Interjú

2020.06.09. 07:00

Az online térbe is átköltözhet a gyermekek közötti erőszak

A diákokat, szülőket és pedagógusokat is komoly kihívások elé állította a járvány miatt bevezetett digitális oktatás. Sokan nehezen viselték, viselik a kényszerű otthonlétet, vannak azonban gyerekek, akik számára talán még megkönnyebbülést is jelent, hogy néhány hónapra kiszakadhattak az osztályközösségből. Kovács-Kozma Kitti tanácsadó szakpszichológussal az iskolai zaklatásokról beszélgettünk, mely – mint kiderült – akár az online térben is utolérheti a gyerekeket.

Lászlók Judit

Forrás: Shutterstock

– Mit nevezünk iskolai erőszaknak, zaklatásnak?
– Bár nagyon nehéz meghatározni pontosan, azért van erre egy szakszó: bullying. Amely egy ismétlődő, szándékos, tudatos és bántalmazó magatartást jelent. Ez pedig lehet érzelmi, szóbeli és fizikai, de manapság a kapcsolati zaklatás, más néven a kiközösítés vagy a cyberbullying – az online térben történő zaklatás is nagyon gyakori. Fontos szempont, hogy a bántalmazó hatalomra tehet szert az áldozat fölött. Jól meghatározható szereplők vesznek részt ebben a folyamatban: a bántalmazó, az áldozat és a szemlélők. Utóbbiak nagyon fontosak, mert ha közülük csak egy is képes közbeavatkozni, akkor ezt a tevékenységet képes lehet megszakítani.

– Milyen okai lehetnek? Kiből lesz az áldozat, és ki válik zaklatóvá?
– A zaklató nagyon gyakran maga is áldozat. A kutatások azt igazolják, hogy a bántalmazók többsége fiú. Akik olyan tekintélyelvű családból származnak, ahol nagyon merevek a szabályok és a korlátok, ugyanakkor a szankciók súlyosak. Az áldozatok többségénél is azonosítottak kockázati tényezőket, melyek közösek bennük. Náluk gyakran megfigyeltek a háttérben önbizalom- és szeretethiányt, valamint fokozott kötődési vágyat, de azt mondhatjuk, hogy az átlagtól eltérő külső vagy belső jegyek mind-mind kockázati tényezőként szerepelhetnek.

– Mire figyeljen a szülő és a pedagógus?
– A tanár az osztályról készült szociometriával könnyen azonosíthatja a perifériára szorult egyéneket, illetve mindig fontos a gyerekeket a saját teljesítményükhöz viszonyítani. Ha a gyermek iskolai teljesítménye romlik, láthatóan magányos, szomorú és szorong, ami mindig figyelmeztető jel. Otthon a gyermek szokásait érdemes megnézni, mert gyakran jelentkezhetnek jelek az evés, az alvás vagy a hangulati élet területein. Ezek is jelzik, ha valami nem stimmel.

Vallják, beszélni kell a problémákról
– A Balassagyarmati Tanke­rületi Központ a zaklatás minden formáját elítéli, és mindent megteszünk azért, hogy az iskolákban ne történhessen ilyen eset – mondta Nagyné Barna Orsolya, a Balassagyarmati Tankerületi Központ igazgatója. – A fenntartásunkban lévő köznevelési intézményekben rendkívül eltérő szociális közegből érkeznek a gyermekek. Szinte minden gyermekcsoportban felütheti fejét az egyes tanulók közötti konfliktus, de ezeket az eseteket kezelni tudják pedagógusaink. Leggyakrabban a csúfolódás, piszkálódás jelenik meg, ritkább a megalázás és a kiközösítés.

Az iskolai zaklatás ennél azonban súlyosabb probléma. Többnyire az osztályfőnökök feladata a konfliktuskezelés, a rendszeres osztályfőnöki órákon tudatosítják a diákokban, hogy a megelőzés és kezelés a megértéssel kezdődik. Foglalkoznak azzal, hogy mi történik az iskolai bullying, megfélemlítés, zaklatás során, milyen szerepeket töltenek be abban a diákok, és ez a helyzet miért alakulhat ki.

– Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a tanuló bizalommal legyen az adott felnőtthöz, és merjen segítséget kérni. Ha szükséges, esetmegbeszélésekkel segíthetik a probléma megoldását a rendőrség és a családsegítők bevonásával. Fontos az ügyeleti rendszer és a tanárok közötti kommunikáció – tette hozzá portálunk érdeklődésére.

A pedagógusok olyan továbbképzéseken, szakmai fórumokon vehetnek részt, amelyek segítik a munkájukat az adott témában. A tanulók többsége részt vesz a DADA programban, ahol a cyberbullying (elektronikus zaklatás) és az iskolai bullying (iskolai zaklatás) témái is előkerülnek.

