Waldorf

2019.12.04. 17:20

Megyénkben Vanyarcon vezethetik be először az alternatív oktatási módszert

Olyan oktatási intézménnyel gazdagodhat a település, ahol a gyermekek a művészeti tevékenységek elsajátítása mellett megtalálhatják önmagukat, és nyugodt légkörben tanulhatnak. Ha a kezdeményezés révbe ér, Nógrád megye első Waldorf-iskolája jöhet létre.

Tóth-Nagy Orsolya

Teret kell engedni annak, hogy a gyermekek személyisége kibontakozhasson

Forrás: NMH

Fotó: L.B.

A településen élők közösen gondolkodnak a falu jövőjéről. Az a cél vezérli őket, hogy a falut életben tartsák és felpezsdítsék. Éppen ezért néhány helyi lakos összefogott az önkormányzattal és Hrncsjár Mihályné polgármesterrel, hogy megvalósítsák egy évvel ezelőtti álmukat. Szeretnének létrehozni ugyanis a településen egy Waldorf-iskolát. A speciális oktatási forma által a gyermekek képességei szabadon fejlődhetnek és élmények átélésével sajátíthatják el az iskolai anyagot.

Teret kell engedni annak, hogy a gyermekek személyisége kibontakozhasson
Fotó: L.B. / NMH

Azzal kapcsolatban, hogy miért éppen ezt az oktatási intézményt választották, Thomka Noémi, a kezdeményezés egyik ötletgazdája és a helyi óvoda vezetője úgy fogalmazott, hogy a Waldorf-pedagógia nem engedi a túlterhelést, figyelembe veszi a gyermeki lelket és az életkori sajátosságokat, időt adva annak kibontakozására.

– Az intézmény művészeti elemekre épít, az alsóbb osztályokban például ceruza és toll helyett méhviasz krétákat használnak. Lehetőség van a nyugodt, kapkodás nélküli munkára és elmélyülésre egy adott témában. A tantervben szerepel egyebek mellett a mozgásművészet, a festészet, a mezőgazdaság és a kertészet is. A gyermekek megtanulnak továbbá kötni, horgolni, hímezni, szabni-varrni, valamint nemezelni – mondta Thomka Noémi, aki úgy véli, hogy a mai gyerekeknek szükségük van arra, hogy nyugodt légkörben tanulhassanak, időt hagyva a különböző tevékenységekre.

Hozzátette: a valóban fontos dolgokra kell fókuszálni. Teret kell engedni annak, hogy minden gyermek személyisége szabadon kibontakozhasson, és meg tudják mutatni a világnak, amit magukkal hoztak.

– Nehéz fába vágtuk a fejszénket, de a szemünk előtt lebegett a vanyarci és a Nógrád megyei gyermekek sorsa. Mindig jött valami vagy valaki, aki új lendületet adott számunkra. Ezt égi jelnek vettük, hogy nem szabad feladni. Így hát megyünk tovább ezen az úton, és mindent megteszünk azért, hogy a megyében élő gyermekek számára is elérhetővé váljon az alternatív pedagógia, a Waldorf-szemlélet – közölte a vezető.

A helyiek összefogtak, hogy Waldorf-iskolát hozzanak létre Vanyarcon

A kezdeményezés ötletgazdája azt is elárulta, hogy a kö­zelmúltban jártak a Waldorf Szövetségnél, látogatást tettek a környező falvakban és több Waldorf-iskolába is betekintést nyertek. Ezen túlmenően a fóti intézményben is voltak, akik mindenben támogatják őket, hogy a faluban is létrejöhessen egy Waldorf-iskola. Hamarosan pedig Vanyarcról ellátogatnak Fótra, az iskola egyik rendezvényére, hogy bővítsék ismereteiket és tapasztalataikat.

Thomka Noémi arra is kitért, hogy a napokban egy találkozót is tartottak, ahová megyeszerte érkeztek érdeklődők, és betekintést nyerhettek az iskola mindennapjaiba a fóti Waldorf-pedagógusok révén.

A tervekkel kapcsolatban az óvoda vezetője elmondta, hogy jövő ősszel szeretnék megnyitni az iskola kapuit alsós osztályokkal, felmenő rendszerben. Aki pedig szeretne csatlakozni a kezdeményezéshez, azt szeretettel várják, és a közösségi oldalon is érdeklődhetnek a hamarosan megalakuló intézmény iránt. Amennyiben a kezdeményezés révbe ér, létrejöhet az első Nógrád megyei Waldorf-iskola.

Népszerű a Waldorf-mozgalom

Az első Waldorf-iskola még 1926-ban jött létre. A Magyar Waldorf Szövetség pedig 1997-ben alakult meg. A szervezet célja, hogy hatékonyan tudja képviselni a Waldorf-intézmények érdekét a formálódó új közoktatási rendszer létrejötte során. Napjainkra a Waldorf-mozgalom Magyarország legnagyobb és egyben legrendezettebb alternatív pedagógiai hálózatává vált. Rendelkeznek saját kerettantervvel, óvodapedagógia programmal, pedagógiai szolgáltató intézettel, országos képviseleti szervvel, pedagógusképzésekkel, valamint minőségbiztosítási rendszerrel. Az ország negyven iskolájába és ötvennégy óvodájába jelenleg több mint nyolcezer gyermek jár. A kilencvennégy intézményben közel ezer pedagógus dolgozik. A szakmai munkát pedig hét önálló Waldorf-pedagógus-képzés támogatja.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában