vakáció

2021.06.21. 06:50

Új kihívást jelent az idei nyári szünet a nógrádi gyermekek és szülők számára is

Alig telt el néhány hét, mióta a gyermekek visszatértek a jelenléti oktatásba, és máris beköszöntött a nyári szünet. A máskor annyira várt vakációnak most vegyes érzelmekkel néznek elébe diákok, szülők és pedagógusok. Sziládi Krisztinával – aki Balassagyarmaton gyakorlatorientált kríziskezelési stratégiákkal, fejlesztési módszerekkel segíti a kihívást jelentő gyermek- és kamaszviselkedésekkel küzdő családokat – arról beszélgettünk, hogy a világjárvány harmadik hullámának lecsengése után az ismét normálisnak nevezhető életritmus nem hozta vissza az iskolai életet és annak szereplőit a régi kiindulópontba.

Lászlók Judit

Fotó: Shutterstock

– Milyen következményekkel járt a digitális oktatás a diákok számára?

– Az iskolák emiatt mély válságot élnek át. Az oktatási intézményekben a Covid–19 előtti mindennapokat egy régóta megszokott időbeosztás és rítusok szerinti, viszonylag stabil rend határozta meg. A koronavírus felrobbantotta ezt, és előhozta azokat a kritikus kérdéseket is, amelyek eddig a szőnyeg alá voltak söpörve. A korlátozások feszültségeket okoztak, emiatt a tizenévesek mentálisan a legkiszolgáltatottabbak közé tartoznak. Sokan közülük komolyan aggódnak az egészségük, de még inkább a szüleik egészségi állapota miatt. A bezártság és a magány növelte a szorongásos, depressziós esetek számát, így a fiatalok közül többen is alvászavarokkal küzdenek. A szülők vállára a megnövekedett tanítási teher nehezedik.

– A tanulók épphogy visszatértek az iskolába, máris elkezdődik számukra a nyári szünet. Hogyan hat ez rájuk?

– Az első hullámban nagyobb hajlandóság mutatkozott a korlátozó normák betartására, a gyerekek az iskolák bezárását szinte ünnepi hangulatban élték meg, és a szülők is többnyire jelen voltak otthon, mintegy védőpajzsot szolgáltatva. A második és harmadik hullámban a szülők többsége folytatta a munkáját, csökkentek a srácok védelmi eszközei. Egy év elteltével a Covid–19 megmutatta, hogy az iskola nem csak a tanulásról szól, hanem a szocializációról is, illetve egyfajta védelmet jelent. A mentális egészség alapvetően a pozitív kapcsolatok felépítésén nyugszik, vagyis a helyes szociális nevelésen. Az iskolának pedig alapvető szerepe van ebben, amit jelenleg nem nagyon tud más pótolni. A kortársakkal való kapcsolattartás már-már terápiás jelleggel bír a fiatalok életében, és nagyon fontos szerepe van a fejlődésben. Természetünknél fogva szükségünk van rá, hogy közösségben legyünk, ahol elfogadnak és szeretnek minket. Ez a nyári szünet beköszöntével sok serdülő számára akadályozva lesz ismét.

– Azért sok tinédzser igen élénk társasági életet él a nyári szünet alatt is...

– Igen, főleg a középiskolás korosztály jelentős részének más veszélyforrásokra is oda kell figyelnie. Mindazok a kockázatos viselkedések, melyek a szülőket is próbára teszik – alkohol-, drog- és cigarettahasználat, nem biztonságos szexuális viselkedés, nem biztonságos vezetés vagy utazás –, gyakori velejárói a szünidőben tapasztalható határtalan szabadságérzésnek. A fokozott odafigyelés, a beszélgetések segítenek, hogy a gyerekek egy adott helyzetben jobb döntéseket hozzanak, elkerülve ezzel egy esetleges komolyabb bajt.

Kiváló lehetőséget adhat a vakáció a felzárkózásra

A szakember felhívta arra is a figyelmet, hogy bár elárasztják a közösségi oldalakat a büszke szülők által közszemlére bocsájtott szebbnél szebb bizonyítványok, azért legyünk óvatosak.

– A kitűnő eredmények mögött is lehetnek komoly tudásbeli hiányosságok, ami ebben a tanévben ez fokozottan igaz. A nem valós tudást tükröző, túl szép bizonyítvány hamis önértékeléshez vezethet. Továbbá ne feledkezzünk meg azokról sem, akik esetleg nem tudtak megküzdeni a digitális oktatás nehézségeivel, és ez meg is látszik az írásbeli értékelésükön. Mindenesetre a nyár egy utolsó, jó lehetőséget nyújt mindazoknak, akik szeretnék még pótolni a tanév során kimaradt ismereteiket. Nem tudjuk, mit hoz a következő iskolaév, de az biztos, hogy az idén elmaradt tudásanyag pótlására a feszített tanítási tempó soha többé nem fog már újabb lehetőséget teremteni – mondta Sziládi Krisztina.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában