2018.07.06. 19:51
Somlyói viadukt – hová tűnt Közép-Európa legnagyobb vasbeton hídja?
Jövőre lesz 90 esztendeje, hogy az 1911-12-ben épített somlyóbányai viaduktot betemették. Egy lokálpatrióta mindent megtesz, hogy ne merüljön feledésbe az építmény, hiszen az a maga nemében egyedülálló turisztikai látványosság lehetne.
A somlyóbányai viadukt építőmesterei több mint egy évszázaddal ezelőtt talán maguk sem gondolták, hogy – a Kőröshegyi völgyhíd átadásáig – Közép-Európa legnagyobb vasbeton hídját építik fel Salgótarján kertvárosában. A völgyhíd 18 méter magasan, hét ívével 200 méter hosszan szelte át a nógrádi szénmedencét, amelyen keresztül a helyi bányából szenet szállítottak a Zagyva-rakodóra.
Korának egyedülálló látványossága azonban nem ékesíthette sokáig a megyét, s ahogyan a kezdetben virágzó szénbányászat hanyatlani kezdett, úgy pecsételődött meg a viadukt sorsa is. A Teréz-tárót ugyanis 50 millió mázsa szén kitermelése után – 1929-ben – bezárták, az odavezető völgyet pedig meddővel töltötték fel. A híd melletti alagutat berobbantották, és ezután a viadukt lassanként eggyé vált a természettel.
A völgyhíd helyét többen is kutatták már:
A július 7-ei Nógrád Megyei Hírlapból beszámolunk arról, hogy egy lelkes lokálpatrióta pár évvel ezelőtt megpróbálta kiszabadítani az ívhidat földi sírjából, majd megépítette az ipartörténeti emlék 1:45 arányú mását.