tanulócsoportok

2019.05.19. 06:50

Több mint 1300 nógrádi diákot veszélyeztet a lemorzsolódás

A legfrissebb adatok szerint a nógrádi diákok 15,51 százalékát veszélyezteti a lemorzsolódás ebben a tanévben. Az oktatási intézmények különböző projektekkel próbálják csökkenteni az iskolaelhagyók számát.

Lászlók Judit

Forrás: shutterstock

Lemorzsolódással veszélyeztetett diák az, akinek a tanulmányi átlageredménye közepes alatti, vagy a megelőző tanévi átlageredményéhez képest legalább 1,1 mértékű romlást mutat, és esetében komplex, rendszerszintű pedagógiai intézkedések alkalmazása válik szükségessé – áll az Oktatási Hivatal lapunknak eljuttatott közleményében.

Az Európai Bizottság 2010-ben készült felmérés alapján azok a fiatalok válnak nagyobb eséllyel a rendszer elhagyóivá, akik szociálisan hátrányos helyzetűek, alacsony iskolázottságú családi háttérrel rendelkeznek, hátrányos helyzetű kisebbségekhez tartoznak, a sérülékenyebb csoportokba tartozók, családtagjaikról kell gondoskodniuk, kevésbé kötődnek az iskolához vagy évismétlők.

Nógrád megyében, az általános iskolában 1345 tanulót veszélyeztet a lemorzsolódás. Ezen diákok közül 27-en a Varsányi Hunyadi Mátyás Általános Iskola tanulói. Az intézmény éppen ezért vesz részt a Szülő, Suli pályázatban, ami a gyerekek egyéni fejlesztését célozza meg.

– A diákok számára minden osztályban tanulószobai foglalkozás van, amelyeken előtérbe kerül a fejlesztés és gyakorlás is. Beszélgetünk a tanulóinkkal, próbáljuk a lelki problémáikat is felszínre hozni, hogy azokon segíteni tudjunk, és ezek ne akadályozzák őket a tanulásban. A jelenlegi pedagógiai programunk pedig átdolgozás alatt áll, mert be kívánjuk vezetni a Komplex alapprogramot, amely nagy segítség lenne a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók számára – mondta az intézmény igazgatója.

Halasi Zoltánné hozzátette: igyekeznek a szülőket is bevonni programjainkba, hiszen az ő felelősségük is, hogy a gyermek ne maradjon ki az iskolából.

A Salgótarjáni Szakképzési Centrum (SSzC) 2017-ben elindította a szakképzési intézményrendszer átfogó fejlesztése elnevezésű projektet, amelynek elsődleges célja a szakmai végzettség nélküli iskolaelhagyók számának és a lemorzsolódás mértékének csökkentése.

– Általánosan elmondható, hogy a diákok leggyakrabban a 9–10. évfolyamon hagyják el az intézményt – mondta Baranyi Zoltán, az SSzC főigazgató-helyettese. – Ennek okai között szerepelhet, hogy a diák kompetenciái nincsenek összhangban a képző intézmény által formált elvárásokkal, de előfordulhat az is, hogy nem tud beilleszkedni az iskolai környezetbe, vagy a képzés során jön rá arra, hogy az általa választott szakma mégsem felel meg az igényeinek. Mi 216 diákot vontunk be a speciális tanulócsoportokba, az SSzC tagintézményeiben összesen 36 ilyen van. Főbb cél az alapkészség-fejlesztést segítő foglalkozások, valamint a vállalkozói készség fejlesztése.

Iskolaelhagyás: hatással van a munkaerőpiacra is

A végzettség nélküli iskolaelhagyás nem csak oktatási probléma, hatása van a nemzetgazdaságra és a munkaerőpiacra is. Aki nem szerez végzettséget, a munkaerőpiacon is nehezebben állja meg a helyét.

– Biztosítanunk kell a hatékony, szakképzett munkaerőt, aki a piac által megkövetelt készségekkel és kompetenciákkal rendelkezik – mondta el portálunknak Baranyi Zoltán. – Az SSzC felnőttoktatás és -képzés keretében egyre bővülő szolgáltatásokkal várja az érdeklődőket. Fontos feladatnak tartjuk, hogy elősegítsük az élethosszig tartó tanulás szemléletének, eszmeiségének meghonosítását és kiterjesztését hazánkban.

Magyarország a végzettség nélküli iskolaelhagyók arányának 10 százalékára való csökkentését vállalta 2020-ig az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában