Úton

2022.05.10. 06:53

Még vágányzárnál is szabálytalankodnak a nógrádi sofőrök

Az elmúlt hónapokban több halálos kimenetelű vasúti baleset történt hazánkban. Nógrád területe ezekből szerencsés módon kimaradt, ám itt is sok szabálytalanság történik az átjárókban, ráadásul a vágányzári intézkedéseket szintén gyakran figyelmen kívül hagyják a gépjárművezetők.

Hegedűs Henrik

Balassagyarmat, a vasúti kereszteződés a Szügyi úton. A térségben gyakori a vágányzár.

Forrás: Nool

Fotó: H.M.

Néhány héttel ezelőtt történt a 22-es számú főúton Balassagyarmat és Őrhalom közötti vasúti átjáróban. A sínfelújítási munkálatok miatt vágányzár volt az Ipolytarnóc felé tartó vonalszakaszon. A menetrend szerint közlekedő autóbuszjárat előtt egy szürke színű autó sofőrje minden körültekintés nélkül áthajtott a síneken. A busz vezetője jókorát káromkodott, hasonlóképpen elégedetlenségüket fejezték ki az esetet tapasztaló utasok. 

– Bizony nagyon sok a szabálytalankodó sofőr – mondja Kovács János, aki fél évszázada rendelkezik jogosítvánnyal. – Hiába a pirosan villogó tilos jelzés, simán áthajtanak a kereszteződésen. Még olyat is láttam, amikor a távolban már jött a vonat, és fittyet hánytak a KRESZ előírásaira, rámentek a sínekre. Nem értem, miért sietnek ennyire, inkább pár perccel később érkezzenek meg a céljukhoz, mint túl korán a másvilágra. 

Pár éve egy orvosnő az átjárónál felsorakozott kocsisort nagy rohanásában kikerülte, aztán összeütközött a vonattal és ott, a helyszínen meghalt. 
– Elítélem ezeket a felelőtlen embereket! Érdemes lenne kamerarendszereket telepíteni a vasúti átjárókba, így könnyebben számonkérhetők lennének a járművezetők! 

Megkerestük a MÁV Zrt. Kommunikációs igazgatóságát, hogy jellemzőek-e Nógrádban a hasonló balesetek. A tájékoztatásban leírták, szűkebb pátriánkban 2018 óta összesen hat vasúti átjárós baleset történt, 2018-ban három, 2020-ban kettő, tavaly egy. A hatból kettő Szügy és Nógrádmarcal között történt. 

Több autós részéről felmerült a kérdés, a nyugat-nógrádi térségben gyakorta jellemző vágányzárak alkalmával miért kapcsolják ki a berendezéseket. A MÁV szakembereinek válasza szerint a különböző vonalfelújítási, karbantartási munkálatok során a sínáramkörök sínhez csatlakozó vezetékeit, például a tengelyszámláló fejeket átmenetileg el kell távolítani, mert akadályozzák a tevékenységet, és a gépek elszakítanák, összetörnék ezeket.

Mindaddig, míg a munkák be nem fejeződnek, a sorompók nem üzemelnek. Hozzátették, ha mindezek a karbantartások nem teszik szükségessé a járműérzékelő elemek eltávolítását, de a sorompó behatási pontjain belül mozog az adott pályafenntartó jármű, a fényjelző kikapcsolása nélkül előbb hat–tíz perces időközre pirosra vezérlik a berendezést, majd ezt követően kapcsolják ki teljesen. Mivel a munkát végző, sínen haladó jármű pontos helyét a sorompót felügyelő forgalmi dolgozó nem látja, azt folyamatosan nem képes felügyelni. A sorompó mindaddig nem kapcsolható vissza, míg a pályafenntartó jármű a következő állomásra meg nem érkezik. 

A közúton közlekedők számára akkor is kötelező a KRESZ szigorú betartása, ha előre tudják, az érintett vasúti szakaszokon az adott időpontban vágányzár van. 

Ellenőrizték a kereszteződéseket - A Nógrád Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának munkatársai április utolsó napjaiban a Salgótarján–Hatvan vasútvonal mentén, az intézkedési területen belül található vasúti átjárókban ellenőrizték a közlekedők szabályos áthaladását. Az akció legfontosabb célja az átjárókban esetlegesen bekövetkező balesetek és veszélyhelyzetek megelőzése, valamint az ott szabálytalankodó gyalogosok és járművek kiszűrése volt. A rendőrök az ellenőrzés során a vasúti kereszteződések megközelítésének, a síneken való átmenetek előírásainak betartására fordítottak kiemelt figyelmet. Az egyenruhások a vizsgálatok alkalmával a tilos jelzésen történő áthaladás miatt több sofőrrel szemben intézkedtek. A hatóság továbbra is fokozottan kéri a közúton közlekedőket, a vasúti átjárókat csak fokozott óvatossággal közelítsék meg, kifejezetten a fényjelzők esetleges kikapcsolása alkalmával is, és kizárólag akkor hajtsanak át rajtuk, ha kétséget kizáróan meggyőződtek arról, semmilyen veszély nem gátolja a haladásukat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában