interjú

2020.12.26. 20:00

A Kossuth-díj után a Nemzet Művésze címet is megkapta a Nógrád megyei festőművész

Az örömre várni nem kisebb öröm, mint már örülni: William Shakespeare vetette papírra valamikor a 16–17. század fordulóján az örökbecsű sorokat, amelyek ezekben a napokban különösen aktuálisak. Ég már a negyedik gyertya is, ami azt jelenti, hogy kéznyújtásnyi közelségbe került Jézus Krisztus világra jöttének, az emberiséget megváltó születésének csodája.

Csongrády Béla

A rangos kitüntetésekkel elismert művész napjainkban még inkább elmélyül a festészetben

Forrás: NMH

Fotó: H. M.

Fentiek alapján mi sem természetesebb, hogy a Földi Péter Kossuth-díjas festőművésszel – akit a Magyar Művészeti Akadémia a közelmúltban tisztelt meg a 2013 óta létező Nemzet Művésze kitüntető címmel – folytatott beszélgetés élére is ez a kérdés került: mit jelent számára az ünnepvárás évente rituálisan ismétlődő hangulata?

– Gyermekkoromban nemigen volt használatos az advent szó. Magam is jószerivel a jeles erdélyi író, Sütő András emblematikus drámájának, a Hargitához kötődő címéből ismertem meg. Azóta elmélyült bennem a jelentése. Idén az advent a járvány okozta veszélyek miatt – elég csak 94 éves édesanyámra s nyolcvanon bőven túllévő nagynénémre gondolnom – még gazdagabb tartalmúnak bizonyult. A befelé fordulás mozzanata kénytelen-kelletlen egyfajta furcsa szorongással párosult. Ezért is fontos, hogy érzelem- és gondolatvilágunkban mégiscsak a remény dominált. Annak ellenére – vagy éppen ezért – hangsúlyozom ezt, merthogy az apám sírjánál tett látogatás napján vitték el Gergely fiamék azt a fenyőfát, amelyet bő tíz évvel ezelőtt földlabdástól ültettünk a kertünkben.

– S miként éli meg a 71 éves családfő, az elismert művész a karácsony semmivel össze nem hasonlítható élményét?

– Ez szintén összetett, engem mélyen érintő kérdés, nem könnyű szavakba öntenem a választ. Kénytelen vagyok évtizedekkel korábbra visszatekinteni. Annak idején, miután a templomban az éjféli misén feltöltődtünk a születés magasztos érzésével, otthon – mondhatni kötelező módon – elfogyasztottuk az angyalok után angyóknak nevezett kolbászt. S e szakrálisnak egyáltalán nem nevezhető emlék ugyancsak máig megmaradt bennem. S ilyen, úgymond civil szokások manapság is áthatják az ünnepünket, mivel elő-előfordul, hogy az ajándékok átadását, átvételét követően némi forralt bor kíséretében elkezdünk kártyázni.

De akkor is minden pillanatban benne van a levegőben az a tudat, hogy volt valaki, aki helyettünk, érdekünkben áldozatot vállalt.S ez a valaki, kisdedként a betlehemi jászolban kétezer-húsz esztendővel ezelőtt éppen ekkor jött erre a világra. Számomra ezt talán akarva-akaratlanul Szabó Tamás Salgótarjánból elszármazott szobrászművész fejezte ki legtalálóbban az 1956. december 8-i sortűzben értelmetlen halált szenvedettek emlékhelyén felállított alkotásában, amely az én tudatomban Krisztus-szoborként is rögzült. A fő alak pózában ugyanis a fájdalom mellett véleményem szerint benne van a megváltás esélye, a sötétségen túllépni tudó fény, egy jobb világ iránti bizakodás, hit érzése is.

A karácsonyi élményeiről is kérdeztük a festőművészt.
Fotó: H. M. / NMH

– Szűkebb tájhazánkban körültekintve se közel, se távol nem találni Kossuth-díjast, aki immár a nemzet művésze is. Hogyan lehet ezt felfogni, megélni?

– Mindenekelőtt úgy, hogy én Somoson mindmáig Kiss Ica és Földi Jani fia vagyok. Ők Péternek szólítanak, vannak, akik tanár bácsiként, tanár úrként tisztelnek, mások – akikkel a kocsmában kvaterkázni szoktunk – közülük valónak tartanak. Ami pedig engem illet, én igazán – mások mellett – Petőfi Sándort, Ady Endrét, József Attilát, Nagy Lászlót, Munkácsy Mihályt, Csontváry Kosztka Tivadart, Derkovits Gyulát, Kondor Bélát, Tóth Menyhértet vélném méltónak erre a címre. S egykori helyi kor- és pályatársaim, barátaim közül is többek – így a mondhatni fiatalon távozott Hibó Tamás és Szujó Zoltán, a szintén idejekorán elment nagy tudású tollforgató Pál József –szellemisége, faltörő bátorsága, küldetésszerű, rendületlen mást akarása is beépült munkásságomba.

