Kártyára váltottuk a készpénzt

2021.02.28. 06:58

A járvány miatt egyre többen fizetnek bankkártyával Nógrád megyében

Közel 21 százalékkal többet költöttek az egyik hazai pénzintézet bankkártyásai a tavalyi év első kilenc hónapjában, mint egy évvel korábban. A bankkártyás élelmiszer-vásárlások összege 40 százalékkal nőtt – írja a bank összefoglalójában. Vásárlásaik alkalmával már a nógrádiak is gyakran használják a készpénzmentes fizetést, amelyhez a járványhelyzet miatti óvatosság nagyban hozzájárult.

Palchuber Kinga

20210104 Békéscsaba 2021. január 1-től kötelező biztosítani az online kasszák mellett az elektronikus fizetést Képen: Bankkártyás fizetés a százas abc-ben Fotó: Imre György IGY Békés Megyei Hírlap

Forrás: NMH

Fotó: Illusztráció

A jegybank hivatalos adatai szerint 2020 első kilenc hónapjában a magyar piacon kibocsátott kártyákkal belföldön több mint 5574 milliárd forintért vásároltak a magyarok, ami 18 százalékos növekedést jelent 2019 azonos időszakához képest. – A K&H bankkártyásai kivették a részüket a növekedésből: kártyával belföldön 444 milliárd forintért vásároltak az első kilenc hónapban, ez pedig közel 21 százalékos bővülésnek felel meg éves összevetésben – mondta Árva András, a bank lakossági marketing szegmensének vezetője.

A közlemény szerint a kártyás forgalom növekedéséhez hozzájárult, hogy a koronavírus-járvány miatt sokan választották a kártyát a készpénz helyett. A bank adataiból az is látható, hogy a főként élelmiszert forgalmazó üzletekben 4,5 százalékkal nőtt a kereslet 2020 első felében, de több mint 50 százalékkal emelkedett a csomagküldő és internetes forgalom az online kereskedelem felfutása miatt. Ezzel szemben a textil-, ruha- és cipőboltok forgalma több mint 20 százalékkal csökkent, de hasonlóan alakult a könyveket, papírárukat, újságokat értékesítő üzletek forgalma is.

A bankkártyás ügyfelek tavaly január és szeptember vége között élelmiszerre 40 százalékkal, drogériákban beszerezhető termékekre 33 százalékkal, egészségügyi cikkekre pedig 23 százalékkal többet költöttek kártyával, mint egy évvel korábban. Online 44 százalékkal többet vásároltak.

Árva András szerint a készpénzmentes forgalom a következő időszakban is növekedhet, mivel januártól az online pénztárgépes boltoknak kötelezővé vált az elektronikus fizetési megoldás biztosítása. Ez több tízezer új elfogadóhelyet jelent. A márciusban elindított azonnali fizetési rendszer szintén hozzájárulhat ahhoz, hogy minél inkább az elektronikus tér adjon helyet a pénzforgalomnak.

Megyeszerte a nagyáruházakban is tapasztalják, hogy egyre több vásárló él a készpénzmentes fizetés lehetőségével.

A salgótarjáni Hrúzné Bácskai Valéria érdeklődésünkre elmondta: a járványhelyzet kezdetén inkább a férje ment nagyobb bevásárlásokra, ilyenkor az egész családnak – a nagyszülőknek is – beszerezte a legszükségesebb, a mindennapi élethez szükséges dolgokat.

– Mivel decemberben átestünk a koronavíruson, így most már kicsit bátrabban közlekedik a család többi tagja is az üzletekbe. Viszont a pandémia alatt nagyobb hangsúlyt fektetünk az online vásárlásra, főként ruhanemű terén, mivel Salgótarjánban bolti kiszállítás nincsen, mint a nagyobb váro­sokban. Ugyan mi már korábban az online vásárlás hívei voltunk és az érintésmentes fizetést helyeztük előnybe, de ez a pandémia idején még jobban felerősödött a családunkban – tette hozzá az édesanya.

Kiemelte: haladni kell a korral, és a pandémia után is az érintésmentes fizetést kell gyakrabban használni, mivel ezzel nemcsak a koronavírust, hanem más időszakosan felbukkanó fertőzést is el tudunk kerülni.

Gyökeresen átalakultak bevásárlási szokásaink

A járványhelyzet kialakulása, valamint az ezzel kapcsolatos aktuális korlátozásokra vonatkozó bejelentések átalakították a bevásárlásokat is.

Tőzsér Judit, a Lidl vállalati kommunikációs cégvezetője kérdésünkre elmondta: az idősek védelmében hozott vásárlási időkorlátozások bevezetése és a korábbi, 19 órára előrehozott zárás miatt a vásárlók közvetlenül az idősávok előtt és után intézték mindennapi bevásárlásaikat. – Az emberek megfontoltan és tudatosabban szervezik a vásárlásaikat, kevesebb alkalommal, de nagyobb értékű árut visznek – mondta. – Az áruház számára prioritás a vásárlók biztonsága, amely érdekében számos intézkedést tett és tesz meg a jövőben is. A vásárlók körében az alapélelmiszerek és a friss termékek, pékáru, hús, zöldség-gyümölcs és a tejtermékek a legkedveltebbek, de előnyben részesítik a széles termékkínálatot, valamint a nagy bevásárlásokat támogató XXL kiszerelésű termékeket az akciós heteken.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában