oktatás

2020.05.04. 17:54

Digitális nevelési szobát hozott létre a balassagyarmati kollégium

Az élet szüntelenül új kihívások elé állítja az emberiséget. Sikeres túlélésre annak van esélye, aki gyorsan tud alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez.

Sziládi Krisztina

A kollégistákat jól kell ismerni ahhoz, hogy tudják, kinek, miben kell éppen segíteni

Forrás: NMH

Fotó: T. A.

A Madách Imre Kollégiumban, ahol még az iskolákban megszokottnál is szorosabb kapcsolatban dolgoznak együtt pedagógusok és diákok, a koronavírus-járvány új lehetőségek felismerésére és megvalósítására vezette az intézmény tagjait.

Az eddig végzett munkájukat mintegy megkoronázta, hogy olyan belső erőforrásokat tudtak mozgósítani, amire korábban maguk sem gondoltak. Rugalmas alkalmazkodásból, együttműködésből, nehéz helyzetben való talpon maradásból jó példát nyújtottak mindenkinek.

Magyar Zoltán igazgatót kérdeztük arról, munkatársaival hogyan tudták legyőzni a megváltozott helyzet okozta akadályokat.

– Néhány héttel ezelőtt még a kifejezést sem nagyon értettük volna: „digitális nevelés”? Eddigi munkánk során a személyes találkozásokon és jelenléten volt a hangsúly. Március 16-án pedig ott találtuk magunkat a kollégiumban diákok nélkül. Néhány napig a bizonytalanság, az útkeresés jellemezte a kollégium közösségét. Féltünk és féltettük a magunk és egymás egészségét.

A kollégistákat jól kell ismerni ahhoz, hogy tudják, kinek, miben kell éppen segíteni
Fotó: T. A. / NMH

Az első órákban még ötletelni sem volt erőnk – emlékszik vissza az intézményvezető. Ebből a bénultságból három nap múlva találtuk meg a kifelé vezető utat, egy olyan módot, ami túlmutat az eddigi kapcsolattartási formákon. Egyszerre szolgálja minden diákunk előrehaladását, fejlődését, ugyanakkor nem sérti senki személyiségi jogát. Így született meg a Digitális nevelési szoba ötlete.

Úgy tudom, hogy az országban egyedülálló formáját találtuk meg ezzel a nyilvános Facebook-oldallal a kollégiumi nevelésnek. Kezdetben a 130 diákunk kapcsolódott az oldalhoz, majd sorra léptek be az egykori madáchos tanítványok, közeli és távolabbi kollégák figyeltek fel e sajátos nevelési tevékenységünkre. Ma már 243-an követik rendszeresen a digitális térben megosztott tartalmakat. Egyre változatosabb, színesebb anyagokat teszünk közzé, szem előtt tartva a diákok életkorát, élethelyzetét. Figyelünk arra, hogy egy-egy héten, akár napon, mik éppen az igényeik, szükségleteik. Ehhez persze jól kell ismerni őket, hiszen csak így tudhatjuk, hogy kit, mennyire szorongat az érettségi vizsga előtti helyzet, kinek milyen nehézségei vannak az otthoni napirend kialakításával, mennyire küzdenek belső, akár teljesítményszorongással, vagy éppen az otthoni vagy más konfliktusaik megoldásával.

Magyar Zoltán elmondta, hogy a tanulók testi egészségének megőrzését szolgáló, az egészséges táplálkozással, a testi és környezeti higiénével kapcsolatos információkat is megosztanak a diákokkal. Valamint nem maradtak el a tematikus és önismereti foglalkozások – testi, lelki egészségre nevelés, ökoetika, média – és a szakkörök sem, mint például a Menő menza, háztartási ismeretek, pénzügyi kultúra fejlesztése, vagy a fényképezés rejtelmei.

Emellett három kategóriában – fotó, kisfilm, írásmű – pályázatot is hirdettek a diákoknak, ahol a karanténban töltött napok és környezetük bemutatása a fő szempont.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában