felújítás

2021.03.14. 09:00

Így válasszunk építészt!

A jó szakember nem pusztán terveket készít, hanem megálmodja az új otthonunkat. Az ideális végeredmény érdekében kérdez, elgondolkodtat, felvilágosít, szembesít, és ha kell, cáfol.

Forrás: Shutterstock

Fotó: Shutterstock

Mit várhatunk a tervezőtől?

Az építész olyan, mint egy karmester: ő irányítja és fogja össze az általunk elképzelt épület megalkotásának folyamatát. Éppen ezért még az első megbeszélések előtt gondoljuk át a kívánságainkat és a lehetőségeinket – tanácsolja a Lakáskultúra cikke.

Fontos, hogy tisztázzuk magunkban, mire van szükségünk, és csak ezt követően kezdjük el feltérképezni az építészirodákat. Fogalmazzuk meg, hogy mit várunk az otthonunktól, és milyen üzenetet szeretnénk közvetíteni magunkról. Az építész szerepe ugyanis nem merül ki abban, hogy szakértő módon megtervezi az épületet, illetve az enteriőrt, abban is segít, hogy olyan életteret hozzunk létre, amely minket tükröz, és ahol jól érezzük magunkat.

Hogyan tájékozódjunk?

A megbízható ismerősök ajánlásai jó kiindulópontot jelentenek, de kereshetünk az interneten is, hiszen a honlapokon megtekinthetjük az építészek referenciáit. A következő lépés az ismerkedés, a személyes kapcsolat kialakítása. Mivel az otthonunk megtervezésről van szó, fontos a bizalom, a bensőséges viszony kialakítása, mert a szakember e nélkül aligha tudna ráérezni, kik vagyunk, mik az igényeink, milyen környezetben érezzük jól magunkat.

A szakember épp ezért személyes kérdéseket is feltesz az ügyfeleknek, hogy feltárja a szokásaikat, valódi szükségleteiket. Csak így tudja majd valóra váltani az elképzeléseiket a saját szaktudása és tapasztalatai segítségével, hogy végül egy stílusos, jól funkcionáló lakásba költözhessenek.

A listától az ajánlatig

Ne sajnáljuk az időt és az energiát az ismerkedésre és a szakember kiválasztására. Egy családi ház esetében érdemes 3-5 építészt felkeresni, és 2-3 szakembertől kérjünk ajánlatot is. A személyes találkozó előtt az elképzeléseinket írásban rögzítsük (például elhelyezkedés, költségvetés, időterv). Így könnyebben találunk szakembert, aki ideális esetben a telek kiválasztásában is segíthet.

Ha valóban jó a kommunikáció, már a kezdet kezdetén tisztázhatjuk, mit mikor szeretnénk megvalósítani, és az építész ennek alapján egy ütemezett, konkrét feladatokra lebontott menetrenddel szolgál – mert hiába ad valaki szuper ötleteket, ha a kivitelezés végeláthatatlanul elhúzódik.

Az igények és szokások feltérképezése

A régi mesterek úgy tartották, a legjobb lenne egy kis időre beköltözni az emberekhez – de ez nyilván nem reális lehetőség. Mindenesetre jó jel, ha a megbeszélés során ilyen kérdéseket kapunk: hogyan szokott reggelizni a család, ki mikor érkezik haza délután, milyen gyakran fogadunk vendégeket, stb.

A szakember csak akkor tud jól funkcionáló tereket tervezni, ha megismer minket, a szokásainkat, a napi rutint, a család működését. Tekintsük figyelmeztetésnek, ha az építész a személyes találkozó helyett megelégszik egy ajánlat elküldésével. Így aligha alakulhat ki a kölcsönös bizalom.

Tervek, határidők, költségek

A pénzügyi kérdésekről és az időzítésről már az első találkozás során érdemes szót ejteni, hiszen éreznünk kell, nem kizárólag szakmai téren, de anyagilag is megbízhatunk egymásban. A bekért ajánlatok kidolgozottsága nagyon informatív.

Az áttekinthetőség, az egyértelműség, a pontos ütemezés lényeges, hiszen a határidők, tartalmak, teljesítések sorvezetőjéhez minden szereplő igazodhat a közös munka során. Ha ilyen szinten bevon minket a tervező a folyamatba, akkor tudhatjuk, komolyan vesz minket és a feladatot is. Lehet, sőt érdemes informálódni az interneten különböző témákban, de miután kiválasztottuk a tervezőt, minden kérdéssel forduljunk hozzá.

Fontos tanácsok

Ne döntsünk az első benyomás alapján! A kölcsönös bizalom kialakulásához több találkozás szükséges. Személyiségfüggő, hogy a beszélgetések vagy a referenciák áttekintése fontosabb számunkra, de alapfeltétel, hogy a megrendelő megbízzon a tervező szakértelmében, az építész pedig értse, mit szeretne az ügyfele. A bizalom, a profizmus, a határidők betartása és a rugalmasság elengedhetetlen a sikeres együttműködéshez.

Borítókép: illusztráció

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!