Karancsság

2018.05.22. 20:17

Magyar–cigány együttélés: górcső alá vették lehetőségeit

Idén harmadik alkalommal rendezték meg az Együtt! De hogyan? Útkeresés a cigány–magyar együttéléshez című megyei konferenciát.

S. Csuka Enikő

Kele Szabó Ágnes szaktanácsadó, a salgótarjáni Madách Imre Gim­názium pedagógusa lapunknak elmondta: a konzultáció ötlete az elmúlt években tett szaktanácsadói látogatásai­nak tapasztalatán alapult. A megye számos településén sikeresen, ám elszigetelten működő cigány programok bemutatása, a tapasztalatok átadása a cél.

– Kezdetektől az Oktatási Hivatal Salgótarjáni Pedagógiai Oktatási Központja (POK) a szervező, de évente más iskola ad otthont a rendezvénynek. Az első Érsekvadkerten, a tavalyi Endre­falván volt. Idén a karancssági I. István Általános Iskola volt a vendéglátó. A zenés, vendégváró regisztrációt követően a Rajkó Iskola bemutatóját láthatták a konferencia résztvevői és az érdeklődő szülők, diákok – mondta.

Berki Gabriella, az iskola, és Selmeczi Zoltán, a Salgótarjáni POK vezetője köszöntötte a vendégeket. A konferencia vezértémája minden évben változik. Az előzőekben az interkulturális tartalmak – különösen a művészetek – oktatásba történő beépítésének fontosságát, majd a szülőkkel való kapcsolat­tartást, idén a motivációt helyezték előtérbe a cigány–magyar együttélés útkeresésének folyamatában.

Kukkoricacsutkán járás mezítláb: vicces és serkenti a vérkeringést, Beküldött fotó

Pillár Zsófia az EMMI Társadalmi Felzárkózásért Felelős Helyettes Államtitkárság Gyermekesély Főosztályának szakreferense a hátrányos helyzetű tanulók sikerességét támogató iskolai és iskolán kívüli programokról tartott előadást.

Ezután a gasztronómiai meglepetés, a lecsós nokedli következett.

– A programot előadásokkal folytattuk. Az endrefalvai Móra Ferenc Általános Iskolából Szabóné Győri Magdolna szakmai bevezetője és filmes helyzetképe után az érsek­vad­kerti Petőfi Sándor Általános Iskola képviselője, Balázs Beáta Katalin ismertette az alsós tanulókkal sikeresen megvalósított moti­vációs projektet.

Illés Csaba, a karancskeszi Platthy József Általános Iskola igazgatója a helyzet ismertetésén túl a motivációban, együttműködésben rejlő lehetőségeket taglalta.

Tóth László, a Hibó Tamás Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója a dráma­pedagógia hatásait boncolgatta lendületes előadásában. Bozsonyik János igazgató az őrhalmi József Attila Általános Iskoláról tartott helyzetelemzése után Dávid Zsuzsanna a díszítőfestésben rejlő lehetőségeket, eddigi tapasztalataikat ismertette.

Berki Gabriella, a karancssági I. István Általános Iskola igazgatója szólt az intézményről, innovatív tantestületéről, akikkel együtt már igazgatóságának első évében ilyen jelentős esemény házigazdái lehettek. Ezután következett Deák Angéla, Farkas Szilárd, Tőzsér Péter és Farkas Márta helyi pedagógusok vezetésével a különleges képességfejlesztő eszközök bemutatása, kipróbálása.

Kele Szabó Ágnes hozzátette: a szép számú érdeklődő nemcsak hasznosan, de kellemesen is töltötte a délutánt az ez évi konferencián. Nemcsak jó ötleteket kaphattak, hanem újabb erőt, lendületet is meríthettek további munkájukhoz.

 

Kiemelt fotó: A karancssági gyerekek fellépése is színesítette a nap programját, Beküldött fotó

Ezek is érdekelhetik