Krízis

2022.12.08. 06:50

Égnek a lelkisegély-vonalak Salgótarjánban is: karácsony környékén tovább emelkedik a hívások száma

Krízishelyzetben sokszor már az is segítséget jelent, ha az abban érintett kibeszélheti magából az őt foglalkoztató problémát, és nem befelé rágódik a nehézségeken. A lelki elsősegély telefonszolgálatok szövetségének önkéntesei megyénkben is éjjel-nappal fogadják a hívásokat, azért, hogy bármikor lehetőséget biztosítsanak a segítő beszélgetésre. A salgótarjáni stáb mintegy tizenöt önkénteséhez évente 7-8 ezer hívás érkezik.

Gulyás Edina

Napjainkban a lelki problémák, és az ezzel összefüggő megbetegedések aránya folyamatosan emelkedik. Az öngyilkosságok számának növekedése miatt világszerte alakultak szervezetek azért, hogy segítsék azokat, akik úgy érzik, önerejükből képtelenek kilábalni nehézségeikből. Ilyen  prevenciós hálózat a lelki elsősegély telefonszolgálatok: Magyarországon az első 1970-ben alakult, Salgótarjánban pedig immár harminchárom éve – 1989 szeptemberétől – folyamatosan működik efféle szolgálat.

Éjjel-nappal ingyen hívhatók a számok

Dudás Erika, a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségének elnöke, egyben a salgótarjáni stáb szakmai vezetője, arról tájékoztatott: a segítségnyújtó tevékenységet Salgótarjánban – mint az ország többi részében – önkéntesek látják el.

– Az ügyelők kiválasztása egységes, azt szakpszichológus végzi. A jelentkezőknek egy háromlépcsős, 120 órás képzésen kell részt venni, amely önismereti, elméleti és gyakorlati részből áll. Ezt hospitálás követi, ami gyakorlott ügyelők mellett történik – hangsúlyozta Dudás Erika, hozzátéve: – Nógrád megyében Salgótarjánban működik egy stáb, amely hozzávetőleg folyamatosan 15 önkéntessel látja el a szolgálatot. Heti 90 órát ügyelünk, évente 7-8 ezer hívást fogadunk. Ezzel az országszerte működő 26 szolgálat közül a hetedik helyen állunk. 

Az éjjel-nappal ingyenesen tárcsázható 116-123-as számon elsősorban lelki elsősegély, kríziskezelés és öngyilkosság megelőzése történik, míg a szintén non-stop, térítésmentesen hívható 06-80-810-600-as számon mentálhigiénés prevenció folyik. Az ügyelők között 20 százalék alatt van a férfiak aránya.

A járvány miatt felértékelődtek a kapcsolatok

– A pandémia idején az izoláció sokaknak a magányt jelentette. A mentálhigiénés kultúra sokat fejlődött, mindenkinek szüksége van ugyanis arra, hogy legyen egy személyes kapcsolata. Amennyiben lehetőség van megbeszélni valakivel a hívónak az őt foglalkoztató problémát megkönnyebbülhet, így már nem befelé dolgozza fel a nehézségeket. Az anonimitás lehetősége miatt pedig könnyebben megnyílnak a telefonálók – fogalmazott az elnök. – Közöttük a férfiak és a nők aránya mindig egyensúlyban volt, azonban az utóbbi időben kicsit az erősebbik nem felé billent a mérleg. 

Dudás Erika szerint a pandémia idején az izoláció sokaknak a magányt jelentette
Dudás Erika szerint a pandémia idején az izoláció sokaknak a magányt jelentette
Forrás: Beküldött fotó

Szintén megfigyelhető, hogy a 18 év alatti hívók száma is emelkedett, mintegy 15 százaléknyi. Jellemzően már ők sem heccből telefonálnak, elsősorban párkapcsolati problémák miatt, vagy valamilyen veszteség feldolgozása okán nyúlnak a kagyló után. Az is elmondható, hogy a koronavírus-járvány előtt a hívások több mint fele volt inadekvát – téves, néma, hecc vagy zaklató. Azonban ez napjainkra megfordult. A pandémia hatására felértékelődött a segélyhívók és a személyes kapcsolatok, az emberi szó szerepe. 

Van, aki az ügyelőkkel karácsonyozik

– A legforgalmasabb időszak a délután második fele, az esti órákban és hétvégén van. Korábban a karácsonyi időszakban mintegy harminc százalékkal ugrott meg a telefonhívások száma. Mára elmondható, hogy általában egész évben sokan veszik igénybe a telefonos lelki segítséget, 5-6 éve folyamatosan 200 ezer hívást fogadunk. Ehhez képest év végén már „csak” 15 százalékkal nő a megkeresések száma, sokan vannak, akik az ügyelőkkel karácsonyoznak a telefonvonalon keresztül – tájékoztatott Dudás Erika. 

Többféle okkal tárcsázzák az emberek a fenti telefonszámokat. Ezek között a magány, az izoláció és az érzelmi problémák állnak első helyen. Ezt a kapcsolatokban jelentkező nehézségek követik. A gyász kezelésére is alkalmas a telefonos lelki segély, mivel az érintettek nem a rokonokat, családtagokat akarják terhelni érzéseikkel. Az egészségi és az egzisztenciális problémák is arra ösztönzik a hívókat, hogy telefont ragadjanak. 

Mindig van alternatíva: maga az élet

Dudás Erika arra is kitért, hogy krízishelyzetekben beszűkül az érintettek tudata, kizárólag az adott problémára koncentrálnak. Ilyen esetekben az ügyelők feladata, hogy más szemszögből is megvilágítsák a helyzetet, és rámutassanak: létezik megoldás minden nehézségre. 

– Ezért indítottuk el az Élni jó című kampányunkat is, aminek Boros Csaba, a Republic együttes frontembere állt az élére jószolgálati nagykövetként. A kezdeményezéssel a célunk megmutatni, hogy mindig van alternatíva, mégpedig az élet – hangsúlyozta a szakember, aki arra is rámutatott: – A lelki egészség megőrzéséhez optimizmus, pozitív szemlélet szükséges. 

Mint mondta: egy krízis nem feltétlenül kell, hogy veszélyt jelentsen. A különféle nehézségek lehetőséget is hordoznak magukban. Hozhatnak pozitív változást is az életben. Egy-egy embert próbáló helyzetből győztesen is kikerülhetünk, megerősödhetünk az által. Az olykor kétségbeesett hívásokat fogadó ügyelők erre is felhívják az telefonálók figyelmét, együtt keresve a további, előre mutató lépéseket.

Ha úgy érzi, hogy bajban van, kérjen segítséget!
Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok 116-123 (Éjjel-nappal, mobilról vagy vezetékesről hívható, mindkettőről ingyenes); Caritas Lelkisegély Telefonszolgálat 06-80-505-503 (Este 6-tól reggel 6-ig, vezetékesről hívható, ingyenes); Kék vonal, gyermek- és ifjúsági telefonszolgálat 116-111 (Éjjel-nappal, vezetékesről hívható, ingyenes)

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában