2018.04.14. 19:51
H. de Touluse-Lautrec világhírű alkotásai a megyeszékhelyen
A Dornyay Béla Múzeum épületének déli szárnyán egy hatalmas hirdetmény, molinó tájékoztatja a járókelőket, hogy az intézmény ismét nem akármilyen látnivalót – mint korábban Robert Capa világhírű fotóművész, vagy a Markó-Munkácsy-Csontváry, a XIX. század festészete című kiállítás esetében – kínál a helyi lakosoknak és az idelátogatóknak.
Ezúttal is egyetemes művészettörténeti értékekből nyílt kiállítás: Henri de Toulouse-Lautrec (1864–1901) francia festőművész, grafikus, litográfus ötvenhárom alkotása képezi „A Belle Époque krónikása” című különleges tárlat anyagát. Az elnevezés a 19-20. század fordulója kultúrtörténetének rendkívül termékeny időszakára utal. Arra a korszakra, amikor kortársai között éppen H. de Toulouse-Lautrecnek sikerült megteremtenie Párizs mítoszát. A zseniális posztimpresszionista alkotóra is vonatkoznak Bartók Béla egyik jegyzetében megfogalmazott gondolatai, amelyek szerint „valakinek a művei tulajdonképpen életrajzánál pontosabban jelölik meg életének nevezetes eseményeit, irányító szenvedélyeit”.
A lengyelországi Dalineum Galériájából érkeztek a képek
A korábban Lett-, majd Franciaországban élt Vaszilij Kesauri és fia, Alexander Kesauri – aki Párizsban tanult – Poznańban működteti a Dalineum című galériáját. Onnan kölcsönözték Losoncra a március végén bezárt Salvador Dali-kiállítás anyagát.
A salgótarjáni múzeum igazgatója, Shah Gabriella, és az intézmény képzőművész munkatársa, Birkás Babett losonci múzeumi, illetve galériabeli kollégáik – Iveta Kaczarová és Bozó Andrea – közreműködésével kerültek kapcsolatba a Kesauri-gyűjtemény tulajdonosaival. A tárgyalásokat, a gyors megállapodást követően Shah Gabriella, a kiállítás kurátora a Lengyelország szlovákiai határán fekvő Zwardoń városban vette át az anyagot Alexander Kesauritól. A tárlat az Art Expo Internationallel való együttműködés keretében valósulhatott meg.
A megrendezésben közreműködött Birkás Babett szívesen vállalta ezt a szerepet, alkotóként, hozzáértőként is nagy örömet jelent számára, hogy ajánlhatja e kevéssé ismert műveket a látogatóknak.
Ezzel együtt is érdemes tudni H. de Toulouse-Lautrecről – amit Bodor Kata művészettörténész, a Szépművészeti Múzeum grafikai gyűjteményének muzeológusa a megnyitóünnepségen is elmondott – hogy gazdag, katolikus arisztokrata család sarjaként jött a világra. Szülei első unokatestvérek voltak. Genetikai rendellenessége „kiegészült” egy baleset okozta következménnyel: kamaszfiúként eltörte mindkét lábát, ennélfogva megállt a növésben és fizikailag korlátozottan élte le rövidnek tekinthető évtizedeit. Érettségi után festészetet tanult, megismerkedett Van Goghgal és más jeles művészekkel, s a Montmartre-ra költözvén átvette bohém barátai életmódját. Ez a környezet képezte forrásvidékét a táncosnőket, utcalányokat, bohócokat, akrobatákat, lóversenyeket ábrázoló képeinek.
A salgótarjáni kiállítás négy témakör köré csoportosítható. Az elsőhöz kapcsolódóan az érdeklődők megismerkedhetnek munkássága egyik legfontosabb jellemzőjével, a litográfia (kőrajz) magas szintű művelésével. E sorozat kifejezetten egy párizsi műkritikus, Arséne Alexandre számára készült, aki jó barátja volt az „Au pied Sinai” („A Sinai hegy lábánál”) szerzőjének, Georges Clemenceau politikusnak. Mondhatni, hogy ez az írás ihlette a zsidókérdéssel foglalkozó képeit, bár a vitákban nem foglalt állást, semleges maradt.
A második témakört a zenei művekhez – köztük Desire Dihau Francia melódiák című darabjához – készült illusztrációk képezik. A kézzel számozott litográfiák eredeti nyomóformák felhasználásával születtek. A harmadik témakör kedvenc modellje, a kor ünnepelt énekesnője, Yvette Guilbert kultuszához kapcsolódik. A tárlat negyedik, szoros egységnek nem tekinthető részét a fentiekhez nem tartozó, egyéb témák alkotják. Ilyen például a Tengeri fecskék, a Régi pillangók, a Búcsú, az Altatódal vagy A titok című alkotás.
Saját nem ritkán ironikus, groteszk, olykor humorral telített látásmódú munkásságát H. de Toulouse-Lautrec – mint a kiállításon akár ars poeticaként is olvasható – a következőképpen jellemezte: „Nem sorolom magamat egy iskolához sem. A saját világomban alkotok. Imádom Degas-t.” Neki viszont sikerült iskolát teremtenie és követőkre találnia.
Az idegenforgalom is nyerhet e látnivalókkal
Szellemi táplálék Salgótarján Megyei Jogú Város Önkormányzata nevében Fekete Zsolt polgármester köszöntötte az Henri de Toulouse-Lautrec francia posztimpresszionista festőművész grafikáiból rendezett A Belle Époque krónikása című kiállítás megnyitóján megjelent vendégeket, élükön Éric Fournier-val, Franciaország magyarországi nagykövetével. Megköszönte e látogatást, ami azért is emlékezetes, mert ilyen magas rangú francia diplomata még soha nem járt a nógrádi megyeszékhelyen, mint most az ő személyében.
A városvezető kiemelte, hogy napjainkban az embereknek szükségük van olyan magas színvonalú szellemi táplálékra, amelyet az egyetemes kulturális értékek, többek között a korokon átívelő művészikonok, példaképek biztosítanak számukra. Közéjük sorolható Henri de Toulouse-Lautrec 19. század végi munkássága, halhatatlan öröksége is. Fekete Zsolt véleménye szerint Salgótarján városa büszke lehet rá, hogy otthont adhat e kuriózumnak tekinthető kiállításnak, amely több mint négy hónapon át valóban különleges látnivalót kínál lakóinak. Ezért a polgármester kívánatosnak tartaná, ha mind a felnőttek, az idősebb korúak, mind a fiatalabb korosztályok képviselői – családok, iskolák, diákok – minél nagyobb számban élnének e ritkán adódó lehetőséggel. Annál is inkább, mert az eredeti műalkotásokon keresztül bepillantás nyerhető egy jelentős képzőművészeti irányzat történetébe, egy kivételes tehetségű alkotó életművébe.
A városvezető reményét fejezte ki, hogy a jelenleg tartó Tarjáni Tavasz részeként megnyílt kiállítás kedvező hatással lesz a nyári turizmusra, Salgótarján idegenforgalmára is, amelynek fellendítése egyébként is az egyik fő célkitűzése a város önkormányzatának, irányító testületeinek. Fekete Zsolt úgy véli, hogy a Dornyay Béla Múzeum munkatársainak munkája révén lehetőség teremtődött egy lépcsőfokot előbbre lépni ezen az úton. Ezt szolgálja az a gyakorlat is, hogy az intézmény a következő hetekben mindennap fogadja az érdeklődőket: hétfőn 9-től 15 óráig, keddtől péntekig ugyancsak 9-től 17 óráig, szombaton és vasárnap pedig 10 és 15 óra között.