brandbook

2021.02.17. 19:28

Győzike-múzeummal és jósdákkal építettek volna városimázst a tarjániakat sértegető szakértők

Durva kijelentéseket és meghökkentő elképzeléseket tartalmazó, évekkel ezelőtt született dokumentum került nyilvánosságra a minap a Facebookon. A salgótarjáni városimázs kialakításával kapcsolatos „brandbook” szerzői egyebek mellett azt írták: „arra kell törekedni, hogy a salgótarjáni cigányságot megkülönböztessük a cigányságtól, vonzóvá, érdekessé és nem taszítóvá kell tenni”. Fekete Zsolt polgármester megerősítette, hogy a tanulmány az önkormányzat megrendelésére készült 2015-ben, ám azt nem hozták nyilvánosságra, mert a tartalmát az arculati tervekkel együtt elutasították.

Nool

Forrás: NMH

Fotó: Hüvösi Csaba

„Salgótarján egy szép fekvésű szörnyű város, ahová nem szívesen megy senki” – áll abban a brandbook-ban, melyet azért rendelt meg 2015-ben az akkori szocialista városvezetés, hogy Salgótarjánt, mint márkát újrapozícionálja. Néhány napja a " target="_blank" rel="noopener noreferrer">Salgótarjáni Aktuális nevű Facebook-oldal kezdett idézeteket közölni a dokumentumból. Ezekből egyebek mellett kiderül az is, hogy a brandbook megalkotói a város márkajegyeiként a következőket fogalmazták meg: „sok a cigány, régi iparváros, szocialista, lepusztult, szépség”.

Ami azonban ezeknél is megdöbbentőbb, hogy az előkerült dokumentum szerint a " target="_blank" rel="noopener noreferrer">helyi romáknak külön fejezetet szenteltek, melyben azt írták: „Mivel a >>sok a cigány<< nem érzés, hanem tény, ezért a márka kommunikációja során folyamatosan arra kell törekedni, hogy a salgótarjáni cigányságot megkülönböztessük a cigányságtól, vonzóvá, érdekessé és nem taszítóvá kell tenni.” A brandbook készítői megoldási javaslatokkal is előálltak: szerintük egy Győzike-múzeum és jósdák nyitása, a „cigányokkal a városban” program elindítása, illetve az, hogy szállásadóként bevonják a helyi romákat a turisztikába, segíthet elérni a fenti célokat.

Gáspár Győző hallani sem akar a Győzike-múzeumról

Példaként említik a brandbook-ban, ezért a témáról megkérdeztük Gáspár Győzőt is. Érdeklődésünkre elmondta, hogy évek óta nem keresi senki a városvezetés részéről, és mély felháborodást keltett benne, hogy a tanulmány szerzői eszközként használnák fel személyét. Különösen azért, mert eddig csak támadták őt és családját Salgótarjánban.

– Más városokban már több alkalommal is kitüntettek. Egyáltalán nem szeretnék ezzel az ötlettel azonosulni. Korábban Puszta Béla egykori polgármester volt az, aki mindig szívesen fogadott. Nála minden évben kint lógott a falon az arany-, a platina- és a gyémántlemezem is – közölte Gáspár Győző, aki nem is kívánt egyebet hozzáfűzni a kezdeményezéshez.

„Felháborodottan olvassuk, hogy egy állítólagos önkormányzati anyagban, ami brandbook néven fut több Facebook-posztban, a szerzők miket fogalmaznak meg. Az, hogy ők úgy vélekednek a megyeszékhelyről, szülővárosunkról, hogy szörnyű város, az az ő dolguk. Azonban az, amit a város roma lakosságáról fogalmaztak meg, az elfogadhatatlan, és semmilyen szakmai maszlaggal nem lehet indokolni és megmagyarázni” – reagált a történtekre a Fidesz helyi szervezete szerdán. Hozzátették: „Nem tudjuk, hogy ez az anyag belső használatra készült vagy nyilvános, de ez az ügy szempontjából teljesen mindegy. Amennyiben ezért még fizetett is a város, ahhoz csak gratulálni tudunk”.

Hangsúlyozzák, ilyen mondatokat a XXI. században nem lehet leírni, mert ennek a mögöttes tartalma kirekesztő és rasszista. A véleményük az, hogy „a készítők szégyelljék magukat, tüntessék el ezt az anyagot és a minimum, hogy megkövetik Salgótarján roma lakosságát”.

Mivel a brandbook készítői (2015-ben a Crevocorp Kft. 2 millió forint + áfa megbízási díjért dolgozott az önkormányzatnak e projekten – a szerk.) a közreműködők között a város néhány ma is aktív vezetőjét is feltüntették, az akkor még alpolgármesterként ténykedő Fekete Zsolt álláspontjára is kíváncsiak voltunk.

– Dóra Ottó polgármester 2015-ben kötött szerződést az akkor eredetileg városmarketing céllal készülő tanulmányra, abban az évben készült. Nem tettük és nem is tesszük nyilvánossá, mert annak tartalmát az arculati tervekkel együtt a magunk részéről elutasítottuk – fogalmazott a jelenlegi szocialista városvezető. Saját szerepével kapcsolatban hangsúlyozta: – Dóra Ottó és akkori kollégái létrehoztak egy bizottságot a cég tevékenységét segítendő, amelybe beletettek minket is. Azonban semmilyen szerepünk nem volt a tanulmány megalkotásában, jelesül, nem is nagyon vettünk részt a bizottság összejövetelein.

Fekete Zsolt kiemelte, hogy miután polgármesterré választották, felmondta a korábbi, Dóra Ottó és a cég közötti szóbeli megállapodást a további teljesítésre és együttműködésre vonatkozóan, ugyanis „mélyen megdöbbentem, megdöbbentünk az asztalunkra letett anyag láttán”.

– Véleményünk szerint ez nem városmarketing-koncepció, el is vetettük ennek a hasznosítását – tette hozzá a polgármester. – Valamikor 2015 év végén láttam ezt az anyagot, nem tudom megerősíteni, sem cáfolni, hogy tartalmazza-e ezeket a sorokat a tanulmány. Felháborítónak tartom a magam részéről, hogy bárki ilyet papírra vet vagy mond. A jelenleg tervezett turisztikai márkaépítés nem összekeverendő ezzel az öt évvel ezelőtti anyaggal.

Nem örül neki, hogy nyilvánosságra került

Fekete Zsolt polgármester portálunknak adott válaszaiból kiderült továbbá, politikai támadásként éli meg, hogy napvilágra került a fenti kijelentéseket tartalmazó, az önkormányzat megrendelésére készített anyag, melynek közreműködői között őt magát és más baloldali városvezetőket is feltüntették.

– Mi nem írtunk, és nem is mondtunk ilyet. Egy tervezetre rányomtatták a nevünket, amellyel most úgy élnek vissza politikailag, hogy ahhoz személy szerint nincs közünk, sőt, én magam szüntettem meg az együttműködést az anyag láttán az adott céggel – nyilatkozta. Hozzátette: – Ennél sokkal súlyosabb problémának tartom, hogy mindannyiunk közös érdekét, Salgótarján turisztikai márkaépítését rongálják helyi erők, valamint Önök, akik partnerek az ilyen rosszindulatú hírkeltésben.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában