alkalmazkodás

2021.03.28. 06:58

Ilyen a távoktatás a Nógrád megyei szülők és pedagógusok szemével

Az általános iskolák bezárták kapuikat. A járvány súlyosbodása miatt az oktatás újra a digitális térben folyik. Van, ahol a szülők is otthonról dolgoznak, de így sem könnyű összeegyeztetni a feladatokat. Azok talán még nehezebb helyzetben vannak, akiknek munka után tanítani is kell. Azonban a pedagógusok, a diákok és a szülők is egyre inkább alkalmazkodnak az új körülményekhez.

Gulyás Edina

Az otthoni tanulást megnehezítheti, ha osztozni kell a számítástechnikai eszközökön

Forrás: NMH

Fotó: Illusztráció

– Számunkra az okozza a jelenlegi helyzetben a legnagyobb nehézséget, hogy a technikai feltételek nem biztosítottak a digitális oktatáshoz. Telefonon keresztül csatlakozunk az órákhoz, amiket Skype-on keresztül tart az osztályfőnök – tájékoztatott Nagy Karolina, egy harmadikos kisfiú édesanyja. Mint mondta, a családi költségvetést úgy kell megtervezni, hogy a közeljövőben számítógépet tudjanak vásárolni, azzal ugyanis egyszerűbb és kényelmesebb lehetne a tanulás. Szintén problémát jelent, hogy a tanárok nem egy felületen osztják meg a feladatokat, van, aki a Kréta alkalmazásban, más a közösségi oldalon teszi közzé az aktuális tananyagot. Ezt nyomon követni nem mindig egyszerű.

– Szociális gondozóként nem dolgozhatok otthonról, így csak délután tudom leellenőrizni, lefotózni és visszaküldeni az aznapi feladatokat. Nagy teher és felelősség hárul most a szülőkre, akiknek munka mellett a tanításban is helyt kell állni – fogalmazott Nagy Karolina.

Az otthoni tanulást megnehezítheti, ha osztozni kell a számítástechnikai eszközökön
Fotó: Illusztráció / NMH

– Úgy vélem, hogy a gyerekek nem haladnak olyan ütemben a tananyaggal, mint az iskolában. Ez persze nem a tanárok hibája, azt tapasztalom, hogy mindannyian keményen dolgoznak azért, hogy minél hatékonyabban adják át tudásukat. Bízom abban, hogy húsvét után visszatérhetnek a gyerekek az iskolapadba.

Várszegi István, a bátonyterenyei Kossuth Lajos Általános Iskola igazgatója arról számolt be, hogy tapasztalatai szerint a tanárok és a szülők is gyorsabban és jobban alkalmazkodtak most a digitális oktatás kihívásaihoz, mint az első hullám idején.

– Azt látom, hogy azokban a családokban, ahol lehetőség volt rá, különböző informatikai eszközöket vásároltak, ezzel is felkészülve az otthoni tanulásra. Itt az iskolában szeptember óta minden osztályban bemutattuk és kipróbáltuk a digitális oktatás lépéseit, ennek is köszönhető, hogy szinte zökkenőmentes volt az átállás – mondta Várszegi István. – Pedagógusaink találékonyak, minden felületen igyekeznek elérni a diákokat. Elsődlegesen a Kréta alkalmazást használjuk, a rendszer informatikai fejlesztése is megtörtént tavaly óta. Ezenkívül a közösségi oldalakon, a Messengeren keresztül is tartjuk a kapcsolatot a gyerekekkel és a szülőkkel.

Mint mondta, természetesen vannak olyan nehéz körülmények között élő családok, akik nem rendelkeznek semmiféle technikai eszközzel. Mivel az önkormányzat szociális étkeztetése az intézményben történik, az ebéd mellé a nyomtatott feladatokat is megkapják a diákok, amit kitöltve visszajuttatnak az iskolába. Így szinte a tanulók 99 százalékát el tudják érni.

– Persze, ahol több gyerek van, nem könnyű beosztani a számítástechnikai eszközöket, és a tanító néni varázsát semmi sem pótolhatja, mégis azt tapasztalom, hogy az oktatás minden szereplője egyre inkább alkalmazkodik a jelenlegi helyzethez – közölte az igazgató.

Egy családanyának több idő kellene, mint napi 24 óra

– Az elmúlt év tavaszához képest ugyan némileg könnyebb most a helyzet, azonban egyedülálló szülőként egy óvodás és egy alsó tagozatos gyerekkel nem egyszerű itthonról dolgozni – fogalmaz Kovács Zsófia, aki arra is kitér: – Ugyanúgy korán kelek, mint amikor indulni kellett reggelente. Annyi idő jut magamra egész nap, amíg a kávémat elkortyolom. Szerencsére a digitális oktatás már nem csak arról szól, hogy megjelölik az elvégzendő feladatokat a tanárok, a fontosabb tantárgyakat már online meg is tartják. Ekkor tudok a munkámra koncentrálni, persze nem százszázalékosan, mert az óvodást is foglalkoztatni kell, nem ülhet egész nap a tévé előtt. Mint mondta, szerencsére a munkahelyén megértik, hogy a jelenlegi helyzetben nem tud úgy teljesíteni, mint általában. Azonban az otthoni teendők sokszor halasztódnak, mert ha minden feladattal végezni szeretne, ahhoz bizony nem elég napi 24 óra.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában