Nool.hu videó

2024.06.15. 14:55

Legendás gőzmozdony gördült be Balassagyarmatra (fotók, videó)

A magyar gőzmozdonygyártás leghíresebb mozdonya, a legendás 424-es érkezett Balassagyarmatra szombaton délelőtt. A peronon óriási tömeg várta izgatottan, hiszen nem mindennap láthat ilyen kuriózumot a nagyközönség.

Lukács Zsófia

A 424-es sorozatú gőzmozdonnyal muzeális nosztalgiajárat gurult be a balassagyarmati vasútállomásra. Több turistacsoport is érkezett a vonattal, hogy megismerkedjen a boldog békeidők vasúti utazásainak hangulatával, valamint az Ipoly-parti várossal. A nosztalgiajárat 9.15-kor indult Aszódról, majd Nógrádkövesden időzött, és 12 óra előtt érkezett Balassagyarmatra, ahol még 17.12- ig megcsodálhatják a kíváncsiskodók.

gőzmozdony
Befutott Balassagyarmatra a százéves gőzmozdony                 
Fotó: Ember-Lukács Zsófia / Forrás: Nool

Megismerhették a százéves gőzmozdony történetét

Balassagyarmaton felnőttek, gyerekek várták az érkezését, majd miután begördült, Gere József helytörténész ismertette az idén 100 éves gőzmozdony történetét. A 424-es elnevezésről elmondta, hogy ez a MÁV által bevezetett számozási sorrend, ami a mai napig érvényben van és a világ számos országa átvette.  – A neve utal a 4 hajtott kerékre, a tengelyterhelésre és a tengelyelrendezésre. 21 méter hosszú, a szolgálati tömege 146 tonna, mely a mozdony és a szerkocsi együttes súlya – ismertette Gere József.

Kiemelte, hogy jó minőségű szén alkalmazása esetén 1800 lóerő is lehet a teljesítménye.  – A mozdony gyártását az első világháború után, 1918-ban rendelte meg a MÁV. A Magyar Királyi Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak 1924-től gyártotta a 424-es sorozatú, 2’D tengely elrendezésű, univerzális, túlhevítős gőzmozdonyát. 21 köbméter vízkészlettel, 9 tonna tüzelőkészlettel rendelkezett, és 90 km/óra volt a megengedett csúcssebessége. Ez az ötvenes, hatvanas, sőt még a hetvenes években is kimagaslónak számított – mondta el a helytörténész, azzal folytatva: 

– Az utolsó 424-est 1958-ban gyártották a MÁVAG-ban. 1924 és 1958 között összesen 514 darabot készítettek belőlük, ebből 149-et külföldi megrendelésre. A trianoni békediktátum következményeként a MÁV a vasútvonalainak jelentős részét, jobbára a hegyi pályákat elveszítette, valamint az országban leginkább csak rosszabb minőségű szén volt elérhető. Ráadásul a háború végén a megszálló csapatok és az utódállamok alig hagytak mozdonyt az országban.

Az 1970-es évekig mindennapos látvány volt

A szakember a 424-247-es számú, Balassagyarmatra érkezett mozdonyt is bemutatta. – 1955-ben készült el, az átvételi próbáján 108 kilométer/órát ért el Budapest és Hegyeshalom között.  Az 1970-es évekig mindennapos látvány volt a füstfelhőbe burkolózó 424-es mozdony a vonatok élén. A típus szolgálata hosszú ideig tartott, az 1920-as évektől a személyvonati gőzvontatás 1984-es megszűnéséig. Jelenleg kettő működőképes példány üzemel – tette hozzá Gere József.

A vonattal érkező turistacsoportok a helytörténésszel és Olexa Miklóssal, az I. Kerékpármúzeum vezetőjével Balassagyarmat nevezetességeit, múzeumait is megtekintik a nap folyamán. A vasútállomásra kiérkezők pedig akár a mozdony fűtőterébe is betekintést nyerhetnek.

Videónkon megörökítettük, hogyan futott be a gőzmozdony:

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában