2021.04.30. 06:00
Még a vártnál is nagyobb nyereséget ért el a Facebook
A közösségi vállalatóriás szerint azonban a növekedés jelentősen visszaeshet az év további részében, mivel az Apple új adatvédelmi beállításai megnehezítik a hirdetések személyre szabását.
Fotó: Mandel Ngan / AFP
Fotó: Mandel Ngan / AFP
A New York-i tőzsdezárás után szerda este közzétett adatok szerint az amerikai közösségi hálózat
árbevétele a március 31-én véget ért három hónapban 26 milliárd 171 millió dollár volt, éves összevetésben 48 százalékkal nőtt.
Ezen belül a reklámokból származó bevételek 46 százalékkal 25 milliárd 439 millió dollárra emelkedtek.
Elemzők jóval kisebb, 23,67 milliárd dolláros összbevételre számítottak.
Az alapvetően reklámbevételekből élő Facebooknak jól jött, hogy jelentősen emelkedtek a digitális reklámokra fordított kiadások a koronavírus-járvány idején az internetes vásárlások robusztus fellendülésével. Az egy reklámra jutó átlagár éves összevetésben 30 százalékkal emelkedett, a fogyasztókhoz eljuttatott reklámok száma pedig 12 százalékkal ugrott meg január-márciusban.
A vállalat jelezte, hogy a jövőben az e-kereskedelem fejlesztésére fog összpontosítani.
„Hosszú út áll előttünk, hogy egy teljes körű kereskedelmi platformot építsünk ki ..., de nagyon elszánt vagyok, hogy ezt elérjük” – mondta Mark Zuckerberg, a Facebook vezérigazgatója elemzőknek a gyorsjelentést ismertető telefonos konferenciabeszélgetésen.
Zuckerberg közölte, hogy a vállalat három kulcsfontosságú területre tervez összpontosítani: a kiterjesztett és virtuális valóság építésére, az e-kereskedelmi funkciókra és a tartalomkészítők pénzkeresésének segítésére a Facebook platformjain.
Az első negyedévben napi átlagban 1,88 milliárd felhasználó lépett be a közösségi hálózatba, 8 százalékkal több mint egy évvel korábban. A Facebookot havonta legalább egyszer megnyitók száma 10 százalékkal 2,85 milliárdra nőtt, összhangban az elemzői várakozásokkal.
A Facebook jelezte, hogy az Apple adatvédelmi beállításainak közelmúltbeli megváltoztatása hatást gyakorol a második negyedévre is,
a harmadik és a negyedik negyedévben pedig lassulhat a bevételek növekedése.
Az Apple tavaly jelentette be, hogy szeretné átláthatóbbá tenni az alkalmazások adatgyűjtési tevékenységét, így december 8-tól bevezette az adatvédelmi címkék (privacy labels) funkciót az App Store-ban. Az adatvédelmi címkék arról tájékoztatják a felhasználót, hogy a letölteni kívánt alkalmazás milyen adatokat gyűjt a felhasználóról, és ezek hogyan kerülnek felhasználásra.
Az Apple az iOS operációs rendszer 14.5 számú verziójával pedig e héttől lehetővé tette
az iPhone- és az iPad-tulajdonosoknak, hogy maguk döntsék el, engedélyezik-e adataik megosztását reklámcélokra a véletlenszerű hirdetési azonosítót követő applikációkban és szolgáltatásokban.
Az alkalmazások fejlesztőinek, szolgáltatóinak a saját maguk által kért hozzájárulás mellett még külön, az Apple által előírt módon is hozzájárulást kell kérniük a felhasználóktól, hogy gyűjthessék és személyre szabott reklámok megjelenítése céljából feldolgozzák adataikat.
Ez a változtatás árt az alapvetően a követési tevékenységből élő Facebook üzletmenetének, illetve személyre szabott hirdetésekre támaszkodó kisvállalkozásoknak.
Az Apple a saját hirdetési szolgáltatásait mentesíti a szigorítás alól.
Borítóképünkön Mark Zuckerberg