– Néhány intézményünkben működik a Szülő Akadémia, amelynek az egyik előadása is ezzel a témával kapcsolatos. Több tanintézetünkben mediátor vagy mentálhigiénés szakember is segíti a munkát. A konfliktusok és a zaklatás megelőzésének legbiztosabb módja, ha a légkör nyílt és pozitív az iskolában, ha bátran felvállalják a problémákat, beszélnek róla a gyerekek, szülők és pedagógusok egyaránt – mondta az igazgató.

– Miért fontos, hogy ilyen esetben a tanár és a szülő együttműködjön?
– A jó kapcsolat elengedhetetlen. Egyrészt a szülők és a pedagógusok minták a gyerekek számára, így a kapcsolattartás kiegyensúlyozott formái nekik is mintául szolgálnak a társas kapcsolatok alakítása során. Másrészt fontos, hogy megosszák az észrevételeiket egymással, mert sokszor az áldozatok igyekeznek titokban tartani a szerepüket, így csak másodlagos jegyekből tud a környezet következtetni arra, hogy valami nincs rendben. Ha észreveszik a figyelmeztető jeleket, érdemes külső segítséget is kérni, például bevonni az iskolapszichológust, a rendőrséget. A megelőzés rendkívül fontos, sok olyan program van az országban, ami felkészíti erre a pedagógusokat, és a rendőrség is tart a DADA órákon belül előadásokat erről. A legfontosabb, hogy ne bagatellizáljuk el, ha a gyermek jelzi, hogy gond van. Mindig vegyük komolyan és segítsünk neki, akár a szülők a pedagógussal együttműködve is. Ehhez fontos a pedagógus személyisége is, ugyanis találkoztam már olyan esettel, ahol a tanár maga volt a bántalmazó. Azt tanácsolnám a szülőnek, hogy ilyenkor ne riadjanak vissza akár az iskolaváltástól sem, mert van, amikor az a jó megoldás.

– Egy ilyen folyamat milyen hatással van az áldozatra, a bántalmazóra, illetve a közösségre?
– A bántalmazók célja gyakran a nagyobb népszerűség elérése, az áldozatoknak azonban ez folyamatos stresszhatást jelent. Emiatt gyakran pszichoszomatikus tüneteik alakulnak ki, mint például a hasfájás, a fejfájás vagy éppen a hasmenés. Mindezek mellett még inkább visszahúzódóvá és szorongóvá válhatnak. A társas készségeik fejlődése olyan szinten megrekedhet, hogy felnőttként is problémáik lehetnek a kapcsolatok kialakítása során. Az iskolai közérzetet és a teljesítményt szintén befolyásolja az a környezet, amiben a gyerekek léteznek. A zaklatási folyamat természetesen az egész közösségre hatással van, hiszen az osztályközösség adja a szemlélők csoportját. Utóbbiak maguk is szoronghatnak, bűntudatuk, belső feszültségeik lehetnek. Egy ilyen közegben nehéz a teljesítményre koncentrálni.

– Miért veszélyes az iskolai zaklatás?
– Könnyen bűncselekménnyé fajulhat, illetve tartós személyiségtorzulást, traumát okozhat. Amelyek hatásai akár egy egész életen át tarthatnak.

Fontosnak tartják a megelőzést és az őszinte légkört
A Salgótarjáni Tankerületi Központ határozottan elítéli az iskolai zaklatást.

– Minden eszközt felhasználunk annak érdekében, hogy az intézményekben ne történhessen ilyen eset – mondta portálunknak Nagy Kálmán, a Salgótarjáni Tankerületi Központ szakmai igazgatóhelyettese. – Az iskoláink elsősorban a megelőzéssel küzdenek a zaklatás ellen, amelynek színterei az osztályfőnöki és az etikaórák, valamint az iskolarendőri előadások, programok. A szülői értekezleteken is minden tanintézetünkben rendszeres téma gyermekeink védelme. Valamennyi intézményünk jó kapcsolatot ápol a Gyermekjóléti Szolgálattal, segítve egymás munkáját ezen a téren is. Számos iskolánk kapcsolódott az ENABLE anti-bullying, illetve a Boldog Iskola programhoz. Több helyen évek óta működik a DADA program.

Jó néhány pedagógusunk vett részt Az iskolai bántalmazás megelőzése és kezelése serdülőknél című akkreditált továbbképzésen, illetve konfliktuskezelő konferencián.

– A zaklatás kétirányú dolog, a gyermek lehet zaklató és zaklatott is. Emiatt nagy a felelősség a családon és persze az iskolán is. Szerencsére tankerületi központunk működési területén nem jellemző a zaklatás, ezért ezzel kapcsolatos felmérést, illetve adatgyűjtést nem végeztünk. A tankerületi központ mindent megtesz annak érdekében, hogy az iskolákban uralkodó légkör nyílt és őszinte legyen, így a felmerülő problémákat a leghatékonyabban sikerüljön megoldani – hangsúlyozta Nagy Kálmán.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában