2022.03.01. 19:49
Nemzetközi fesztiválon szerepel a fiatal rendező mohorai filmje
Már három kisfilmet forgatott Mohorán Balla Bence Ferdinánd, a Tolnay Klári Emlékház tulajdonosának, Balla Istvánnak a gyermeke. A fiatal rendező alkotását benevezték a cannes-i filmfesztivál diákkategóriájának megmérettetésére, ahol egész Európából egyetemi-főiskolai hallgatók versengenek a díjakért.
Balla Bence Ferdinánd nem először rendezett filmet a településen. Művét a diákkategóriában vetítik le
Forrás: NMH | Archív
Elsőként a Lajos király című film készült el a fiatalember „műhelyében”, és már ebben megcsillogtatta képességeit néhány helybeli amatőr színész, majd a mohácsi csata környékén játszódó jeleneteket követte a szintén erre a történelmi környezetre rámutató Törökvész című produkció, ugyancsak a falubeliek bevonásával.
Kora kisgyermekkorom óta rendkívül érdekelnek a filmek, azok készítésének folyamata, így kézenfekvő volt, hogy a pályaválasztásnál is ezt részesítem előnyben, így jelentkeztem a Budapesti Metropolitan Egyetem képalkotó szakára, ahol idén diplomázom – utalt a háttérre Balla Bence Ferdinánd. – A Lázadás című filmem még tavaly májusban készült, évfolyamos záróvizsga feladataként. Magát a témát vezető tanárunk adta ki, de a megvalósítás mikéntjét teljesen ránk bízta. Mivel a járványhelyzet miatt a megszokottnál jóval több időt töltöttünk a családommal Mohorán, ezért egyértelműnek tűnt, hogy ezt is itt forgatjuk le, helyi szereplőkkel, így jött a falusi élethelyzet megvilágítása.
A tizenhét perces alkotás egy arrogáns polgármester elleni zendülésről szól, amit a közmunkások követnek el a munka megtagadásával. A méretes gyom borította szántóföld szélén unottan fenik a kaszájukat, semmi kedvük dolgozni, és még a helyszínre érkező, őket számonkérő felügyelő nógatására sem mozdulnak. Ez a helyzet nyugodtan kivetíthető lenne a való világ állapotaira, hiszen a filmben kicsit erősebb, nyomdafestéket nem tűrő megfogalmazásokat is hallani a másiknak feszülő, vitázó felek szájából.
Futottunk egy-két kört, mire megtaláltuk a megfelelő szereplőket. A lényeg a rögtönzésre helyeződött, ez hozta magával az alkotás humorát, különlegességét. A színészek amatőrként önmagukat adhatták, csupán az alaphelyzeteket határoztam meg, ezután mindenki beletehette a karakterbe a saját egyéniségét. Azért vigyáztunk arra, hogy a kamera előtt másképp viselkedik az ember, mint nélküle. A fő mondanivaló talán a kiszolgáltatottság: mindenki egymásra van utalva a filmben – hangsúlyozta a rendező.
S hogy miként került a képbe a cannes-i filmfesztivál?
Azok az európai egyetemek, ahol zajlik filmes oktatás, nevezhetnek produkciókat a Cinéfondation nevű fesztiválra.
Balla Bence Ferdinánd oktatóinak kiváltképp megtetszett a Lázadás, és értesítették a fiatalembert, hogy felterjesztették a megmérettetésre. A rendező rendkívüli megtiszteltetésnek tartja, hogy ilyen rangos környezetben mutathatják be művét. Mohora tehát a huszonegyedik században is kapcsolatot talált a nemzetközi filmes világgal.