úton

2021.02.01. 11:20

Alagút és völgyhíd is épülhet a Nógrádot is érintő M2-es autóút nyomvonalán

Az elmúlt esztendő utolsó napjaiban jelent meg a különböző hírügynökségek oldalain, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium 2021-re szóló, 82 milliárd forintos közúthálózat-fejlesztési programba bekerült az M2-es autóút folytatása Vác északi részétől egészen a parassapusztai országhatárig. Az érintett Nógrád megyei területen élők tehát egyre inkább megkönnyebbülhetnek, hiszen felgyorsulhat az útépítési folyamat.

Hegedűs Henrik

20201104 Szendehely Forgalmi sáv megszűnését tervezik a kettes számú főúton Szendehely térségében. Az útszakaszt használók ellenzik a sáv törlését. Fotó: Hüvösi Csaba HCS Nógrád Megyei Hírlap

Forrás: NMH

Fotó: H.Cs.

Először a Magyar Közút Nonprofit Kft. sajtószolgálatánál érdeklődtünk, mit is takar tulajdonképpen részleteiben az M2-es idei fejlesztése, ám Pécsi Norbert Sándor kommunikációs osztályvezető arról tájékoztatta portálunkat, hogy ebben a témában a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. az illetékes.

A közelmúltban választ kaptunk a kérdéseinkre. A közleményükben leszögezték, hazánk kormánya nemrégiben döntött a kiemelt társadalmi igényeken alapuló közútfejlesztések finanszírozásáról, amelynek fontos része az M2-es Vác–Parassapuszta közötti új nyomvonalú szakaszának az előkészítése.

A kijelölt tervező feladata lesz egy 38 kilométer hosszú gyorsforgalmi út engedélyezési és kiviteli terveinek megformálása, benne alagúttal és völgyhíddal. A tájékoztatásban olvasható, jelenleg a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szakmapolitikai egyeztetéseket folytat a felelős minisztériummal, ezután kezdődhetnek el a tényleges tervasztali tevékenységek.

Megkerestük Balla Mihályt, a nyugat-nógrádi terület országgyűlési képviselőjét, miként fogadta az új fejleményeket.

– Nagyon örülök, hogy a környezetvédelmi hatástanulmányok elkészültét követően kezdenek most már erőteljesebben felgyorsulni a folyamatok, mert az egész térség lakossága kiemelt figyelemmel követi és várja, mikor indulhat meg az új 2-es autóút építése – fejtette ki a honatya. – A tervezés befejezése és engedélyeztetése után roppant lényegesnek tartom, hogy az összes tény és körülmény megfontolásával, illetve mérlegelésével minél hamarabb megfogalmazzák, közlekedésbiztonsági és forgalomtechnikai szempontokból a leendő nyomvonal, mely pontjai élvezzenek a kivitelezés során elsőbbséget. Úgy gondolom, mindenképpen azoknak a településeknek az elkerülésével kezdődjön a tényleges munka, ahol a legsúlyosabbak a gondok: Rétság és Nagyoroszi tekintetében egyre elviselhetetlenebbek a jelenlegi állapotok, ezt a szakemberek is tökéletesen ismerik. Szendehely esetében más a helyzet, mert itt a Börzsöny vonulatán keresztül alagutat kell vájni, méghozzá elég mélyet, a metrónál alkalmazott technológiai eljárásokkal. Őszintén remélem, hogy a tervezés lezárulását követően a lehető leggyorsabban elindul a kivitelezés, az érintett lakosság őszinte megelégedésére­.

Altsach Ignác, Szendehely polgármestere szintén elégedettségét fejezte ki, hogy az ügyben komoly előrelépések történtek.

– Véleményem szerint úgy tűnik, most már tényleg ráirányulhat a kellő figyelem a nyugat-nógrádi elviselhetetlen közlekedési viszonyokra, foganatja lett a legutóbbi, a katalinpusztai emelkedőn kialakított új forgalmi renddel szembeni tiltakozásoknak – mondta a polgármester.

Eddig is fokozott figyelemmel kísérték az M2-es kialakításával kapcsolatos fejleményeket, most még inkább így tesznek majd Szendehelyen és Katalinpusztán is.

Rétság és Nagyoroszi a két legveszélyesebb pont

Mezőfi Zoltán, Rétság polgármestere tavaly nyár végi megkeresésünk alkalmával hangsúlyozta, ha nagyon tolódik az új autóút kivitelezése, akár ideiglenes megoldásokat is el tudnak fogadni, például egy kifejezetten a várost elkerülő szakasz kiépítésével, mert a gyalogátkelőhelyek létesítésével és sebességcsökkentő táblák kihelyezésével hiába tompították a forgalom lendületét, a zajon nem lehet változtatni.

Nagyorosziban hasonlóan rossz a helyzet, itt a lakóházak közvetlenül a főút mellett állnak. A teherautók dübörgésétől károk keletkeztek bennük, a balesetveszély mellett. A pataki elágazóban ősszel körforgalmat létesítettek, amivel a faluközpontban valóban sikerült némiképpen enyhíteni a gondokon. A végső megoldás azonban csak a települések végleges elkerülése lehet.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában