podcast

2021.12.05. 06:57

Természetvédelmi problémákat okoznak Nógrád megyében is a terepmotorosok

A Nógrád Megyei Rendőr-­főkapitányság ­újszerű megjelenési formában, podcastadásokkal kívánja elérni a lakosságot különböző témákban. A harmadik beszélgetésből többek között az is kiderült, hogy a terepmotorosok, quadosok aktivitása milyen károkat okoz a természetvédelmi ­területeken.

Gerhát Karina

A harmadik podcastadás moderátora Kéri István volt, aki Bertók Józseffel, a Nógrád Megyei Rendőr-főkapitányság Közrendvédelmi és Határrendészeti Osztály munkatársával, illetve Harmos Krisztiánnal, a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság térségi tájegységvezetőjével beszélgetett.

Kéri István elmondta, hogy ennek a podcastadásnak az az aktualitása, hogy a tavalyi esztendő tavaszán a Nógrád Megyei Rendőr-főkapitányság, a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság, a Nógrád Megyei Polgárőr Szövetség, valamint négy kelet-nógrádi település vezetői egy munkacsoportot hoztak létre a közös együttműködés érdekében.

Bertók József arról számolt be, hogy szűkebb hazánk lakosságától, a természetvédelmi szakemberektől, valamint az önkormányzatok képviselői­től egyre gyakrabban kaptak olyan jelzést, hogy a környezetünkben lévő erdő-, illetve természetvédelmi területeken illetéktelenül, engedély nélkül közlekednek a quadokkal. Ezzel veszélyeztetik az állatvilág nyugalmát, rongálják a környezetet, szennyezik a természetvédelmi kincseinket.

– Az ilyen cselekmények, mindamellett, hogy jogellenesek és zavarják az erdőket törvényes keretek között látogató turistákat, balesethez is vezethetnek. Sajnos erre volt példa az elmúlt évben Nógrád megyében is. Az ilyen cselekmények megelőzése, megakadályozása, és az ezt elkövető személyekkel szembeni hatékony fellépés érdekében alakult meg a munkacsoport, hogy közösen, eredményesen tudjunk fellépni a jogsértőkkel szemben. Kiemelném, hogy fő célunk a megelőzés és nem a büntetés – hangsúlyozta Bertók József.

Kárt tesznek a növénytakaróban és a talajban is

Harmos Krisztián kifejtette, a látványosabb, könnyebben érzékelhető károkat azok okozzák, akik letérnek az utakról, az erdőkön, gyepterületeken, ahol csak tudnak, kedvük szerint közlekednek járműveikkel. Ezek az emberek a tevékenység lényegéből adódóan kedvelik a meredek hegy- és domboldalakat, a patakmedreket, a vízmosásokat.

– Az ilyen jellegű terepeken senki más nem közlekedik járművel, úgy főként nem, hogy többször ugyanazon a nyomon, nagy sebességgel halad el. Fontos, hogy mindenki tisztában legyen azzal, hogy éppen az ilyen területek azok, amelyek általában jó természetességi állapotúak, értékes az élőviláguk, védett növények, állatfajok vannak jelen a térségben. Az off-road tevékenységgel tulajdonképpen a teljes növénytakaró és a talaj tartós sérülését okozzák. Gyakran ezek a nyomvonalak elgyomosodnak, idegenhonos növények jelennek meg rajtuk – emelte ki Harmos Krisztián.

Mint megtudtuk, amikor ők mint természetvédelmi kezelők találkoznak a terepi motoros sportokat űzőkkel, gyakran szegezik nekik a kérdést, hogy az erdőgazdálkodók, a vadászok, illetve a földművesek miért járhatnak ezeken az utakon a nagygépekkel.

– Természetesen mi is tisztában vagyunk azzal, hogy a fentiekben említett járművek – amelyek teljes mértékben jogszerűen használják ezeket az utakat – szintén szennyezik a levegőt, illetve zajt keltenek. A különbség azonban az, hogy a környezeti terhelést nem öncélúan okozzák, hanem ezekre a tevékenységekre a teljes társadalomnak szüksége van. Ezért születtek meg azok a jogszabályok, amelyek a természetvédelmi rendeltetésű területeken, az erdőkben és az utakon is korlátozzák a járművel való közlekedést, hogy a kedvtelésből történő járműhasználat, ne növelje ezt a környezeti terhelést – mondta Harmos Krisztián.

Fontos a szabályok ismerete és betartása

– Első körben felmérést végeztünk a szolgálatot teljesítő körzeti megbízottakkal, hogy melyek azok a települések, településrészek, amelyek leginkább érintettek a fentiekben elhangzott problémával. Ennek eredményeképp elsőként a kelet-nógrádi régióból négy település – Bárna, Cered, Salgótarján, Zabar – polgármesterét kerestük fel, hogy közösen találjuk meg a megoldást. Az első megbeszélést tavaly tavasszal folytattuk a Nógrád Megyei Rendőr-főkapitányságon, ahol az említett vezetők, valamint a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság képviselői és a Nógrád Megyei Polgárőr Szövetség elnöke vett részt. Ekkor megállapodtunk abban, tájékoztatjuk a lakosságot, főként a motorosokat, hogy a fentiekben említett tevékenység szabálytalan. Mint azt már korábban is említettem, nem a büntetés volt a célunk, hanem az, hogy mindenki tisztában legyen a szabályokkal – mutatott rá ­Bertók József.

Kifejtette továbbá: az első megbeszélésen abban állapodtak meg, hogy az adott településeken, földutakon, ahol a motorosok közlekednek, figyelmeztető táblákat helyeznek ki.

– A második munkacsoport-megbeszélésre tavaly nyáron került sor, amelyre az együttműködésben érintetteken kívül meghívtuk a motorosegyesületek vezetőit is, hogy saját szemszögükből mondják el észrevételeiket, javaslataikat. Ezt követően azonban a koronavírus-járvány okozta korlátozó intézkedés miatt tavaly már nem tudtunk újabb ülést tartani – húzta alá Bertók József.

https://open.spotify.com/episode/324MXwU9reDLQEnXE71gat?si=JkEK62cpS3GrJAhobBrQbg

Akár jelentős pénzbüntetéssel is sújthatják a szabályszegőket

– A türelmi idő leteltét követően 2020-ban is rendszeresen hajtottunk végre közlekedési ellenőrzéseket az említett településeken és azok környezetében, valamint a természetvédelmi területeken. Ennek eredményeképp több szabálysértővel szemben kellett intézkednie megyénk egyenruhásainak, illetve a természetvédelmi őröknek. Mint azt már többször is hangsúlyoztam, a rendőrségnek nem a büntetés a fő célja, de sajnos vannak olyan esetek, amikor már nem elég a figyelmeztetés, mert szándékos és súlyos szabálysértéssel találkoznak a kollégáim. Az intézkedő rendőrök minden esetben az eset összes körülményeit figyelembe véve mérlegelhetnek, és ezek után döntik el, hogy az adott szabálysértést mivel szankcionálják. Ez lehet figyelmeztetés vagy helyszíni bírság, amelynek az összege öttől 50 ezer forintig terjedhet. A legsúlyosabb esetben viszont feljelentéssel is élhetnek kollé­gáim. A feljelentési hatóság ekkor akár 150 ezer forintig terjedő bírságot is kiszabhat és a motorkerékpárokat, illetve a quadokat el is kobozhatják. Célunk az, hogy mindenki megértse, a természet nem a motorozás helyszíne – emelte ki Bertók József.

Borítóképünk illusztráció!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában