2021.06.04. 06:50
Nógrád megyében is egyre népszerűbb az online vásárlás
A járvány szélesre tárta a webshopok kapuit, azonban már nem csak a fiatalabb korosztály szerzi be az internetről a szükséges holmikat. Az ötven felettiek is egyre gyakrabban vásárolnak a virtuális térben.
Forrás: NMH
Fotó: H.M.
Az e-kereskedelem végérvényesen a mindennapjaink része lett, szinte nincs olyan élethelyzet, amiben ne rendeltünk volna a netről. Országos szinten a 18–39 éves kor közöttiek a legaktívabbak az online vásárlás területén, több mint felük rendel heti rendszerességgel a világhálóról, de a koronavírus ideje alatt az ötvenes korosztályban nőtt a legnagyobbat az internetes vásárlók aránya – derül ki a Fizetési Élmény Riportból.
E szerint Nógrád megyében a férfiak többen rendelnek online, mint a nők. A 30–39 éves korosztály a legaktívabb, 43 százalékuk online vásárló, őket a 18–29 évesek követik, az 50–60 éves korosztály a harmadik a sorban. Megyei szinten az e-vásárlás területén aktív emberek száma jelentősen meghaladja az országos átlagot, az itt élők 94 százaléka vásárol havonta legalább egyszer az interneten.
Érdekesség, hogy több olyan terméktípus van, amit kifejezetten a koronavírus alatt kezdtünk el online vásárolni. Ilyen az élelmiszer, a ruhanemű vagy a háztartási tisztítószerek. Nógrád megyében a műszaki cikkek, könyvek és a játékok internetről történő beszerzése ugrott meg a legjobban a pandémia hatására.
Az, hogy milyen helyzetben vásárolunk, összefügg azzal, hogy mit veszünk: például a fürdőszobába vagy a mellékhelyiségbe legtöbbet háztartási termékeket szereznek be, a kisgyerekes családokban pedig a játékok vásárlása az egyik leggyakoribb. Országos szinten az emberek 5 százaléka extrém helyzetben is vásárolt már online, például biciklizés vagy vezetés közben, ilyenkor legtöbbször műszaki cikkek kerültek a virtuális kosárba.
– Általában ruhaneműt és cipőt szoktam az internetről rendelni. A járvány hatására sokkal többször böngésztem a virtuális üzletek kínálatát, és a kisfiamnak pólókat, nadrágokat szereztem be onnan – mondta érdeklődésünkre Nagy Karolina szociális gondozó, hozzátéve:
– Legutóbb sportcipőt vásároltam és papucsot, de került már a kosaramba ékszer és tisztítószer is. A közösségi oldalakon reklámozott akciók hatással vannak a vásárlási szokásaimra, amennyiben csábító ajánlattal találkozok, megveszem a terméket. Sokkal kényelmesebb és egyszerűbb így beszerezni a szükséges tárgyakat, ki sem kell mozdulni a lakásból. Eddig nem volt rossz tapasztalatom, amennyiben nem tetszik valami, vagy nem jó a méret, visszaküldöm és visszakapom a pénzemet.
Kovács Erika irodai asszisztens azonban arról számolt be: volt már arra példa, hogy pórul járt az internetes vásárlás során.
– Egy közepes árkategóriájú táskát rendeltem, aminek előre el kellett utalnom az árát. A csomag érkezése után kiderült, hogy Kínából származik és a minősége is hagy kívánnivalót maga után. A webshop üzemeltetője nem válaszolt a üzenetekre, telefonszám nem volt feltüntetve. Így maradt a bóvli, nem kaptam vissza a pénzem – közölte Kovács Erika.
Honfitársaink több mint 50 százaléka a bankkártyás fizetést tartja a legmegbízhatóbbnak, 31 százaléka vásárol negyedévente minimum egyszer a világhálón.
Ágyban fekve jön a rendelési kedv
A Fizetési Élmény Riportból kiderül, hogy az internetes vásárlók több mint fele rendelt már online ágyában fekve vagy tévénézés közben, 23 százalékuk tömegközlekedés, 3 százalékuk pedig vezetés közben is vásárolt már az internetről. Arányaiban az 50 évesnél idősebbek között a legtöbb az új belépő, ugyanakkor a webshopok célközönsége jellemzően még mindig a 18–39 éves korosztályból kerül ki. Százból harminc magyar rendel negyedévente, 20 honfitársunk havonta, 6 pedig hetente minimum egyszer a világhálóról. Ebben a továbbiakban sem várható csökkenés: tízből kilencen úgy nyilatkoznak, hogy idén is éppen olyan gyakran rendelnek majd virtuális boltokból, mint a tavalyi rekordnak számító évben.