ősbemutató

2019.06.18. 16:40

A Holt költők társaságával zárt a salgótarjáni színházi szezon

Egész biztos, az eddigi – előadásokban, sikerekben – leggazdagabb évadát zárta a közelmúltban a Zenthe Ferenc Színház. Ez egyaránt igaz a társulat által premierként színre vitt produkciókra, a fővárosban, az ország különböző részein és a határainkon túl teljesített vendégjátékokra, illetve a helyben bemutatott bérletsorozatokra is. Ez utóbbiak – s egyszersmind a szezon – fináléját a Tolnay Klári-bérletben, a Veszprémi Petőfi Színház által eljátszott Holt költők társasága című darab jelentette.

Csongrády Béla

Középen az újító irodalomtanár, akit a színházigazgató, Óberfrank Pál személyesít meg Fotó: NMH

Éveken át szinte már szokássá vált, hogy a színházi szezon befejezéseként a Budapesti Operettszínház mutatott be egy-egy látványos, emlékezetes előadást. Ilyen volt például tavaly ilyentájt A chicagói hercegnő, korábban A régi nyár vagy a Szép nyári nap című musical. Az idén ez a sorozat megszakadt, de a Holt költők társasága is igazán méltónak, jó slusszpoénnek bizonyult az évadzáráshoz.

A darabot eredetileg az amerikai Tom Schulman filmre írta, amely 1989-ben – a 2014-ben elhunyt – Robin Williams főszereplésével el is készült, Oscar-díjat kapott s világszerte – így Magyarországon is – nagy sikert aratott. Ez indíthatta a szerzőt a színpadi változat elkészítésére. A néhány évvel ezelőtti New York-i bemutató után Európában először – Egresi Zsuzska igazgató-helyettes kezdeményezésére – a veszprémi teátrum szerezte meg a jogot a bemutatásra, amely 2017 novemberében realizálódott. Azóta több mint ötven előadáson vannak túl, eljutottak vele Budapestre, Erdélybe s a minap a Zenthe Ferenc Színházba is.

Középen az újító irodalomtanár, akit a színházigazgató, Óberfrank Pál személyesít meg Fotó: NMH

A színmű a meglehetősen konzervatív szellemiségű, szigorúan strukturált tananyagot oktató fiúiskola, a Welton Akadémia ódon falai között játszódik valamikor az ötvenes évek második felében. A tanítás, nevelés a hagyomány, a becsület, a fegyelem és az érdem végletesen realista vezérelvekre épül, amelyet ráadásul rigorózusan kell betartaniuk a diákoknak.

Ezzel szemben az új irodalomtanár, John Keating a horatiusi Carpe diem! (Meg kell ragadni a napot, a lehetőségeket, az élet gyorsan elrepül…) romantikus alapelvű gyakorlatot részesíti előnyben, amely gyökeresen megváltoztatja a diákok gondolkodás- és magatartásmódját. Megalakítják a maguk társaságát is, amely arra épül, hogy maga az élet a költészet, s kinek-kinek elsősorban saját magát kell jól megismernie és önmagára találnia.

E folyamatot azonban egy tragikus mozzanat megakasztja, amennyiben az álmai vágyát, a színészetet megvalósítani akaró egyik fiú, Neil Perry – minthogy az apja megakadályozza törekvéseit – az öngyilkosságba menekül. A színpadon nagy megrázkódtatást jelent, a nézőtéren pedig katartikus hatást vált ki az elárult reformer tanár elbocsátása is. E hatás nem kis mértékben Funtek Frigyes fegyelmezett, célra törő rendezésének köszönhető, és persze a színészeknek, élükön a tanárt megszemélyesítő Oberfrank Pálnak, a veszprémi színház Jászai Mari-díjas direktorának.

Nincs megállás a tájolásban

Bár Salgótarjánban a ­fenti előadással befejeződött a színházi évad, a Zenthe Ferenc Színház társulata azonban nyáron is sok helyen vendégszerepel. A megyében fellép a pásztói romkertben, de eljut mintegy tucatnyi más településre is Budapesttől a határon túli Nagyváradig. A turné keretében legtöbbször a Lovagias ügy című vígjátékot adják elő, de benne van a repertoárban a Pillantás, a hídról, A falu rossza és az Ördög című produkció, valamint a Furfangos Péter, avagy az egér farkincája mesejáték is.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában