Gratulálunk

2018.05.19. 07:27

Nem semmi, amit ez a diáklány az országos döntőn véghez vitt

Egész középiskolás pályafutását méltó módon koronázta meg Radványi Bíborka, a Balassi Bálint Gimnázium most érettségiző, végzős diákja. A fiatal hölgy második lett magyar nyelvtanból az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen (OKTV), amelyen az archaikus népi imádságok társadalmi szerepét hangsúlyozta előbb írásban, majd dolgozatát szóban is megvédve.

Hegedűs Henrik

Tavaly tavasszal írtunk legutóbb a tizenkettedikes lányról, amikor egymás után két országos megmérettetésen ért el kiemelkedő eredményt. Az Édes anyanyelvünk nyelvhasználati versenyen lett második, illetve a Kossuth Lajos Szónokversenyen érdemelte ki a legszínesebb szókincsű részt­vevő különdíját. Most pedig következett az OKTV-siker.

 

Radványi Bíborka Fotó: Torjay Attila/NMH

 

– Először egy feladatlapot töltöttünk ki itt, az iskolában – mondta Bíborka.

– Ezt először helyben értékelte a magyartanárom, Ádám Klára, akinek nagyon sokat köszönhetek, majd ő küldte fel Salgótarjánba. Mivel innen is továbbjutottam, az országos döntőbe kerüléshez egy húszoldalas esszét kellett írnom, három téma közül választva.

Archaikus népi imádságok szókészlettani és jelentés­tani elemzése – a laikus ember megrökönyödik ezen a címen, de a diáklány nem hőkölt meg az akadály láttán. A listázott segédanyag felhasználásával, saját szempontokat kialakítva kezdett a komoly gyűjtő­munkába. Vizsgálta az egyes népi hiedelmek megjelenését, hatását és elterjedését, a vallás és a népi hiedelemvilág kap­csolódási pontjait.

– A témán belül több megközelítési módot alkalmaztam, így például az életfa megjelenését, a női istenségek szerepét a társadalomban, a táltosok feladatait, a természeti jelenségek isteni tulajdonsággal való felvértezésének jelentőségét. Bő egy hét alatt elkészültem a kért húszoldalas tanulmánnyal – ecsetelte műve részleteit Radványi Bíborka.

A következő kör már a „nagydöntő” volt, amelyen a megírt dolgozatot kellett az egyetemihez hasonló módon, szóban megvédeni.

A szakmai bizottság kérdései tíz percen át záporoztak felé. Nem csupán a gyűjtőmunka fá­zisai iránt érdeklődtek, hanem az általános nyelvi tudást is firtatták, de Bíborka ezt a próbát is emberesen kiállta. Igaz, a bírálók nem hirdettek rögtön eredményt, pár nap múlva kapta meg az értesítést, hogy második lett.

– Igazából nem is az eredmény számomra a legfontosabb, hanem az, hogy megismerkedhettem ezzel a rendkívül érdekes és összetett témával. A néphagyománnyal, azok változásaival, kivetülésükkel a társadalom mindennapjaira – hangsúlyozta.

Radványi Bíborka az érettségi után a Károlyi Gáspár Egyetem lingvisztika szakán szeretné folytatni ta­nulmányait, ahová a bejutáshoz hatalmas segítséget nyújt a mostani második hellyel megszerzett négyszáz pluszpont. Ha pedig a hivatásról esik szó, a diáklány nem kertel: egyre több idegen nyelv érdekli, és az egyetem után legszívesebb szinkron­tolmácsként dolgozna tovább.

Illusztrációs fotó: shutterstock

 

Ezek is érdekelhetik