Jótanácsok

2023.09.23. 10:38

Nógrádi autósok, figyelem! – mondjuk, miért veszélyes, ha puha a gumi

A túl puha, de a túl kemény gumiabroncs sem kedvező sem az autónk, sem pedig saját magunk épsége szempontjából. Amellett ugyanis, hogy balesetveszélyes, hiszen instabilitást okoz, túlfogyasztást is generál, sőt, az abroncsokat és más alkatrészeket is rohamtempóban koptatja a nem jól megválasztott guminyomás.

Angyal Eszter

Érdemes rendszeresen ellenőrizni a guminyomást

Forrás: Shutterstock

Az Országos Rendőr-főkapitányság-Országos Balesetmegelőzési Bizottsága nemrégiben megjelent cikkében ezúttal a guminyomás fontosságát vette górcső alá. Mint írják, a legtöbb autó abroncsát elnézve az a jellemző, hogy a kelleténél alacsonyabb a nyomás az abroncsokban, még annak ellenére is, hogy autógyártók minden esetben jelölik a kocsik gépkönyvében, valamint a karosszéria valamely rejtettebb pontján elhelyezett matricán is (rendszerint a tanksapkafedélben vagy az ajtóoszlopok valamelyikén), hogy milyen terhelésekhez milyen guminyomást ajánlanak. Hozzátették, ezen a matricán el lehet gondolkozni, mert ha a gyártó már aközött különbséget tesz, hogy hárman ülnek a kocsiban, vagy öten csomagokkal, akkor bizony komoly szerepe van a helyesen beállított gumiabroncs-nyomásnak.

Mi történik, ha rossz nyomásértékekkel jár az autós? 

– Az adott kocsi teljesítményértékei csökkennek, tehát megnő a fékút, alacsonyabb lesz a biztonságosan elérhető kanyarsebesség, rosszabb a reakció a hirtelen kormánymozdulatokra, változik a fogyasztás, a gyorsulóképesség, sőt még az utazási komfort is, mert a gumik rugózó-úthibaelnyelő szereppel is bírnak. Mindezzel az autó veszít a komfortjából, a vezetése több figyelmet igényel, a közlekedésbiztonsági szintje csökken – áll a közleményben.

Ilyen, vagy ehhez hasonló matrica jelzi autóinkban a gyártó által ajánlott guminyomást
Ilyen, vagy ehhez hasonló matrica jelzi autóinkban a gyártó által ajánlott guminyomást
Forrás: www.kreszvaltozas.hu

A gumiabroncs-nyomást ajánló matricán feltüntetett értékek a gyári szerelésű gumiabroncs méretekre vonatkoznak. A gépkönyv részletesebben ír erről, abban ugyanis meghatározzák, hogy az adott típus még milyen méretű abroncsokkal szerelhető fel és az ezekhez való abroncsnyomást is megadják, ugyanis más és más nyomás szükséges az eltérő méretű gumiabroncsokhoz. 

Ökölszabályként leírható, hogy minél szélesebb, minél alacsonyabb oldalfalú az abroncs, annál magasabb üzemi nyomást kíván. Tehát aki nem a széria-alapméretű abroncsokat használ, annak bizony érdemes utánanézni a pontos ajánlott nyomásértékeknek.

– húzták alá.

Íme néhány konkrét példa

– Fél bar-ral alacsonyabb guminyomással tartósan használva az abroncsot 25 százalékkal rövidül meg a gumi élettartama és 3-4 százalékos fogyasztásnövekedés okoz. A rosszul beállított nyomás mellett zajosabb is az abroncs. Alacsony nyomást használva lassú guruláskor, nyitott ablak mellett feltűnhet a gumi fura „csámcsogó” hangja, mert gördülés közben jobban deformálódik, „kenődik” az útfelületre. Kanyarokban pedig csikorog. A csikorgással a túl keményre fújt abroncs is jelez. Nagyobb tempón pedig erősebb, zúgó a gumihang – hívja fel a figyelmet az Országos Balesetmegelőzési Bizottság. Hozzátették, mindennek ellenére kevés autós ellenőrzi legalább hetente az abroncsnyomást, havi rendszerességgel kicsit többen, de az autósok zöme megvárja a szezonális gumiváltást köztes ellenőrzés nélkül. 

A jelek

A túl puha abronccsal egyébként a kormányzás is nehezebb, ez is feltűnhet, valamint az autó „gurulási hajlandósága” csökken: hiszen a puha abroncsnak nagyobb a gördülési ellenállása. 

Talán ezek a legfontosabb jelek, amelyekből egy átlagautós észreveheti a problémát, bár mivel egy átlag autós az autó tényleges képességeinek csak a 25 százalékát használja a gyakorlatban, így ritkán kerülhet olyan helyzetbe, hogy gyors manőverek, vagy kanyarodás közben vegye észre a kocsinak a rossz gumiabroncsnyomásból adódó képességcsökkenését.

Low,Tire,Pressure,Error,Sign.,Warning,Lights,Flash,On,The
Amennyiben autónk beépített guminyomás-ellenőrző rendszerrel rendelkezik, jelzés esetén célszerű haladéktalanul ellenőrizni, s ha szükséges, akkor pótolni az elszivárgott levegőt
Forrás: Shutterstock

– A gyakorlatban az alkalmazott guminyomás helyesen megválasztott értéke is ellenőrizhető a gumi vizsgálatával. A futófelületet több ponton megmérve a két szélen és a középen kiderül, hogy mi a helyzet. Ha középen nagyobb a mintamélység, akkor túl alacsony a használt guminyomás, ha a két szélen magasabb, akkor a gumi túl kemény. Ugyanis alacsony nyomásnál a gumi középső része „behorpad”, az abroncsmintázat két széle viseli a fő terhelést – írják a szakemberek. Felhívták ugyanakkor a figyelmet arra is, hogy túlfújt abroncsnál pedig általában a gumi közepe kopik jobban. Ez utóbbi probléma még a növekvő gumizajon is lemérhető, mert a tartósan nagy nyomással használt gumiabroncs mintázata farkasfogasodik, ez a doboló, zúgó hang pedig azért alakul ki, mert a mintablokk egyik fele asszimetrikusan kopik.

A gumiabroncs gyors öregedése se jó jel. 

– írják, és kiderült az is, hogy az abroncsok üzemi hőfoka 60-70 celsius fok, amit közlekedés közben viszonylag hamar elérnek. Nyáron elég ehhez pár kilométert gurulni, télen kell hozzá legalább 10 kilométer. Azonban ha rossz az abroncsnyomás, akkor akár 100 celsius fok fölé is felmelegedhet a gumi, a különösen igénybe vett felületeken még inkább. 120-140 celsius fokon a molekuláris láncok a gumiban szétszakadoznak, tehát a gumi felülete megkeményedik, megég. Körömmel nehezebb lesz benyomni, a felülete pedig repedezetté válik.

– Az üzemi hőfokra a guminyomás beállításánál is vigyázni kell. Mindig a hideg abroncson kell a beállítást elvégezni (kézmelegnél ne legyen melegebb). Például autópályázás közben kiállva egy benzinkútra jóval nagyobb értékek mérhetők, például egy hidegen 2,2 bar értékre fújt abroncs nyomása melegen körülbelül 2,5 bar lesz – javasolják.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában