2023.01.24. 19:53
Komolyan veszik még a félévi bizonyítványt? Itt a pszichológus válasza!
Ezen a héten kapják meg a diákok a félévi bizonyítványt Nógrádban is. Ennek sokan örülnek, de akadnak olyan fiatalok is, akik az értékelések átvétele után nem mernek hazamenni, mert tartanak a szülők reakcióitól. A pszichológus higgadt kommunikációt és valódi párbeszédet tanácsol a kevésbé jól sikerült eredmények megbeszéléséhez.
A bizonyítványosztás sokaknál kritikus időszak, lelkileg is megterhelő
Forrás: Shutterstock
Fotó: Tero Vesalainen
A félévi bizonyítványosztás stresszes időszak sok szülő és gyerek számára. Az e-napló megjelenésével a diákoknak már sokkal nehezebb otthon eltitkolniuk, ha rossz jegyet kapnak. A félévinél ráadásul úgyis kiderül minden, ami addig esetleg titokban maradt. A szökés általában kétségbeesett kísérlet a gyermek részéről, hogy elodázza a várható kellemetlen találkozást a szüleivel. A háttérben iskolai vagy családon belüli nehézségek is meghúzódhatnak, amelyek ebben az időszakban felerősödhetnek a diákban.
De mit tehet ilyenkor a szülő?
A pszichológus tanácsa elsősorban az, hogy minél többet beszélgessen gyermekével, ismerje fel, hogy milyen gondolatok nyugtalanítják. Szabóné Koós Ibolya szerint a gyermeket kérdezzük arról, hogy miben vannak nehézségei és miért: a osztálytársai zavarják, ami miatt kevésbé tud a tanórákon figyelni, vagy gyorsan haladnak a tananyaggal, amit nehezen tud követni. A szóbeli számadás során kívülről tud tekinteni magára, rálát a hibáira és tudatosíthatja, miben is rejlik az igazi probléma. Kiderül, hogy szeretne-e segítséget, és ha igen, milyen formában van szüksége támaszra.
– A problémák mielőbbi tisztázása nélkülözhetetlen ahhoz, hogy ne alakuljanak ki másodlagos tünetek, bűntudat, depresszió, önvádlások, szorongás vagy iskolakerülés, otthonról kimaradás – figyelmeztet a pszichológus.
A járvány sok mindent megváltoztatott
A szakember úgy véli, hogy a koronavírus-járvány alatt az online oktatás bevezetése, majd gyakori visszaállítása miatt az iskolai tanulás és a pedagógusok szerepének háttérbe szorulása okozott némi attitűdváltozást. Az otthoni tanulás, a szülők bevonódása, a gyerekek önállóságának a szükségessége, némileg más megvilágításba helyezte az iskolai teljesítményt.
– Aránylag veszített jelentőségéből, még a gyerekek is elmondják, hogy a szüleik kevesebbet foglalkoznak a félévivel. A gyakori pedagógussztrájkok, az oktatás válsága is okolhatók azért, hogy máshová kerültek a súlypontok – véli a pszichológus.