Emlékezés

2022.04.08. 20:08

Sokoldalú személyiségként élt a balassagyarmati kötődésű színpadalakító: Csikász István

Mostanában kevés szó esik Csikász Istvánról. Pedig a 2001-ben elhunyt férfi hosszú évtizedeken keresztül meghatározó alakja volt Balassagyarmat kulturális életének. Amatőr színjátszó társulatot szervezett, családi rendezvények összeállításában jeleskedett, emellett kiváló költeményeket szerzett, míg képzőművészi és pedagógiai munkássága is kiemelkedett.

Hegedűs Henrik

Csikász István rajzot tanított az iskolában, pedagógusként is kiemelkedő munkát végzett

Forrás: NMH Archívum

Az Ipoly-parti város temetőjében, a Patvarci úti középső bejárattól nem messze, a kerítés közelében a hantok közül kiemelkedik egy fejfa. Rajta a felirat: Lábad gyökér a földben/ Elfutni nem tudsz, és minek/ Ami a halálod után megmarad/ A lényegedCsikász István sírján olvasható ez, a költő saját verse, ami valóban tökéletesen igaz. A sokoldalú férfi, bár több mint húsz éve nincs az élők sorában, alakjával máig hat a nyugat-nógrádi járási székhely kultúrájára, közéletére. 


– 1958. augusztus 13-án léptem a gyarmati földre. Váctól északabbra azelőtt sohasem jártam, már idefelé olyan érzésem volt, mintha a Felvidék messzi tájaira, Lőcsére vagy Turócszentmártonba vinne a farmotoros Ikarus. A buszállomáson egy fiatal néprajzos, leendő kollégám, Zólyomi József fogadott. Még a bőröndjeimet is ő maga hurcolta. Az első éjszakámat vendégszoba híján a múzeumi raktárban töltöttem, egy csodálatosan megmunkált paraszti ágyon aludtam – utalt vissza első találkozására az Ipoly-parti településsel a díszpolgári címe alkalmából vele készült egykori interjúban. 

Kezdetben gyanakodva fogadták BalassagyarmatonCsikász Istvánt kezdetben gyanakodva fogadta a balassagyarmati lakosság, de a hangulat sebesen feloldódott, így könnyedén beilleszkedett az új közegbe. Ráadásul hamar életre szóló barátságokra tett szert, például Farkas András pedagógus-festőművésszel az azonos érdeklődési kör, a hasonló emberi alkat, a művészi hajlam gyanánt gyorsan kialakult az összhang. Hasonlóképpen barátjaként tisztelhette báró Lipthay Bélát, aki elmondása szerint fantasztikus koponya volt, a rovartan tudósa, és az egész egyéniségéből nyugodt, úri méltóság áradt, ami rendkívüli mértékben megfogta. 


– Hetek alatt észrevettem, hogy a város kulturális élete az 1950-es évek végén egyfajta hibernált állapotban volt, éppen ezért elhatároztam, nem nyugszom bele, amíg fel nem élesztem ezt a tetszhalott szellemi életet. Akkoriban fogalmaztam meg magamban: azért vagyok a világon, hogy létemmel változtassak rajta. Ennek a gondolkodásmódnak aztán hirtelen több „barátja” lett, mint például a művelődési központ korabeli igazgatója, Hemerka Gyula, valamint több olyan személyiség az idősebb generációból, akik nosztalgiával tekintettek vissza a ’45 előtti pezsgő világra – utalt a balassagyarmati közéletbe való bekapcsolódására a fentebb említett 2001-es beszélgetésben a művész. 

Sokat tettek a diákokértLegelső tervként megalakították az irodalmi színpadot, hiszen észrevette, hiányzott a diákoknak és a tanároknak az a bizonyos szabadidő-kezelési mechanizmus: élt bennük a vágy, hogy új értékeket hozzanak a felszínre, de nem igazán találták meg ennek a módját. A diákszínpad alapításának ötletgazdája voltaképpen Ethei Lajos, a Szántó gimnázium igazgatója volt. Jelentkeztek is szép számmal a fiatalok, s felnőttek is csatlakoztak a kialakuló csoporthoz. 


