2021.05.12. 20:00
Az iskola határozza meg a település szellemét – vallja a magyargéci igazgató
A tanító a falu lámpása – vallotta Gárdonyi Géza. A róla elnevezett magyargéci általános iskolában és a kistelepülésen is így tekintenek Velki Róbertné iskolaigazgatóra, aki azt vallja, a nevelő munka akkor hatékony, ha abba a szülőket is bevonják.
Velki Róbertné: „Egy falu életében az iskola több mint egy intézmény” A szerző felvétele
Ez nem csak az intézmény rendezvényein nyilvánul meg, a szülők a gyereknevelésen kívül más ügyekben is kikérik a pedagógusok véleményét, s számítanak a segítségükre.
– Több közös rendezvényt tartunk a szülőkkel, gondolok itt például a télbúcsúztatóra, a gasztronómiai délutánra, a gyermeknapra, az anyák napi műsorra, de ezeken kívül is vannak még közös programjaink. Az összejöveteleken erősödik a pedagógusok és a szülők kapcsolata, s azok bizalma a nevelők iránt – fogalmazott az iskola igazgatója.
A kistelepülés kulturális életének is központja az iskola. A gyermekek részt vesznek a karácsonyi Szeretet utcája rendezvényen, az idősek napján köszöntik a szépkorúakat, műsort adnak a községi ünnepi megemlékezéseken. Hosszú évekig színjátszó csoportja is volt az iskolának, amelyet Hegedűs Géza tanár úr vezetett. A csoport Balassagyarmaton az Országos Színjátszó Fesztiválon bronzminősítést szerzett.
Velki Róbertné a szomszédos településen, Benczúrfalván született, 1985-től él Magyargécen.
– Egy falu életében az iskola több mint egy intézmény, annak léte meghatározza az egész település szellemi életét. Akkor tölti be igazán a küldetését, ha lámpása a településnek. Tulajdonképpen ezt szeretné elérni a tantestületünk – mondta az iskola igazgatója.
Ami a pedagógiai hitvallását illeti, kiemelte, hogy nagyon fontos a hitelesség, a tetteiben is jelen kell lennie annak, amit hangoztat. A gyermekeknek érezniük kell, hogy a pedagógus szereti őket. Munkájában nagy hangsúlyt fektet a nevelésre, hiszen nem mindegy, hogy a gyermekek milyen erkölcsi tartással, tudással, ismerettel búcsúznak el az iskolától. A holnap felnőtt-társadalma van rájuk bízva, ami szép és felelősségteljes feladat.
Velki Róbertné szólt arról, hogy iskolájukban sok a hátrányos helyzetű gyermek. Pedagógiai programjukban etnikai oktatás és néphagyományok elsajátítása is szerepel. A cigány kultúrát, népviseletet, hagyományt is megismertetik a gyerekekkel. Példaként állítják eléjük az ismert és elismert cigány származású embereket, akik a művészetben vagy az élet más területén értek el sikereket. Velki Róbertné elmondta, hogy a tanítás közelebb áll a szívéhez, mint az igazgatói munka, mivel utóbbi ma már sokkal inkább hivatali jellegű. Nyomon kell követni a törvények változásait, azok betartását és betartatását. Viszont van egy szép vetülete is: a szülőkkel való kapcsolattartás. Az igazgató hozzáfűzte, hogy a tantestületben kicsi a fluktuáció, stabil, a gyermekeket szerető munkatársakkal dolgozhat együtt.
Az igazgató második otthonának tekinti az iskolát, szereti a faluját, az itt élőket, s úgy érzi, az ő munkáját is elismerés és megbecsülés övezi Magyargécben.