2021.03.14. 06:50
Érdemes megvárni a kerékcserét, amíg megszűnnek a nógrádi éjjeli fagyok
Autóink állapotára érdemes odafigyelni tavasz elején, a jó idő kezdetekor is. A sózott utak roncsolhatják például az alvázat, ami egy alapos mosással megelőzhető. Lassan időszerűvé válik a tavaszi gumicsere is.
Forrás: Nool
Fotó: B.L.
Kovács Péter már több mint húsz éve foglalkozik autókkal. Karosszérialakatosként kezdte a pályafutását, jelenleg használt gépkocsik eladásával foglalkozik. Minden létező problémával szembesült már a kasztnikkal és az alvázakkal kapcsolatban.
– Magyarországon kevésbé jellemző – a nyugatabbra fekvő országokhoz képest – például a rendszeres alvázmosás. Ez azonban mégsem jelent akkora problémát, mert hazánkban az utak sózása más, mint külföldön. A felhasznált anyag minősége és mennyisége miatt az itteni téli állapotok kevésbe teszik tönkre a járműveket – monda a szakember.
Hozzátette: a legrosszabb állapotban az osztrák kocsik vannak. Ausztriában egy tízéves autó már rosszabb állapotban van, mint egy magyar, ami kétszer annyi idős. Azt pedig egyáltalán nem lehet mondani a nyugati szomszédainkról, hogy elhanyagolnák a gépkocsijaikat. Itt egyértelmű, hogy a téli útsózás a felelős a megjelenő problémáért.
– Aki betért egy használtautó-kereskedésbe és valamennyire is ért a kocsikhoz, annak sokat mond egy autó származása. Többeknek elég meghallani, hogy melyik országból származik egy jármű, már tudják, hogy érdemes-e megvásárolni, vagy sem – fejtette ki Kovács Péter.
Balya Szilvia, a Bátonygumi munkatársa lapunknak elmondta, hogy a gumicserét akkorra érdemes időzíteni, ha már éjszaka sem fagy. Fontos, hogy az évszaknak megfelelő abroncsot használjunk, mert egy nyárra tervezett gumi biztonságosabb közlekedést tesz lehetővé a melegben.
– A téli változatot azért nem célszerű a melegben használni, mert roncsolódik a szerkezete és nem lesz olyan hatásfoka a következő télen. Csere után az abroncsokat érdemes sötét és páramentes helyen tárolni, mert így óvhatjuk a minőségét. Nyáron használva egy hidegebb időre tervezett garnitúrát – a melegen kívül – még a nagy sebesség is tönkreteheti – hangsúlyozta Balya Szilvia.
Mint mondta, a négy évszakos abroncs leginkább azoknak javasolt, akik kevesebb mint tízezer kilométert autóznak évente. Fontos, hogy tudjuk, ezek a gumik nem alkalmasak a nagy hóban való közlekedésre, a latyakos időben viszont megfelelőek lehetnek.
Sima úton a rázkódás azt jelzi, hogy baj van a kocsi abroncsaival
A cserénél nemcsak a gumi minőségére és a törvény által előírt – legalább 1,6 milliméter mély – profilmélységére érdemes figyelni, hanem a centrírozásra és a futómű megfelelő beállítására is. Ezekkel növelhetjük az abroncsok élettartamát, mert a kopása kisebb mértékű és egyenletesebb lesz, ami a biztonságos tapadás szempontjából lényeges. Tanácsos legalább tizenötezer kilométerenként megnézetni szakemberrel is a gépkocsink abroncsait, de magunk is észlelhetjük a problémát, mert nagyobb sebességnél – még a jó minőségű úttesten is – rázkódást okoznak a kiegyensúlyozatlan kerekek.