Vagy a hála istennek ma is köztünk lévő balassagyarmati szobrász, Csemniczky Zoltán igazmondása, a már régen békési szülőföldjére visszaköltözött Lóránt János festészetének a szocreál stíluson elegánsan túllépő pőre valóságábrázolása. Nélkülük nem tartanék itt, igazság szerint velük is szívesen megosztanám díjaimat. S akkor még nem is szóltam olyan kivételes képességű, iskolázatlanul is zseniális gondolkodóról, mint a festő, a költő Balázs János valóságalapú, egyetemes érvényű misztikumáról, amely nagy hatással volt rám, és amely még mindig nem kapta meg a talentumához méltó elismerést.

A rangos kitüntetésekkel elismert művész napjainkban még inkább elmélyül a festészetben.
Fotó: H. M. / NMH

– Szilasi Ágota művészettörténész írta a Földi Péter című, 2005-ben napvilágot látott reprezentatív albumban megjelent tanulmányában: „Stilizált állatai az önmagát kereső ember képmásai… Művei kezdettől fogva emberlétünk határait sejtetik… Arról a viszonyról szólnak, hogy miként kötődhetünk a teljességhez és arról, hogy a magasba röpítés és a földi valóság igazsága miként válhat hitelessé…” Úgy tűnik nincs ez másként újabb keletű műveiben sem.

– Reálisnak éreztem akkor is, ma is ezt a szakszerű értékelést. Valóban a maga kozmikus teljességében igyekszem megérteni és megértetni, s a lelkeket érintően ábrázolni a teremtett világot, legközelebb József Attila vezérelve, a mindenséggel mérd magad eszméje áll hozzám. Mostanában immár harmadik éve festem a Szántás a kút körül című, a Pásztor fia alcímű nagyméretű – 2,5x2,2 méteres – képemet, amelynek alapmotívuma egy szuszék, amely a népélet egykori emblematikus munkaeszköze volt. Ha sikerül a munkámat terveim szerint befejezni – egyébként mostanában ki tudja, minek hatására sokat haladtam vele – akkor a vásznon megjelenő, anyagot öltött gondolat már tőlem függetlenedve is kiválthatja az általam kívánt hatást az univerzumról való gondolkodást, a világban való alkotó jelenlét fontosságát illetően.

– Mint Shah Timor Földemlékek címmel forgatott filmjének képei is megerősítették: Földi Péter falujában és környékén ízig-vérig helyi lakosként élt akkor is, amikor az egri főiskolán éveken át oktatta a növendékeit. Mennyiben tartja magát somosinak, salgótarjáninak, nógrádinak, magyarnak?

– Természetesen azon túl, hogy lokálpatrióta vagyok, ezer szállal kötődöm a megyeszékhelyhez is – amellyel sokáig egy települést alkottunk – valamint Madách Imre és Mikszáth Kálmán vármegyéjéhez, nem is beszélve szeretett hazámról. Ez utóbbi érzés különösen hatalmába kerít például Erdélyben járva, de még inkább Európa más országaiban utazgatva.

A Magyar Művészeti Akadémia Nemzet Művésze díj Bizottsága a Nemzet Művésze címet adományozta Földi Péter Kossuth-díjas festőművésznek.
Fotó: H. M. / NMH

Kozmikussá nőtt szűk élettér

Az interjúban említett 2005-ös kiadványban Wehner Tibor műtörténész, művészeti író fogalmazta meg a következőket: A rendhagyó falusi, vidéki életutat, pályát bejárt Földi Péter „…ecsetje nyomán a szűk élettér kozmikussá alakul, és tág érvényességűvé nyílik. A vérbő valóságélménnyel átitatott motívumok megjelenítésmódját a gyermekrajzok stílusa, a népművészet formakincse és logikája, a művészet ősi konvenciói árnyalják.” Wehner Tibor Supka Magdolna nagy tekintélyű elemzőtől is idézett: „A baljós sejtelmekkel terhes képsorok után úgy tűnik, a művész az élet folytonosságát fenntartó szerelmet tekinti földi létünk legfőbb misztériumának.”

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában