2024.06.15. 14:55
Legendás gőzmozdony gördült be Balassagyarmatra (fotók, videó)
A magyar gőzmozdonygyártás leghíresebb mozdonya, a legendás 424-es érkezett Balassagyarmatra szombaton délelőtt. A peronon óriási tömeg várta izgatottan, hiszen nem mindennap láthat ilyen kuriózumot a nagyközönség.
A 424-es sorozatú gőzmozdonnyal muzeális nosztalgiajárat gurult be a balassagyarmati vasútállomásra. Több turistacsoport is érkezett a vonattal, hogy megismerkedjen a boldog békeidők vasúti utazásainak hangulatával, valamint az Ipoly-parti várossal. A nosztalgiajárat 9.15-kor indult Aszódról, majd Nógrádkövesden időzött, és 12 óra előtt érkezett Balassagyarmatra, ahol még 17.12- ig megcsodálhatják a kíváncsiskodók.
Megismerhették a százéves gőzmozdony történetét
Balassagyarmaton felnőttek, gyerekek várták az érkezését, majd miután begördült, Gere József helytörténész ismertette az idén 100 éves gőzmozdony történetét. A 424-es elnevezésről elmondta, hogy ez a MÁV által bevezetett számozási sorrend, ami a mai napig érvényben van és a világ számos országa átvette. – A neve utal a 4 hajtott kerékre, a tengelyterhelésre és a tengelyelrendezésre. 21 méter hosszú, a szolgálati tömege 146 tonna, mely a mozdony és a szerkocsi együttes súlya – ismertette Gere József.
Kiemelte, hogy jó minőségű szén alkalmazása esetén 1800 lóerő is lehet a teljesítménye. – A mozdony gyártását az első világháború után, 1918-ban rendelte meg a MÁV. A Magyar Királyi Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak 1924-től gyártotta a 424-es sorozatú, 2’D tengely elrendezésű, univerzális, túlhevítős gőzmozdonyát. 21 köbméter vízkészlettel, 9 tonna tüzelőkészlettel rendelkezett, és 90 km/óra volt a megengedett csúcssebessége. Ez az ötvenes, hatvanas, sőt még a hetvenes években is kimagaslónak számított – mondta el a helytörténész, azzal folytatva:
– Az utolsó 424-est 1958-ban gyártották a MÁVAG-ban. 1924 és 1958 között összesen 514 darabot készítettek belőlük, ebből 149-et külföldi megrendelésre. A trianoni békediktátum következményeként a MÁV a vasútvonalainak jelentős részét, jobbára a hegyi pályákat elveszítette, valamint az országban leginkább csak rosszabb minőségű szén volt elérhető. Ráadásul a háború végén a megszálló csapatok és az utódállamok alig hagytak mozdonyt az országban.
Száz éves gőzmozdony érkezett Gyarmatra
Fotók: Ember-Lukács ZsófiaAz 1970-es évekig mindennapos látvány volt
A szakember a 424-247-es számú, Balassagyarmatra érkezett mozdonyt is bemutatta. – 1955-ben készült el, az átvételi próbáján 108 kilométer/órát ért el Budapest és Hegyeshalom között. Az 1970-es évekig mindennapos látvány volt a füstfelhőbe burkolózó 424-es mozdony a vonatok élén. A típus szolgálata hosszú ideig tartott, az 1920-as évektől a személyvonati gőzvontatás 1984-es megszűnéséig. Jelenleg kettő működőképes példány üzemel – tette hozzá Gere József.
A vonattal érkező turistacsoportok a helytörténésszel és Olexa Miklóssal, az I. Kerékpármúzeum vezetőjével Balassagyarmat nevezetességeit, múzeumait is megtekintik a nap folyamán. A vasútállomásra kiérkezők pedig akár a mozdony fűtőterébe is betekintést nyerhetnek.
Videónkon megörökítettük, hogyan futott be a gőzmozdony:
Nool.hu videó
- Schirilla György ismét futva érkezik Salgótarjánba (videó)
- Az afrikai nők is csodájára jártak Palócföld kincseinek (fotók, videó)
- 150 éves Nógrád első polgári iskolája, az alapító nevét emléktábla is őrzi már (fotók, videó)
- Átvették bizonyítványaikat a hulladékfeldolgozó munkatársak Salgótarjánban (fotók, videó)
- Nem volt ideális felkészülése az SKSE-nek a pénteki hazai meccs előtt (videó)