– A diákközösség tenni akarása nélkül semmire sem jutottunk volna. Nemcsak azt ismerték fel, hogy milyen gyönyörű a színház, hanem eltűrték, hogy ez bizony diktatúra, mert a szereplés során a művész Gonerilként nem mondhatja apjának, Lear királynak, hogy „én tulajdonképpen nem is gyűlöllek”. Ez a kitartó munka meghozta a gyümölcsét, sok fesztiválról, versenyről hoztunk haza értékes díjakat. A Madách Imre Irodalmi Színpadon olyan kiváló társakkal dolgozhattam együtt, mint Merczel Erzsébet, a Borbély nővérek, Oroszlán Ágnes, Kovács Nándor, Kalas Géza, Gellén Zoltán és Tibay András – tekintett vissza ezekre a felejthetetlen esztendőkre Csikász István.

Egy vers jelentette a fordulópontotA színpad mellett más művészi elképzeléseit is kitárulkoztathatta a megyeszerte egyre ismertebbé váló férfi. Kisebb lélegzetű prózai írásai már 1958-tól megjelentek a Nógrád újság irodalmi rovatában, de az igazi fordulatot Mikszáth Kálmán halálának ötvenedik évfordulójára írt verse jelentette 1960-ban, amelyet az Élet és Irodalom a címlapján méltatott. A képzőművészeti tevékenysége pedig többé-kevésbé eredeti szakmájához kötődött, hiszen rajztanári végzettséget szerzett. Mindig fontosnak tartotta, ha ecsetet vagy krétát vesz a kezébe, akkor csakis a saját gondolatait, érzéseit, véleményét adja vissza a vásznon. 


– A „balassagyarmatiság” azt jelenti számomra, hogy teljesen feloldódtam ebben a városban, és majdnem úgy érzem, mintha születésemtől fogva itt élnék. Eleve hatalmas energiával áldott meg a sors, bátran mondhatom, teljes életem minden energiáját ebbe a városba fektettem. Szeretném úgy gondolni, s főként magaménak vallani: az itteni működésemnek is következménye, hogy Balassagyarmat versmondó-versolvasó településsé vált, az emberek rendkívül kiművelt módon értik és gyakorolják a műfajt. A város nekem nagyon sokat adott, és remélem, én is sokat adhattam neki – összegzett élete végén a sokoldalú egyéniség. 
 

Dolgozott a Családi Ünnepeket Rendező Iroda kötelékében is

Csikász István élete a múlt század hetvenes éveiben jelentős mértékben összefonódott a CSÜRI, azaz a Családi Ünnepeket Rendező Irodával. Ő maga sohasem szerette ezt a kifejezést, frappánsabbnak találta a Családi Intézet elnevezést. Ebben az időszakban minden magyarországi városban működött hasonló intézmény, de határozottan kijelenthető, csak Gyöngyösön és Balassagyarmaton szolgáltattak igazi művészi színvonalon. 

 

A volt irodalmi színpadosokat kérte fel rendszeresen a szereplésre, akiknek már kialakult rutinjuk volt ebben a műfajban, nem kellett külön oktatgatni őket. A fiatal felnőttek pedig szívesen, nagy örömmel vállalták, hogy segítenek a feladat elvégzésében. A különböző gyáregységek által a dolgozói családoknak szervezett gyermeknévadó ünnepségeken, esküvőkön, temetéseken, egyéb eseményeken léptek fel, így színesítve a szocialista rezsimben amúgy fakónak tűnő sablonrendezvényeket. A mai nemzedékeknek már nem sokat mond a CSÜRI, akkor viszont szervesen hozzátartozott a mindennapokhoz. 
 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában