2021.12.29. 11:15
Hidat és utat is építenek Nyugat-Nógrádban, a terveket már készítik
Újabb fontos lépéssel kerültünk közelebb a 2-es főút Nógrád megyei részének gyorsforgalmúvá tételéhez. A Magyar Építők honlapján megjelent tájékoztatás szerint két ponton kijelölték a nyertes cégeket az engedélyezési és kiviteli tervek elkészítésére.
Az Ipoly fölé megálmodott, impozáns Szent Korona híd látványterve. Ipolyvecénél épülne.
Forrás: Beküldött
Nagyon régen várja már megyénk nyugati felének lakossága, hogy végre elkészüljön az M2-es autóút folytatása Vác és Parassapuszta között. Már az 1970-es években születtek elképzelések arról, hogy a Gdansk és Szaloniki között futó, észak-déli irányú európai autópálya egy szakasza éppen itt haladna keresztül, ám mind a mai napig halasztódott a megvalósítás. Aztán jött az örömhír, hogy kijelölték a leendő kétszer-két sávos autóút nyomvonalát, benne a különböző, elengedhetetlen műtárgyakkal, többek között hidakkal, a Börzsönyben pedig alagutakkal.
A most megjelent értesítés szerint a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában kiépülő M2-es autóút első ütemének részletes kiviteli terveit elkezdhetik összeállítani a nyertes cégek. Ezek szerint a nőtincsi lehajtó és a bánki elágazóban található körforgalom közötti 9,5 kilométeren indulnak meg a munkálatok. A változatos terepviszonyok miatt itt öt völgyhidat kell emelni, amelyek közül a legrövidebb 420, a leghosszabb 1205 méter hosszúságú.
Ezen felül egy kétoldali pihenőt is létesítenek, három helyen pedig csomópontot alakítanak ki Nőtincsnél két, a rétsági ipari parknál egy körforgalommal. A járási székhely északi oldalán két aluljáró épülhet. Drégelypalánknál is kétoldali komplex pihenőhely készül majd.
Más, a közlekedési infrastruktúra fejlesztését célzó tervek is születtek a megyében idén. Ipolyvecén civil kezdeményezésre indult el az akció, hogy a lehető legrövidebb időn belül gyalogos – és kerékpáros híd létesülhessen Ipolybalog és Ipolyvece között, amelyet az idegenforgalom szolgálatába is állítanának. Nemrégiben elkészültek a gyönyörű látványtervek.
Különleges körülmények között írta alá húsvétkor a Szent Korona nevű híd építéséről szóló szándéknyilatkozatot Bálint Péter ipolybalogi és Molnár János ipolyvecei polgármester.
A járványhelyzetre való tekintettel a folyó két partján helyezték el a tárgyalóasztalokat, majd egy kompszerűen működő, kicsiny hajóval vontatták át az okmányokat a túloldalra, ahol a két településvezető aláírta az iratokat.
Miután a közös nyilatkozatot az érintettek eljuttatták a Külgazdasági és Külügyminisztériumba, még tavasszal megkapták a választ, amelyben Szíjjártó Péter miniszter arról értesítette a polgármestereket, hogy a Szlovákia képviselőivel folytatott tárgyalások során feltétlenül a megbeszélendő témák közé veszik a híd ügyét. Ez később meg is történt: Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár és szlovák kollégája, Jaroslav Kmet egyeztetésén felmerült az ipolyvecei átkelés megoldásának kérdése.
A Szent Korona híd kialakításának ötletgazdája, Pászti Károly, az ipolybalogi Szent Korona Kórus tagja megkereste a Budapesti Műszaki Egyetem építőmérnöki karának hidász hallgatóját, Pakucs Gergelyt, aki elvállalta, hogy elkészíti a folyón átívelő létesítmény látványterveit. A híd közvetlenül Ipolybalog legszélső házai mellől indul, míg a magyarországi oldalon a gátrendszerhez csatlakozik, hiszen innen Ipolyvece még kilométerekre esik.
Pászti Károly lapunknak elmondta: remények szerint hamarosan a szlovák szakhatóságok elé kerül a hídépítés ügye és bíznak abban, hogy a Duna-Ipoly Nemzeti Park a Natura 2000-es terület miatt sem talál semmi kivetnivalót az elképzelésben. A legfontosabb most a türelem, a lépésről lépésre haladás, így belátható időn belül ott ívelhet majd az Ipoly felett a megyét a Felvidékkel összekötő, újabb kapocs.
Elkerülik a lakott területeket
Balla Mihály országgyűlési képviselő korábban több alkalommal hangsúlyozta, mindenképpen a települések átmenőforgalmának enyhítése élvezze az elsőbbséget, azaz Szendehely, Rétság, illetve Nagyoroszi kikerülése. Mezőfi Zoltán, Rétság polgármestere külön örömét fejezte ki, hogy hamarosan valóban fellélegezhet a város lakossága, mert egyre elviselhetetlenebb az a közlekedési terhelés, amely nap mint nap őket éri, a város kiemelten balesetveszélyes gócpontjairól már nem is beszélve.