hallo?

2019.01.18. 06:56

Fontos okból vannak még mindig nyilvános telefonok Nógrádban

Országszerte több ezer telefonfülke működik még, ám az ezekből indított hívások száma igencsak lecsökkent a mobiltelefonok megjelenése óta. A kihasználatlan fülkéket ezért gyakran megrongálják, vagy hajléktalanok foglalják el. A Magyar Telekom Nógrád megyében csak Balassagyarmat területén tavaly 16 alkalommal végzett garázdálkodás miatt hibaelhárítást.

Palchuber Kinga

Húsz éve még tízszer annyit használtuk a nyilvános telefonokat, mint napjainkban

Forrás: Nógrád Megyei Hírlap

Fotó: Hüvösi Csaba

A Magyar Telekom jelenleg 5496 nyilvános telefont üzemeltet országszerte, amelyeknek mintegy kilencven százaléka közterületen található. A többi készülék elsősorban kórházakban, közlekedési csomópontokon és bevásárló központokban használható.

Majdnem százéves a telefonfülke

Alexander Graham Bell 1876-ban jegyeztette be szabadalmát a telefonra, ami 1879-ben már Budapesten is működött, majd 1881-ben üzembe helyezték a telefonközpontot is. A nyilvános telefonok felállítására 1927-ben az IBUSZ Rt. kért engedélyt, majd a Magyar Vasúti Forgalmi Rt.-vel közösen megalapította a Magyar Telefonautomata Rt.-t. A közterületeken felállított, 50 centiméter mély alapozáson álló fülkék alapterülete 80-szor 80 centiméteres volt. A vasvázzal ellátott és üvegezett építményeket a járdaszegélytől mintegy 35 centiméter távolságra helyezték el.

A második világháborúban az összes budapesti telefonfülke elpusztult. Az első új, már zöld-sárga telefonfülke 1946-ban a pesti Dob utca 75. szám előtt kapott helyet.

– Az egyetemes szolgáltatóknak jogszabályból és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kijelölő határozatából eredő kötelezettsége, hogy szolgáltatási területén minden háromezer főnél kisebb lélekszámú település esetében településenként legalább egy darab, ennél nagyobb településeken pedig minden megkezdett háromezer lakosonként legalább egy darab nyilvános telefonállomást működtessen. A Magyar Telekom Nógrád megyében 35-ös körzetszámmal Balassagyarmat területén egyetemes szolgáltató, ahol 60 nyilvános telefont üzemeltet – közölte lapunkkal a Magyar Telekom Vállalati Kommunikációs Igazgatósága.

A nyilvános telefonok használata az 1990-es évek végén és a kétezres évek elején volt a csúcsponton, ekkor havonta több mint tíz órát is telefonáltak az ügyfelek egy-egy fülkéből. Mára – a mobil készülékek elterjedésével – havonta kevesebb mint egy óra az egyes nyilvános telefonok használati ideje.

– Annak ellenére, hogy a fülkék forgalma jelentősen visszaesett, a nyilvános készülékekről még mindig nagyon sok hívás érkezik az ingyenesen hívható segélyhívó számokra, ezért ezek a készülékek fontos szerepet töltenek be – tájékoztatott a kommunikációs igazgatóság.

Húsz éve még tízszer annyit használtuk a nyilvános telefonokat, mint napjainkban
Fotó: Hüvösi Csaba / Nógrád Megyei Hírlap

A telefonfülkéket érmével és kártyával is igénybe tudják venni a lakosok. A kártyával működő nyilvános telefonokat a Magyar Telekom által kibocsátott kártyával, vagy más szolgáltató által kibocsátott és előre fizetett hívókártyával lehet használhatni. Az érmével működő nyilvános állomásokról kezdeményezett hívásoknál egy impulzus díja 50 forint, ezért a díjért belföldi vezetékes hívószámmal 43 másodpercet lehet beszélni, mobiltelefon hívása esetén pedig 15 másodpercet. A nemzetközi hívások impulzushossza az adott ország díjzóna besorolásától függ. A szolgáltató a nyilvános fülkék állapotát minden évben felméri és a rendelkezésükre álló források függvényében lát hozzá a felújításhoz, de mindig a legrosszabb állapotú készülékekkel kezdik a munkát.

– Sajnos a vandalizmus miatt – főleg a nagyvárosokban, kiemelten Budapesten – sokszor nem elegendő a rendszeres takarítás és karbantartás. A frekventált területeken a randalírozók napi gyakorisággal okoznak kárt a készülékekben. Nógrád megyében, a Magyar Telekom primer területén tavaly 16 alkalommal végeztünk rongálás miatt hibaelhárítást. A vandálok több mint nyolcvan százalékban az üveget törték be – írta a Magyar Telekom.

A megrongált és piszkos telefonfülkéket a 1414-es ügyfélszolgálati telefonszámra kell bejelenteni a lakosságnak, amelyet követően a szolgáltató 24 órán belül intézkedik és visszaállítja az eredeti, üzemszerű állapotot.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!