2019.03.14. 21:29
A nők egyenjogúságáért emelte fel a szavát a Nógrád vármegyéből származó író
Korának egyik legtehetségesebb személyiségeként tartotta számon őt főként szűkebb környezete, és csupán huszonhat esztendő adatott meg neki ebben a földi létben. Mégis, e rövid pályaúton ránk örökítette a szentimentális magyar irodalom legnagyobb prózai remekművét: a Fanni hagyományait. Nógrád vármegye kiválósága, Kármán József kétszázötven éve, 1769. március 14-én született Losonc városában.
A tizennyolcadik század kitágulóban lévő polgári világában gyors fejlődésnek indult Losonc. A kereskedelmére és iparára oly büszke felvidéki településen 1755-ben már négyszáz körül volt a céhes mesterek száma. Ide született a helyi református lelkész gyermeke, Kármán József, aki hamar kitűnt éles eszével. Nem hiába szánták jogi pályára őt szülei.
Pozsonyban és Bécsben közvetlen közelről tapasztalhatta meg a felvilágosodás eszmerendszerétől áthatott városok fejlődését, megismerkedett többek között Bessenyei Györggyel, de Markovits Miklós gróf feleségével is, aki iránt hirtelen, és utóbb sem múló szerelemre lobbant. Többek között kettejük levelezésének is köszönhető, hogy a nyelvújítás hajnalán a fiatalember fogalmazási készsége egyre érettebbé érlelődött.
Kármán Józsefet az 1791-es esztendő már Pesten találta. Innen kezdődik az a három–négy év, amikor igazán kivirágzott irodalmi tevékenysége, köszönhetően a szintén nógrádi származású főúri Ráday család hathatós támogatásának.
Igen sokrétű módon merült el irodalomban, művészetekben, a közéletben. Felismerte például, hogy a közízlés formálásában mekkora szerepe lehet a színháznak. Ráday Pál és Kelemen László társaságában – ahol előbbi a pénzt, utóbbi a szakmai tudást biztosította – megalapították az első budai magyar színtársulatot.
Belépett a Hét csillag nevű szabadkőműves páholyba, ami nem is olyan meglepő, hiszen abban az időben a művelt fiatalemberek színe-java csatlakozott az effajta titkos szerveződésekhez. És aztán elérkezett az 1794-es esztendő, amikor röpke tizenkét hónap alatt Kármán József többet tett le a magyar irodalom asztalára, mint mások hosszú évtizedek fárasztó munkájával.
Elsőként a történelemben mondta ki azt az eszmét, hogy Pestet irodalmi központtá kell tenni. Ehhez pedig szükséges egy kora szintjén szélesebb olvasóközönséget érdeklő folyóirat létrehozása. Ez lett a mindössze három lapszámot megélt Uránia, amit Schedius Lajossal, a pesti egyetem esztétikatanárával és Pajor Gáspár orvossal szövetkezve szerkesztett.
A géniusz utóélete
Kármán József életében nem válhatott prófétává. Halála után jó harminc-negyven évvel fedezték fel, méghozzá a méltó utódok, Pest-Buda irodalmi nagyságának végleges megteremtői: Bajza József és Toldy Ferenc. Toldy egyenesen egy ókori hasonlattal élve Pest Alkibiadészének nevezte a csinos kiállású, művelt elődjét. A Fanni hagyományaival kapcsolatban Kármán megkapta a vádat, hogy azt nem is ő, hanem egy nő írta, bár éppen Toldy volt az, aki 1843-ban bizonyítékokkal cáfolta ezt a feltételezést. Kazinczy Ferenc is elismerően nyilatkozott Kármánról, amikor egy levelében ezt írta: „Tisztelem a szándékot, és igyekezni fogok rajta, ha igyekeznem szabad lesz, hogy többet nyújtson Kármán, kitől sok fog kitelhetni, ha vezető barátai lesznek.” Még a sokszor oly kérlelhetetlenül kíméletlen kritikus, Gyulai Pál sem fukarkodott a maga módján a Fannit dicsérő jelzőkkel: „Semmivel sem dicsérhetni inkább Kármán e művét, mint azzal, hogy nem az ő, hanem egy nő munkájának hiszik. (…) Kisfaludy Károlyig nincs szépprózai emlékünk, mely e költői lélekkel és művészi érzékkel megírt szomorú történet mellé volna állítható.” Kozocsa Sándor az 1950-es évek végén egy tanulmányában Mikes, Jókai, Mikszáth, Krúdy és Móricz egyenrangú társaként említi Kármánt, Nemeskürty István pedig így szól a legismertebb művéről: „A Fanni hagyományai felnőtt fejjel olvasva gyönyörködtető érték, sőt, megkockáztatjuk: uram bocsá, szebb és ízesebb, mint Goethe Werthere. Nem oly ünnepélyesen nyögdécselő, talán mert lány búsong benne és nem férfiú.”. Érdemes tehát a mi kitüntető figyelmünkre is.
Méghozzá igen tudatosan és sok témát feldolgozva. Legfőbb célja az volt – szintén úttörőként –, hogy a nők művelésére hasson: a hölgyek felnevelkedve ne csupán férjuruk hűséges kiszolgálói és minden kívánságának teljesítői legyenek, hanem elméjüket is palléroztassák, szellemileg emelkedjenek fel a férfiak színvonalára. Közölt recepteket, öltözködési és viselkedési tanácsokat, és németből lefordította a népszerű kortárs műveket.
Még maga a pályakezdő Csokonai Vitéz Mihály is a szerzői táborhoz tartozott. Bár igen szűk előfizetői kör olvasta az Urániát, hatása kétségtelenül erős volt, kár, hogy hamar vége szakadt a példás kezdeményezéshez – a női egyenjogúság megteremtéséért még közel egy évszázadot várni kell egy Ibsen, egy Toldy István feltűnéséig.
Íróként is termékeny volt 1794-ben. Fő műve, a Fanni hagyományai a magyar szentimentális irodalom csúcsa. Ez a napló- és levélformában megírt regény igen kifinomultan mutatja be a női lélek rezdüléseit. Miként is ontja el testet-lelket elemésztően a szerelem, milyen belső harcokat vív magában a lány azért, hogy a férfit, akiért epedezik, a lehető legteljesebb mértékben megismerhesse és magáénak tudhassa.
A Kincsásó című novellája az egyik első „fecske” e műfajban, a Kazinczy és a debreczeniek pedig kordokumentumként is felfogható, míg A nemzet tsinosodása című műve átfogó művelődési programot tartalmaz, részletes tervezetben, pontról pontra felsorolva a magyar tudomány és művészetek fejletlenségének okait, és az előrelépés lehetséges módjait, feltételeit.
Halálának körülményeit ma is homály fedi. Rebesgetnek nemi betegséget, egyéb kórisméket, még öngyilkosságot is, mondván, a Martinovics-féle összeesküvés lelepleződése után saját felelősségre vonása elől menekülve vetett véget önkezével életének. Tény, hogy apja halálának idején, 1795 tavaszán hazatért szülővárosába, és Losoncon is halt meg június 3-án. Sírja a város temetőjében található.