2022.05.08. 11:30
Egy japán számolási mód segíti a szécsényi diákok fejlődését
A Páter Bárkányi János Katolikus Általános Iskola és Gimnáziumban a gyermekek körében népszerű az úgynevezett szorobán, amely egy Távol-Keletről származó módszer a matematika hatékonyabb oktatására.
A továbbjutó diákok és felkészítő tanáraik, Ludányiné Bella Szilvia és Lénárt Lászlóné
Forrás: Sz.F., NMH
Ludányiné Bella Szilvia, az iskola igazgatóhelyettese aktívan bekapcsolódik a szorobán oktatásába. Portálunk kérdésére válaszolva elmondta, hogy a szorobánt tulajdonképpen a japánok is Kínából vették át. Japánban abakusznak is hívják az alkalmazott tanítási eszközt, amelyen helyi érték szerint mozgatják a golyókat, s ennek segítségével számolnak. A szorobán egy félrehallásnak köszönheti elnevezését. A kínaiak szuan-pan-nek, azaz számolótáblának nevezték az eszközt, azonban a japánok szorobánnak hallották a kifejezést.
Magyarországon 1990-től használják matematikaórák vagy szakkörök alkalmával. A szécsényi intézményben kilenc éve, főleg az alsó tagozaton, szakköri foglalkozásokon tanulhatják meg az érdeklődő gyerekek az eszköz használatát.
Az igazgatóhelyettes arra is kitért, hogy a szorobán különösen a hat–tíz éves tanulók számolási készségének fejlesztésére alkalmas, mert az alapműveleteket gyorsabban és könnyebben sajátíthatják el. A szorobán sikerélményt ad azoknak a tanulóknak is, akik gyengébb logikai és kreatív készséggel rendelkeznek. Az eszköz használata javítja a gyermekek finom- és szenzomotoros mozgását, jól fejleszti figyelmüket.
– Tapasztalataim alapján elmondhatom, hogy a szorobánnak jelentős fegyelmezőereje is van, továbbá a fejszámolás rendszeres gyakorlásának eredményeként a gyermekek vizuális memóriája is gyorsabban fejlődik, jobb lesz a tanulók forma-, szín- és szövegelemzése, sokat fejlődik a gondolkodásuk.
Az iskolában az alsó tagozaton öt tanárnő: Szvetlik Réka, Gécziné Ludányi Bernadett, Lukács Szilvia, Lénárt Lászlóné és Ludányiné Bella Szilvia tart ilyen foglalkozásokat a gyerekeknek.
Minden évben megrendezik az országos szorobánversenyt, amelyet kerületi megmérettetések előznek meg. Idén a járványhelyzetre való tekintettel az iskolák rendezték meg az országos döntőt megelőző versenyeket, amelyek során a tanulók számolásban és eszközhasználatban mérték össze tudásukat.
A diákok központilag összeállított feladatokat oldottak meg. A nyolcvan százalék feletti teljesítményt elérők továbbjutottak az országos döntőbe. A második osztályosok első helyezettje, Kuris Szabolcs, a második Oláh Kinga és a harmadik Laczkó Dorina lett. A negyedik évfolyamon Ocsovai Zsombor lett az első, második Kiss Izabella, a harmadik Sárközi Katalin. A hetedikesek közül Ocsovai Martin vehetett részt az országos döntőn. A hét szécsényi diák a csütörtöki országos döntőn elért eredményeit a későbbiekben közlik. A tanulókat Ludányiné Bella Szilvia és Lénárt Lászlóné készítette fel a versenyre.