Égtek a lelkisegély-vonalak a veszélyhelyzetben

A Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségének vonalain az elmúlt hónapokban elsősorban magányosan élő emberek kértek segítséget a bezártság átvészeléséhez a szakemberektől. A salgótarjáni szolgálathoz a járványhelyzetben havonta mintegy ezer hívás érkezett.

Palchuber Kinga

Forrás: Shutterstock

A Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok (LESZ) tagszolgálataihoz évente mintegy kétszázezer hívás érkezik, amelyek során az emberek elsősorban gyász, egyéb veszteségek, kapcsolati és generációs problémák, egészségi állapotban bekövetkezett változások, anyagi nehézségek és munkahelyi konfliktusok miatt kérnek segítséget leggyakrabban a szakemberektől.

Salgótarjánban tavaly több mint kilencezer hívást fogadtak az önkéntesek, s ekkor még szó sem volt a koronavírus-járvány okozta veszélyhelyzetről és bezártságról.

– Ez magas aránynak számít, mivel szolgálatunk nem nonstop módon működik: csak csütörtök 12 órától vasárnap 24 óráig folyamatos az ügyeletünk, amely 84 órát jelent hetente – mondta Dudás Erika, a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségének szakmai alelnöke, a salgótarjáni stáb vezetője.

Hozzátette: az év elején a salgótarjáni szolgálathoz mintegy ezer hívás érkezett, de a koronavírus-járvány következtében is hasonlóan alakult a havi hívásszám.

– Már február végén voltak olyan telefonálóink, akik a koronavírussal kapcsolatos információk iránt érdeklődtek, illetve a betegség elterjedéséhez fűződő félelmek is előkerültek. Márciusban már a bevezetett intézkedésekhez, az izolációhoz, a kapcsolatok beszűküléséhez kapcsolódó hívástartalmak is megjelentek, míg áprilistól a gazdasági hatások, a munkahely elvesztése és az anyagi problémákról is szó esett a betelefonálások során – ismertette a szakmai vezető.

Hozzátette: a járványhelyzetben a karantén, a kijárási tilalmak, az otthoni munkavégzés és az otthon tanulás is további problémát jelentett a hívók jelentős részénél. Emellett a gyász, a veszteség megélése is más jelentőséget kapott a karantén alatt. Májusban már érezhetően csökkent a „vírushívások” száma.

Dudás Erika elmondta: fiatalok viszonylag kevesebb számban hívják a szolgálatot, ennek ellenére az elmúlt időszakban az érettségizők a vizsgahelyzethez köthető feszültségeikkel és a továbbtanulási szándékaikkal is megkeresték az önkénteseket.

A középkorosztály elsősorban a már meglévő nehézségek további mélyüléséről és a megoldások elhúzódása – párkapcsolati problémák, munkahelyi nehézségek – körüli aggodalmaikról számoltak be. Az idősebbek a bezártsághoz, a szeretteik hiányához, a korlátozási tilalmakhoz, az egészségi állapothoz köthető félelmeiket, nehézségeiket osztották meg a szakemberekkel.

Egy-egy hívás általában tíz-húsz percet vesz igénybe, de ennél több ideig is elhúzódhatnak a krízishívások. A női és a férfi segélykérők aránya közel azonos volt az utóbbi két évben, s ez a vírushelyzet alatt sem változott.

Segítik a kétségbeesetteket

A modern társadalmakban a lelki problémák és megbetegedések számaránya folyamatosan emelkedik.

Az öngyilkosságok számának növekedése miatt világszerte alakultak szervezetek a megelőzésre, hogy segítsék azokat, akik úgy érzik, önerejükből képtelenek kilábalni nehézségeikből. Ilyen prevenciós, megelőző szervezetek a lelki elsősegély telefonszolgálatok: Magyarországon az első 1970-ben alakult, Salgótarjánban pedig immár több mint harminc éve – 1989 szeptemberétől – folyamatosan működik a szolgálat.

A telefonhívásokat fogadó önkéntesek a képzés előtt egy kiválasztási folyamatban is részt vesznek.

Akik úgy érzik, hogy lelki támaszra és segítségre szorulnak, azok az ingyenesen hívható 116-123-as segélyhívó számon megoldásra találhatnak.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában