Nógrád megye

2018.01.07. 06:42

Megyei feladat már a támogatáskezelés

Napvilágot látott a Magyar Közlönyben egy kormányrendelet, amely szerint a területi kérelmek kezelését, a helyszíni ellenőrzési és a megyei ügyfélszolgálati feladatokat szétosztják a megyék között.

Palchuber Kinga

Ennek értelmében Borsodból Hevesbe és Nógrádba kerülnek át az előbbi tevékenységi körök. Bacsa Annamária, a Nógrád Megyei Kormányhivatal Agrár- és Vidékfejlesztést Támogató Főosztályának vezetője lapunk kérdésére az átalakulásról elmondta: a változás az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap (EMVA) nyújtotta agrártámogatások átláthatóbb, könnyebb és tisztább feldolgozásával kapcsolatos. Ennek elkerülhetetlen eleme a régiók megszüntetése, és a kérelmek területileg illetékes megyéi által történő ügyintézése.

– Tisztázni kell, hogy nem létszámleépítésről van szó, hanem az agrártámogatások egyszerűbb kezeléséről. A régiósról a megyei szintre való váltással az ügyintézés az adott szakterületen így közelebb kerül az érintettekhez – mondta Bacsa Annamária.

 

Fotók: Hüvösi Csaba

– Nógrád is, mint minden más megye, csak a saját területi illetékességű, de eddig más megyében kezelt vidékfejlesztési programok kezelését veszi át. Ehhez szükséges, hogy a feladatot régiós szintről átadják, ezzel együtt a feladat ellátásához szükséges erőforrásokat biztosítsák. Annak érdekében, hogy az agrártámogatásokat hatékonyabban dolgozzák fel, elengedhetetlen, hogy megyei szinten kezeljék a pályázatokat. Erre a beruházások minél gyorsabb megvalósítása céljából van szükség, amellett, hogy az agrárium szereplői, a gazdák, a pályázók is minél átfogóbb információval rendelkezzenek.

Kérdésünkre, hogy hány ember kerülhet át Borsod megyéből Nógrádba, a főosztályvezető elmondta: a fentieknek megfelelően ez 12 üres státusz átvételét jelenti Borsodból, amelyből kettőt már eleve helyi munkatársak töltenek be. A feladatok ellátása nem változik, tekintettel arra, hogy eddig is kezelték, s természetesen a jövőben is kezelik majd a kérelmeket.

– Tizenöt jogcímen vesszük át a Nógrád megyei kérelmeket – mondta Bacsa Annamária. – Ezek további ügyintézését végezzük, valamint a kifizetési kérelmeket és a fenntartási időszak alatti ellenőrzési feladatokat is ellátjuk. Rendkívül jó kapcsolatot ápolunk a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei kollégákkal, így továbbra is közösen gondolkodva, együttműködve folyik majd a munka.

Érdeklődésünkre, hogy az Agrár- és Vidékfejlesztést Támogató Főosztályon belül az érintett kormányhivatalokban létrehoznak-e külön osztályt a beruházási támogatások elbírálására, azt a választ kaptuk: ez természetes, hiszen a cél az, hogy a megyésítést követően az agrártámogatási szakterületen országosan egységes, háromosztályos főosztályokat alakítsanak ki. Az agrártámogatások megyésítésének elsődleges célja tehát az, hogy minden megye a saját területi illetékességű kérelmét kezelje, amely által biztosítható a feladatok gyorsabb, hatékonyabb elvégzése. Emellett pedig az ügyfelekkel való kapcsolattartás is könnyebb és közvetlenebb lesz.

Kedvez a változás a gazdáknak

Jelenleg két osztály működik a kormányhivatali agrár- és vidékfejlesztési támogató főosztályon belül: a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Támogatások Kérelemkezelési Osztálya (MVTKO) illetve a Helyszíni Ellenőrzési Osztály (HEO).

Előbbi kezeli a területalapú és közvetlen támogatási jog­címekkel kapcsolatos kérelmeket, illetve a 2014–2020 programozási időszakban a Vidékfejlesztési Programban (VP) meghirdetett jogcímeket.

A megyésítést követően ketté válik az osztály, különválnak a VP-jogcímek, amelyeket az új osztály fog kezelni, 24 Nógrád megyét érintő jogcímen. Ezzel teljes mértékben letisztulnak a feladatok, át­láthatóbb, folyamatosabb, ebből eredően gyorsabb ügyintézést eredményezve. A gazdák oldaláról tekintve mindenképpen pozitív lesz a változás, hiszen helyben, ügyfél­barát módon tudják majd intézni az ügyeiket.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!