Közlekedés

2023.11.02. 16:05

Nógrádi autós! Te tudod meddig megy el defekt után mankókerékkel a kocsid?

A mankókerék az eredeti abroncsoktól jóval gyengébb minőségű kerék, így leginkább csak arra alkalmas, hogy az első javítóműhelyig elguruljunk vele egy-egy defekt után, majd amint lehetőség van rá, kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.

Nool.hu

„A szükség-pótkereket, vagy mankókereket a gyártók hely- és súlytakarékossági okokból találták ki. Arra szolgál, hogy defektet kapva az autó továbbsántikálhasson az első gumis műhelyig“ – fogalmaz közleményében az Országos Rendőr-főkapitányság – Országos Balesetmegelőzési Bizottság . Mint kiderült, jelenleg kétféle mankókerékkel találkozhatunk az autók csomagtartójában, valamint a hely-, és tömegtakarékossági okokból defektjavító készletnek is lennie kell. 

Az egyik a klasszikus a „virsli” mankókerék, ami annak érdekében, hogy megfeleljen a céljának, jóval kisebb méretű az autó szerelt gumiméreténél (szélességében nagyon, de általában átmérőjében is), így kevesebb helyet foglal el a csomagtartóban. Mindez pedig azt is jelenti, hogy nem képes száz százalékban pótolni a kieső eredeti kereket, hiszen nagyban romlik vele az autó stabilitása, hisz kisebb felületre jut ugyanaz a terhelés, amelyet az eredeti széles gumi visel el, így a szükségvirslinek a méretéhez képest komoly terhelést kell elviselnie – derült ki a cikkből.

Az eredeti és a mankókerék közötti méretben jelentős eltérés mutatkozik
Forrás: www.kreszvaltozas.hu

Hozzátették, hogy az újabb típusú mankókerék viszont közel azonos méretű, geometriájú a gyárilag szerelt alapméretes kerékkel, az átmérője pedig azonos, így közel teljesértékű abroncs, az eredetit megközelítő vezethetőséggel és biztonsági tartalékkal. A szakemberek hangsúlyozzák ugyanakkor, hogy ugyanakkor ez a típus sem teljesértékű, mert az ilyenre szerelt gumi szerkezete-, és anyaga gyengébb az állandó használatra tervezett gumiabroncsokénál.

Összegzésül elmondható, hogy mindkét típusú mankókerék, vagy pótkerék gyengébb képességű a teljes értékű abroncsnál, ez pedig elég ok arra, hogy a gumi- és autógyártók a szükségkerekek használatát korlátozzák. A közleményben kiemelték, hogy ezeket kizárólag rövid távon szabad használni, azt is sebességkorlátozással, amely rendszerint 80 km/óra. Aki ezeket az utasításokat figyelmen kívül hagyja, az balesetet kockáztat, így minden nógrádi autósnak is javasolt megfogadni a szakemberek által tanácsoltakat.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában