Óvatosság

2023.11.30. 18:22

Aktuális: rosszul megválasztott téligumival is könnyű megcsúszni a nógrádi utakon

A téligumi az egyike azoknak a dolgoknak, amin nem érdemes spórolni az autótulajdonosoknak. Csúszós, havas úton sokkal jobb szolgálatot tesz, ha kopott abroncsok helyett megfelelően barázdáltat választunk.

Angyal Eszter

A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le – hívja fel a figyelmet a Nógrád Vármegyei Rendőr-főkapitányság

Hozzátették, régebben gyakorlat volt, hogy spórolásból csak az egyik – rendszerint a hajtott – tengely kerekeire szereltek fel téligumit, s ez még csak-csak működött a hátsókerékhajtású autók esetén, ugyanis a kocsi kapott hajtást is, kanyarban pedig a hátsó kerekek fogják meg az autó farát, elsősorban oda kell a jó tapadás, így még a kevésbé tapadó kormányzott kerékre szerelt gumik ellenére is sikerült hóban a haladás. A rendőrök szerint azonban a fronthajtásos kocsiknál már könnyen előfordul, hogy ha csak a hajtott kerekeken – tehát elöl – van téligumi, akkor kanyarodáskor az autó az alapviselkedésével ellentétesen, tehát túlkormányzottként kezd farolni, sőt emiatt meg is pördülhet. Ahogy arra hírportálunk olvasóinak figyelmét felhívták, épp ezért nem szerencsés csak az egyik tengelyre feltenni téligumit, túl nagy a különbség a tapadásban. 

Ha már téli, akkor legyen minden keréken

– javasolják.

A téligarnitúra cserére is igaz, hogy az egyenletes kopásért érdemes szezononként felcserélni a hátsó- és az első tengely gumijait, tehát amelyik a hátsón dolgozott tavaly, az menjen az elsőre idén, és fordítva, ugyanis a hajtott tengelyen mindig nagyobb a gumikopás. Itt nem kell félni a fenti farolós, vagy kormányozhatatlan jelenségtől, mert egy normális kopáskülönbség nem érzékelhető ilyen élesen, nem tesz ekkora különbséget – persze, ha az egyik pár gumi „textilig” kopott akkor igen, de azt amúgy is cserélni kell – hívta fel a figyelmet a Nógrád Vármegyei Rendőr-főkapitányság. Aláhúzták ugyanakkor, hogy egy vadonatúj és egy használt abroncs között ismét lehet olyan szintű tapadáskülönbség, amely negatívan hat az autó stabilitására.

Bár előnyös, hogy a felszerelt gumik azonos márkájúak és típusúak legyenek, ezt nem feltétlenül kell betartani. A fontos, hogy egy tengelyen legyenek azonosak, tengelyenként eltérhetnek: de vigyázzunk, a képesség különbség nem lehet jelentős – hangsúlyozzák a nógrádi rendőrök. Mint részletezték, lehet eltérő mintázatú – más gyártótól való – az egy-egy tengelyre szerelt téligumi, de vigyázzunk arra, hogy a gumik hasonló kategóriájúak legyenek. Ha az egyik tengelyre igen jó minőségűt szerelünk, a másikon is legyen az (még ha más márkától is), és ha olcsó gumit veszünk, akkor legyen mind a négy az és legyen a négy guminak hasonló a mintázat mélysége is, különben ismét előjöhetnek a fent leírt stabilitási problémák – áll a Nógrád Vármegyei Rendőr-főkapitányság tájékoztatójában.

A maihoz hasonló havas-hókásás útviszonyok idején a megfelelő téli gumiabroncsnak fokozott jelentősége van. Hírportálunkon számos balesetről beszámoltunk a mai nap során, amik Nógrád vármegye területén történtek. A szakemberek mindenkitől azt kérik, hogy ilyen útviszonyok között csak akkor induljanak útnak, ha halaszthatatlan az utazás, illetve kizárólag megfelelő abroncsokkal szerelt gépjárművel vágjanak neki az utazásnak és célszerű hóláncot is készenlétben tartani az autóban.

Járműveink téli felkészítéséről korábban Tolmácsi Erikkel, a Salgótarján déli határában működő szerviz vezetőjével beszélgettünk, összeállításunkban pedig nem csak a műszaki, de a szépészeti kérdésekre is kitértünk Taliga Attilával:

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában