2021.03.09. 19:56
Robotikát és kódolást is tanulnak a nézsai fiatalok
A szakemberek szerint a programozást manapság nem lehet elég korán kezdeni. Jól tudják ezt a Nézsai Mikszáth Kálmán Szlovák Nemzetiségi Általános Iskolában is, ahol az alsó tagozatosok aranyos padlórobotokkal, míg a felsősök microbittel játékosan sajátítják el a programozás alapjait.
Játékosan tanulják meg a diákok a számítástechnika alapjait a nézsai Mikszáth Kálmán Általános Iskolában
Forrás: NMH
Fotó: Ladóczki Balázs
Már többször beszámoltunk arról, hogy amióta a Nézsai Szlovák Nemzetiségi Önkormányzat lett a helyi Mikszáth Kálmán Általános Iskola fenntartója, számos fejlesztés valósult meg az intézményben.
Az önkormányzatnak azonban nemcsak az a célja, hogy az épületet és annak környezetét korszerűsítse, hanem az is, hogy az iskolában zajló oktatás színvonalát folyamatosan emelje.
– A lehetőségeinkhez mérten szeretnénk érdekesebbé és izgalmasabbá tenni az oktatást a diákok és a pedagógusok számára egyaránt. Ennek érdekében pedig az idei tanévben önerőből a programozás alapjaihoz szükséges microbiteket és padlórobotokat vásároltunk – mondta Kucsera Andrásné, a Nézsai Szlovák Nemzetiségi Önkormányzat elnöke.
Sztankóné Steflik Éva intézményvezető kifejtette, hogy ezek az eszközök segítik a problémamegoldást, az előre gondolkodást, az együttműködést, és főként a kommunikációt. Emellett az iskolai munka során segíti a síkban való tájékozódást. Ha a térben való orientáció nem automatizálódik, akkor a gyerekeket kudarcok érik, és ez hosszú távon kihat az iskolai tanulmányaikra is.
Azért, hogy megtudjuk mit is jelent ez a gyakorlatban, megnéztük az első osztályosok robotika tanóráját, a hatodikosok mikorobi programozását és egy kiscsoportos fejlesztő foglalkozást.
A legkisebbek három csoportra bontva állták körül az asztalokat. Aztán mindenki megkapta a feladatok elvégzéséhez szükséges eszközöket a tanárnőtől.
– Először minden csoport közösen megépíti egy kép alapján a zöld alapokból álló pályát. Ezután mindenkinek lesz egy saját feladata a csapaton belül: elhelyezni az akadályokat, megtervezni az útirányt a kártyákkal, bejárni a padlórobottal az utat, a kódolás és a programozás. Utóbbira minden tanulónak figyelnie kell, hiszen nem mindegy, hogy majd milyen irányba megy az egyébként egér formájú padlórobot – mondta Szádoczkiné Miklián Mária tanító.
A fejlesztő órán Töreki Edit gyógypedagógusnál szintén kiscsoportban vettek részt a diákok. Számukra Bee-Bot, vagyis a méhecske padlórobot rendkívül érdekes módon segített a szó- és a mondatalkotásban.
A hatodikosok órája ennél már sokkal összetettebb volt, hiszen ők már szimulációkat is készítenek.
– Általában az elméleti órán megismerjük az adott feladat programozásának lépéseit. A gyakorlati órán pedig a számítógépen megírják a programot. Ebben segítségükre van egy ingyenes internetes felület. Utána rátöltik a kódot a microbitre. Végül pedig tesztelhetik az eszközön az általuk írt programot – mondta Kruzslikné Pintér Beatrix.
Az informatikát tanító tanárnő kifejtette, hogy a microbiteken három gomb van, valamint szenzorokat is tartalmaznak, így érzékelik a fényerőt és a hőmérsékletet is.
Ottjártunkkor éppen az volt a feladat, hogy a microbit köszönjön és kiírja a tanuló nevét. De készítettek már dobókocka- és szívdobogás-szimulációt, valamint integető robotot is.
– Ezáltal játékosan megtanulják a változók, a ciklusok és a feltételek használatát, ami tulajdonképpen a programozás alapja. Emellett a felületekhez csatlakozó krokodilcsipeszek lehetővé teszik a robotika alapjainak az elsajátítását is. A feladatok osztályonként évről évre összetettebbek, így hosszabb kódokat és vezérlési ciklusokat tanulnak meg – mondta Kruzslikné Pintér Beatrix.