extrém sport

2020.07.14. 11:26

Biciklisek röpködnek a balassagyarmati erdei ugratókon

Tíz évvel ezelőtt több vérbeli, az extrém kerékpározásért rajongó fiatal alakította ki a balassagyarmati Mamut Trails parkot, hogy legyen a városban egy állandó gyakorlóhelyük az elszánt BMX-kedvelőknek. Jobbágy Ádám máig elszántan gondozza és használja a pályát, ahol a jubileum alkalmából biciklistalálkozó is lesz.

Palchuber Kinga

Több képből álló sorozat mutatja be, milyen egy ugratás

Forrás: NMH

Fotó: Ladóczki Balázs

Amikor tíz évvel ezelőtt a Mamut Trails parkot egy 15 fiatalból álló kerékpároscsapat elkezdte kialakítani, Balassagyarmaton még nagy volt az érdeklődés az extrém biciklizés irányába. Az idő múlásával a legtöbb kezdeményezőt más településre szólították a tanulmányai, akik boldogulásukat is a megyehatáron túl találták meg.

Azonban egy helyi fiatal, Jobbágy Ádám nem hagyta, hogy a nagy lelkesedéssel létrehozott BMX-pálya elárvuljon és hanyatlásnak induljon. A 26 éves biciklis 2013 óta – a munkája mellett – egyedül gondozza a parkot, miközben folyamatosan bővíti és fejleszti az a kívülállók számára merésznek tűnő ugratókat.

Hatalmas ugrásokra képesek a kerékpárosok
Fotó: L. B. / NMH

– Már 14 éve annak, hogy a szüleimtől megkaptam az első komolyabb kerékpáromat. A barátaimmal sokszor látogattunk ki a Nyírjes mellé lazulni, egy kis dombon kezdtük el poénból az ugratásokat gyakorolni. Szilfai Róbert barátom sok trükkre megtanított és mindig azt mondta: ne csak akard, csináld is! – mesélte el a Nool.hu-nak Jobbágy Ádám.

Hozzátette: a Veres Pálné utcában lakott négy fiatal, akik az erdő szélén alakítottak ki kisebb földi ugratókat azért, hogy ott trükközzenek kerékpárjukkal. Látva a kis csapat lelkesedését, Ádám is csatlakozott a mutatványokhoz.

– Egy idő után rájöttünk, hogy a helyszín a nyári melegben nem igazán előnyös, így beljebb merészkedtünk az erdőbe. Találtunk egy hatalmas gödröt, amelyből a traktorgumit kigurítva újabb ugrató jött létre. Sorra ugráltunk ki belőle biciklivel, s teljesen magával ragadott minket ez az extrém világ! – mondta Ádám.

A fiatal eleinte több kerékpáros versenyre is kilátogatott, tíz évvel ezelőtt a budapesti Sylas Trails pályát alapul véve álmodta meg barátaival saját, helyi parkjukat.

– A biciklis haverokkal együtt kezdtük el kiépíteni a pályát, az iskola után szinte egyből jöttünk a helyszínre. Hetedik éve azonban egyedül gondozom a pályát, azóta 15 ugratási lehetőséget alakítottam ki. Télen általában mindig építek újakat, de sokszor alakítok a meglévők méretén is – mondta Jobbágy Ádám. – Egyébként a trails műfaj lényege, hogy a földből készült ugratók igen technikásak legyenek, s a kanyarokkal, lejtős és emelkedős részekkel tűzdelt pálya kihívást jelentsen a bringásoknak. Az ugratókon nincs bennünk félelem, ilyenkor az adrenalin hajt előre és csak a minél látványosabb trükkök végrehajtására fókuszálunk. A kialakítás tekintetében országosan is egyedülálló az erdei környezet ölelte és napfénytől védett extrém pálya.

Több képből álló sorozat mutatja be, milyen egy ugratás
Fotó: Ladóczki Balázs / NMH

Jobbágy Ádám célja, hogy a hely megtartsa közösségkovácsoló erejét, hiszen ma már nem csak a biciklisek részesítik előnyben a hely varázsát.

Jobbágy Ádám szorgalmának köszönhetően a Mamut Trails öt évvel ezelőtt már egy kerékpáros találkozónak is otthont adhatott.

– Úgy gondoltam, ideje lenne fellendíteni a pálya életét és összehívtam a hasonló érdeklődésű embereket. Az efféle rendezvényeken sok új ismeretséget köthetünk, miközben jól szórakozunk – mondta Jobbágy Ádám.

A szervező azóta minden évben arra törekszik, hogy legalább egyszer összehozza a csapatot. Tavaly nyáron több mint hatvan, az ugratós életben jól ismert arcok látogattak a balassagyarmati helyszínre, köztük horvát, német, osztrák, kaliforniai és ausztrál biciklisek. – Idén július 18-án, szombaton szervezzük meg a balassagyarmati találkozót, a visszajelzések alapján sok résztvevőre számítok.

A rendezvényt egy bécsi kerékpárüzlet támogatja, így az osztrák biciklisek is biztosan ellátogatnak majd Nógrád megyébe – bizakodott Ádám. A szervező szerint a kötetlen összeröffenések azért is előnyösek, mert a kerékpárosok stressz nélkül végezhetik el a legmerészebb mutatványokat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!