Helyi közélet

2015.04.03. 07:49

Élesben működnek a többfunkciós mérők

fenyvesi

Megkezdték éles üzemüket a Közúti Intelligens Kamerahálózat első rendszerelemei, a Változtatható helyű Komplex Közlekedési Ellenőrzési Pontok, ennek következtében a mérések 2015. március 26-tól már joghatással járnak. Nógrádban is véget ért a próbaüzem, a megye négy új eszközt kapott, amik gyakorlatilag teljes funkcionalitással működnek.

 

A közlekedés résztvevői immáron olyan mérésekre számíthatnak az ország teljes területén, amelyek jogi következményeket vonnak maguk után. A 160 darab változtatható helyű Komplex Közlekedési Ellenőrzési Pont a már rendszerben lévő 80 darab mobil sebességmérő berendezést váltja ki, azokat legfeljebb a használatból átmenetileg kivont műszerek pótlására használja a továbbiakban a rendőrség.

A közlekedési balesetek legnagyobb arányban sebességtúllépés miatt következnek be. Szeretnénk, ha ez a tendencia mérséklődne, valamint a balesetek és a szabályszegések száma is csökkenne – mondta Palkovics Viktor rendőr őrnagy, a Nógrád Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztály vezetője. Hozzátette: a biztonsági öv használata is nagyobb odafigyelést igényel majd a járművezetők részéről, ugyanis a későbbiekben az ilyen passzív magatartás ellenőrzésére is fordítható lesz a rendszer. Az új eszköz nagyobb rálátást ad a forgalomban résztvevőkre egy intézkedő járőrnek, mint a régebbi sebességmérők, ugyanis többlettudásként a rendszámfelismerés, a forgalomszámlálás és torlódásfigyelés már most is élő funkciók. Ha összekötjük a sebességtúllépést és a rendszámfelismerést, akkor az illetékes kolléga gyorsabban tud intézkedni, illetve olyan korábbi jogsértések is kiszűrhetők, amelyeket a rendőrség kiemelten kezel – közölte Palkovics Viktor.

Az ORFK Kommunikációs Szolgálatának ismertetője szerint a rendszer első elemeként bevezetett változtatható helyű műszerek üzemeltetése alapfunkciókkal indul, amelyek közül joghatással csak a közlekedők haladási sebességének mérése jár. Ugyanakkor az eszközök a sebesség ellenőrzésén túl az osztályvezető által említett közlekedésrendészeti munkát is támogatják majd a kiegészült rendeltetések segítségével. Várhatóan az év harmadik, negyedik negyedévében jelennek meg azok a kiegészítő funkciók, amelyek más, a közlekedésbiztonságot veszélyeztető szabályszegéseket is képesek lesznek rögzíteni és az eljárások lefolytatásához továbbítani.

A police.hu tájékoztatása szerint a változtatható helyű Komplex Közlekedési Ellenőrzési Pontok ellenőrzik majd a biztonsági öv használatán túl a fényjelző készülékek jelzésire és a vasúti átjárón történő áthaladásra vonatkozó előírások megtartását, valamint az autóbusz forgalmi sávok és a leállósávok igénybevételét is. Képesek lesznek észlelni a közúton közlekedő, veszélyes árut szállító járműveket, a behajtási tilalom megszegését, a záróvonal átlépését és azt is, hogyha a közlekedők a kötelező haladási irányra vonatkozó előírásokat szegik meg. A Közúti Intelligens Kamerahálózat szintén jelentős elemei lesznek azok a fix telepítésű eszközök, amelyek az ország közel 130 helyszínén mindösszesen 365 forgalmi sávot figyelnek majd.

Az objektív felelősség 2008. évi bevezetése óta egészen 2013-ig a sebességtúllépések miatt kiszabott bírságok átlaga jelentős mértékben csökkent, 39 266 forintról 33 925 forintra, azonban tavaly újra emelkedés volt tapasztalható. Ebből következik, hogy a megbírságoltak többsége a megengedett sebességhatárt olyan mértékben lépte túl, hogy a közigazgatási eljárás során a legalacsonyabb, 30 000 forintos bírságot kapta kézhez. Ugyanakkor tavaly megtört ez a kedvező – a haladási sebesség csökkenésére utaló – tendencia, és a bírságok átlaga 33 925 Ft-ról 34 031-re emelkedett. Sajnálatos módon a kedvezőtlen változás 2014-ben a közlekedési balesetek során elhunytak számában is megmutatkozott. Magyarország közútjain, a halálos kimenetelű baleseteket következtében 2013-ban 591-en, míg 2014-ben 626-an vesztették életüket – olvasható a rendőrség honlapján.

A közúti balesetek halálos áldozatainak számát a felére csökkentené az Európai Bizottság 2020 végéig az Európai Unió tagállamainak területén, amit egyebek közt a haladási sebesség betartatásával szeretne elérni.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában