Helyi közélet

2016.01.12. 15:42

Népszerű az online vásárlás

fenyvesi

A rendszeresen internetező magyarok 72 százaléka vásárol számítógépe segítségével.

Az internet térhódításának köszönhetően számos új lehetőség tárul az emberek elé. Ezek közül az egyik az online vásárlás, amelynek a népszerűsége az elmúlt évek alatt jelentősen megemelkedett. A rendelkezésre álló statisztikai adatok alapján az Európai Unió polgárainak több mint használja ezt a gyors és kényelmes szolgáltatást. Utána jártunk, mit mutatnak a számok Magyarország tekintetében, illetve megkérdeztünk számos megyei lakost arról, hogyan vélekednek az online vásárlásról.   

NMH-információ. Az unió statisztikai hivatalának adatai szerint a 16 és 74 év közöttiek körében az internetes vásárlók (e-vásárlók) aránya 2015-ben 53 százalékra emelkedett a 2007. évi 30 százalékról. Az e-vásárlók aránya Nagy-Britanniában a legnagyobb (81 százalék), majd Dánia (79 százalék), Luxemburg (78 százalék), Németország (73 százalék), Hollandia, Finnország és Svédország (71 százalék) következik.

Ezzel szemben Romániában az említett korosztály csak 11 százaléka, Bulgáriában 18 százaléka, Cipruson 23 százaléka, Olaszországban pedig 26 százaléka volt e-vásárló. Magyarországon az adatok szerint 36 százalék volt az e-vásárlók aránya 2015-ben, hazánk ezzel huszadik a rangsorban.

Európában az emberek 60 százaléka ruházati cikkeket és sportárukat szerez be az interneten. Ezt követi 52 százalékkal az utazás és az üdülés, a háztartási cikkek és játékok (41 százalék), a belépőjegyek (37 százalék), majd a könyvek, a magazinok és az újságok (33 százalék). Ez a tendencia hazánkban is áll, ugyanis a vásárlók 45 százaléka ruházati cikkeket és sportárukat vesz, 43 százaléka pedig utazási és üdülési szolgáltatásokat vásárol a világhálón.

A rendelkezésre álló információink alapján a rendszeresen internetező magyarok 72 százaléka vásárol számítógépe segítségével. Ennek köszönhetően a hazai online kiskereskedelmi forgalom 23 százalékkal emelkedett. A magyar felhasználók 67 százaléka végez online kutatást vásárlás előtt, s egy-egy ember évente átlagosan 134 ezer forintot költ el online.

A témához kapcsolódóan a salgótarjáni városlakók körében végeztünk egy gyors és rövid kutatást, amelyben több korosztályhoz tartozókat kérdeztünk meg internetes vásárlási szokásaikról. Természetesen sokféle véleményt nyilvánítottak ki, de alapvetően két táborba sorolhatóak a válaszadók: az egyikbe azok tartoznak, akik szeretnek az interneten vásárolni, míg másoknak fenntartásaik vannak ezzel kapcsolatban.

Az első csoportba tartozó embereket arról faggattuk, hogy ők miért szimpatizálnak ezzel az internetes szolgáltatással: a megkérdezettek közül szinte mindenki azt válaszolta elsőnek, hogy a kényelem és a gyorsaság miatt élnek a lehetőséggel. A mai rohanó világban ugyanis nagyon sok ember a munkarendjéből adódóan nem tud időt szakítani a hagyományos vásárlásra. További fontos szempont volt a kedvező ár, hiszen elmondásuk alapján sok termékhez olcsóbban tudnak hozzájutni, mint az egyes boltokban.

Sokan említették pozitívumként a házhozszállítási lehetőséget is, mert ezzel időt és pénzt spórolhatnak, hiszen sokszor előfordul, hogy a megvásárolni kívánt áru helyben nem biztos, hogy megtalálható. Szintén többen említették az ár-összehasonlítási lehetőséget is, s válaszukat azzal indokolták, hogy egyszerűbb, valamint idő- és energiahatékonyabb rákeresni az interneten a különböző boltok áraira, mint személyes utánajárni. Sokak egyetértettek abban is, hogy fontos számukra a nagy választék és a korlátlan nyitva tartás is. A megkérdezettek mindössze tizede említette azt, hogy a biztonság miatt vásárol online.

Az internettől idegenkedők másik csoportja azért nem használja ezt a szolgáltatást, mert fontos számára az, hogy a megvásárolandó terméket, árucikket személyesen is megvizsgálja, meggyőződjön annak állapotáról és minőségéről. Sokan pedig azért ódzkodnak az e-vásárlástól, mert félnek a fizetés és személyi adataik biztonsága miatt. Akadt olyan válaszadónk is, aki elmondása szerint már vásárolt az interneten termékeket, azonban többször pórul járt, hiszen rossz minőségű vagy sérült árut szállítottak ki számára.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában