2020.04.04. 19:48
Tavaly több mint kilencezer hívást fogadott a salgótarjáni lelkisegély vonal
A telefonos lelki elsősegély-szolgálat salgótarjáni stábja tavaly több mint kilencezer hívást fogadott. És akkor még szó sem volt a koronavírus-járvány okozta veszélyhelyzetről és bezártságról.
Forrás: Shutterstock
A modern társadalmakban a lelki problémák és megbetegedések számaránya folyamatosan emelkedik. Az öngyilkosságok számának növekedése miatt világszerte alakultak szervezetek a megelőzésre, hogy segítsék azokat, akik úgy érzik, önerejükből képtelenek kilábalni nehézségeikből. Ilyen prevenciós, megelőző szervezetek a lelki elsősegély telefonszolgálatok: Magyarországon az első 1970-ben alakult, Salgótarjánban pedig immár több mint harminc éve – 1989 szeptemberétől – folyamatosan működik efféle szolgálat.
Dudás Erika, a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségének szakmai alelnöke – egyben a salgótarjáni stáb szakmai vezetője – portálunk érdeklődésére elmondta: a segítségnyújtó tevékenységet Salgótarjánban – mint az ország többi részében – önkéntesek látják el.
Éjjel-nappal ingyenesen hívható segélyszám: 116-123
E-mail: [email protected] (72 órán belül válaszolnak)
Skype: Hétfőtől péntekig 17 és 01 óra között hívhatja a lelkisegély vonal munkatársait!
– Az anonimitás, az önkéntesség és a titoktartás tevékenységünk három fő jellemzője. Csak vizsgázott ügyelő láthatja el a feladatot. A munkába állást egy 80-120 órás képzés előzi meg, amit hospitálás követ egy gyakorlott szakemberrel – tette hozzá Dudás Erika.
Az önkéntesek a képzés előtt egy kiválasztási folyamatban is részt vesznek, hogy a telefon túlsó végére biztosan pszichésen stabil, elkötelezett, rátermett, egészséges, jó kommunikációs és meghallgató készséggel rendelkező, motivált személy kerüljön.
– Pontos statisztikáink nincsenek a megye területéről: ugyanis bár a salgótarjáni szolgálat rendelkezik külön hívószámmal, azonban a 116-123 országos hívószámú tagszolgálatok közé tartozik. A hívások így bárhonnan befuthatnak. A hívó fél anonim maradhat, s csak akkor tudjuk, hogy honnan telefonál, ha ezt elárulja – informált a szakmai vezető.
Dudás Erika ismertette: a telefonszolgálat önként vállalt feladata az öngyilkosság-megelőzés, a krízisintervenció és a mentálhigiénés prevenció.
– A hívások tartalmi elemzéséből az látszik, hogy gyász, egyéb veszteségek, kapcsolati és generációs problémák, egészségi állapotban bekövetkezett változások, anyagi nehézségek és munkahelyi konfliktusok miatt tárcsázzák leggyakrabban kollégáinkat – emelte ki a szakember.
A Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok 18 tagszolgálatához évente mintegy kétszázezer hívás érkezik.
– Salgótarjánban tavaly több mint kilencezer hívást fogadtunk. Ez magas aránynak számít, mivel szolgálatunk nem nonstop módon működik: csak csütörtök 12 órától vasárnap 24 óráig folyamatos az ügyeletünk, amely 84 órát jelent hetente – hangsúlyozta Dudás Erika.
A hívások hatvan százalékában nem is segítséget kérnek: ezek többsége néma vagy téves, illetve heccből és zaklatásból is tárcsáztak már a telefonbetyárok.
– Az ilyen jellegű hívásoknak az a veszélye, hogy foglalják a valóban rászorulók elől a telefonvonalakat. A zaklató és hecchívások visszaszorítása érdekében jogi lépéseket is tehetünk – hangsúlyozta Dudás Erika.
A salgótarjáni stáb szakmai háttere a Halló Mentálhigiénés Egyesület, a működésben a város önkormányzata is segíti a szolgálatot.