás szüneteltetése emellett hátrányosan hat a térség idegenforgalmára, köztük az elmúlt években látványosan fejlődő kerékpárturizmusra. Hangsúlyozták, az alacsony utasszám oka a 2012-ben megcsonkult menetrend, a vasúti kocsik és állomások romló szolgáltatási színvonala. Ezért kérik, hogy a személyforgalom visszaállításával egyidőben szüntessék meg a vonatokkal párhuzamosan, vagy szinte azonos menetrendi időben közlekedő autóbuszjáratokat. A két közlekedési ág egymást kiegészítve, a más irányokba való csatlakozások pedig egymáshoz igazodva működjenek. 

Karbantartást sürgetnek a memorandum aláírói

A kocsik és állomások karbantartása pedig történjen meg. A vasúti pálya fenntartására legalább annyit költsenek, hogy az ne romoljon tovább és ha lehetőség nyílik rá, történjen intézkedés a leromlott állapotok megszüntetésére, javítására. Amennyiben a MÁV-START képtelen a vasútvonalon ellátni a közszolgáltatási feladatot ellátni, akkor minél hamarabb vonjanak be más szolgáltatót a közszolgáltatás ellátására. 

A memorandum utolsó pontjában úgy fogalmaztak: „Trianon óta az Ipoly-völgy mindkét oldala korábbi státuszához képest perifériára szorult, a szétszakított térség csak az Uniós csatlakozással indulhatott el újra az organikus fejlődés útján. Óriási hiba lenne ezt a fejlődési lehetőséget egy 127 éve meglévő közlekedési folyosó további csonkolásával hátráltatni!”

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában